• Johannes83

    Är det fler än jag som inte gillar att ha hjälm?

    Jag har nyligen införskaffat mig en cykel inför våren. Tänkte börja röra på mig mera. Ibland ta cykeln istället för bilen osv...

    Jag har dock problem med användning av 
    cykelhjälm. Jag vet de är dumt, men har problem att ta tag i det och börja använda en. Ni tycker säkert jag är löjlig, men har växt upp med att hjälm är fånigt, fult och onödigt och något som främst barn använder.  
     
    Är det alltså fler än jag som inte gillar att ha hjälm? 
     
  • Svar på tråden Är det fler än jag som inte gillar att ha hjälm?
  • BCH52

    Ja, den är obekväm, man vet inte var man ska göra av den när man går in i en affär, på restaurag och liknande, den förstör frisyren och den är ful.

    Man.... alternativet till vad spm kan hända om/när man inte använder den är värre.

    Nu finns det olika modeller, vissa fulare än andra.

    Det är bara att trycka på sig hjälmen i alla fall pch stå ut. Alla ser lika fåniga ut. Se till att ta av den när du kliver av cykeln. Töntigast av allt är såna som går runt i affärer med den på, fast jag förstår varför.

  • Kjell2

    Jag gillar inte att ha hjälm, säkerhetsbälte, flytväst, skyddsskor på jobbet, ryggskena när jag åker skidor mm men har det ändå.

  • Fia 28

    Enda orsaken till varför jag itne har cykelhjälm är för att de inte är gjorda för människor med pannlugg... fast det är egentligen inget problem för jag cyklar i princip aldrig.

    Töntigt är det väl absolut inte. De hjälmar man hade för 20 år sen var skitfula, men dagens hjälmar är ju betydligt snyggare och finns i fler än 3 färger.

  • ölburk2
    Johannes83 skrev 2015-03-06 12:26:40 följande:
    Jag har nyligen införskaffat mig en cykel inför våren. Tänkte börja röra på mig mera. Ibland ta cykeln istället för bilen osv...

    Jag har dock problem med användning av cykelhjälm. Jag vet de är dumt, men har problem att ta tag i det och börja använda en. Ni tycker säkert jag är löjlig, men har växt upp med att hjälm är fånigt, fult och onödigt och något som främst barn använder.  
     
    Är det alltså fler än jag som inte gillar att ha hjälm? 
     
    Använder heller inte hjälm när jag cyklar, inte när jag tar en tur med sparken heller.
    Det handlar för mig om livskvalité, å det rimmar inte alltid med vad som är förnuftigt å rätt.
    Jag är lite anarkistiskt lagd, så eget välbefinnande å handlande, går många ggr före vad lagar å regler påstår är det rätta.

    Kanske nåt som finns i oss lantisars gener, att vi inte bryr oss så mycket i vad Storebror tycker å tänker, eller stiftar för lagar i Stockholm.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • asta66

    Jag har hjälm på vintern men slarvar annars för den är så obekväm. Jag gillar inte att ha mössa heller. Utan det får vara rejält kallt.

  • Johannes83

    Jag har funderat på detta, som kille 30+ skall man väl kunna använda än cykelhjälm utan att skämmas.

    Jag tänker köpa den tuffaste och coolaste hjälmen jag hittar och tvinga på mig den i 3 månaders tid till dess borde jag ha vant mig och accepterat hjälmen som en del av mig och min cykel. 

    Ni får gärna tipsa mig om en snygg hjälm som skulle passa! 

    Varje gång jag cyklar utan hjälm under denna period kommer jag straffa mig hårt.
     Typ diska för hand en vecka istället för att använda diskmaskinen.

    Även ett lämpligt straff/ bestraffning får ni tipsa om. 

    Och JA, jag vill använda cykelhjälm för att jag är rädd om min hjärna. De måste ju gå att övervinna ens förutfattade mening, lätt blir det inte. Tänker dock enligt ovanstående tillvägagångssätt bli vän med hjälmen!

    Om ni hejjar på mig så får ni gärna ge ett "hurrarrop"! :)

  • Vanillaextract
    ölburk2 skrev 2015-03-06 13:04:38 följande:

    Använder heller inte hjälm när jag cyklar, inte när jag tar en tur med sparken heller.

    Det handlar för mig om livskvalité, å det rimmar inte alltid med vad som är förnuftigt å rätt.

    Jag är lite anarkistiskt lagd, så eget välbefinnande å handlande, går många ggr före vad lagar å regler påstår är det rätta.

    Kanske nåt som finns i oss lantisars gener, att vi inte bryr oss så mycket i vad Storebror tycker å tänker, eller stiftar för lagar i Stockholm.


    Det finns väl ingen lag som tvingar vuxna människor att bära hjälm?
  • Johannes83
    Vanillaextract skrev 2015-03-06 13:57:05 följande:
    Det finns väl ingen lag som tvingar vuxna människor att bära hjälm?
    Nej, inte i Sverige i alla fall.

    Dock säger sunt förnuft att man skall använda hjälm om man är rädd om sig själv. Vid en eventuell olycka är det stor chans att hjälmen är skillnaden mellan en lätt- och allvarlig skallskada.

    Det är den trista sanningen, därav hjälm! 
  • ölburk2
    Vanillaextract skrev 2015-03-06 13:57:05 följande:
    Det finns väl ingen lag som tvingar vuxna människor att bära hjälm?
    Inte än, men det har varit på tal, så det kanske kommer. Fast jag tror inte det kommer ha nån större inverkan på oss lantisar.
    Polis å ordningsmakt är ju dessutom avskaffade företeelser på landsbygden, så vem skulle kolla upp ett hjälmtvång?
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Kjell2
    ölburk2 skrev 2015-03-06 14:08:35 följande:
    Inte än, men det har varit på tal, så det kanske kommer. Fast jag tror inte det kommer ha nån större inverkan på oss lantisar.
    Polis å ordningsmakt är ju dessutom avskaffade företeelser på landsbygden, så vem skulle kolla upp ett hjälmtvång?
    Neurorkirurgen.
  • asta66
    Kjell2 skrev 2015-03-06 14:18:06 följande:
    Neurorkirurgen.
    Det är långt dit från landsbygden.
  • ölburk2
    Kjell2 skrev 2015-03-06 14:18:06 följande:
    Neurorkirurgen.
    Som sagt, livskvalité går sällan hand i hand, med vad som är rätt å riktigt..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Demmpa
    Johan70 skrev 2015-03-13 21:19:18 följande:

    Jag har aldrig cykelhjälm, för jag kan cykla.


    Vad hjälper det när en (drogpåverkad) person bakom ratten på en personbil kör på dig (tex pga ouppmärksamhet i en korsning).

    Eller när en lastbil kör om dig alldeles för nära så att du trillar av vinddraget.

    Eller det ligger en (stor) sten på vägen som du inte upptäcker utan du cyklar på den.

    Eller när någon (på jävelstyg) spänner upp någon lina/tråd över (cykel)vägen.

    Eller ...
  • Johan70
    Demmpa skrev 2015-03-13 21:44:01 följande:

    Vad hjälper det när en (drogpåverkad) person bakom ratten på en personbil kör på dig (tex pga ouppmärksamhet i en korsning).

    Eller när en lastbil kör om dig alldeles för nära så att du trillar av vinddraget.

    Eller det ligger en (stor) sten på vägen som du inte upptäcker utan du cyklar på den.

    Eller när någon (på jävelstyg) spänner upp någon lina/tråd över (cykel)vägen.

    Eller ...


    Ja, fortsätt du att räkna upp totalt osannolika händelser. Inget sådant har någonsin hänt mig.
  • Grande Rock
    Johan70 skrev 2015-03-13 21:54:40 följande:
    Ja, fortsätt du att räkna upp totalt osannolika händelser. Inget sådant har någonsin hänt mig.
    Tänka sig, det hade inte hänt min mor heller innan det hände för tretton år sedan.
    Hon har fortfarande men av det.
    Be-bop-a-lula hela jävla dan
  • semlanimunnen

    Det är dumt att inte ha hjälm, eller som ungarna säger nu för tiden, det är ocoolt att inte ha hjälm

    (det är också  tydligt att vissa som skriver i tråden bara är ute för att provocera medvetet och såna dumheter ska man inte bemöta, det är för uppenbart och löjligt)

Svar på tråden Är det fler än jag som inte gillar att ha hjälm?