• Anonym (Finner inga ord)

    Straffavgift CSN 450 kr

    Där satt den. 450 kr i straffavgift för att jag fick in pengarna (2000 kr) för sent. Nästa månad läggs det till ytterligare 450 kr. Osv. Tills Kronofogden kopplas in.

    Jag sitter här med en utbildning, som trots allt inte ger mig något jobb. Jag är alltså arbetslös och utan inkomst.

    Jag har iallafall lyckats skrapa ihop den megafeta summan till CSN, 2000 kr ungefär. Hann dock inte få ihop pengarna i tid (som bland annat kom från panik-såld kamera). Blev någon dag sen. Och fick sedan hem den fantastiska förseningsavgiften. 450 kr. Det är för helvete som trängselskatten! Fast värre, för den här drabbar individer i starten på livet med skulder de inte kan börja betala av ännu.

    Helt jävla vansinnigt, och det är ju inte helt förvånande att veta att detta ursprungligen kommer från högerpolitikerna. För alla vet ju att Sverige enbart har rika medelålders människor.

  • Svar på tråden Straffavgift CSN 450 kr
  • Anonym (+)

    Har du inte rätt att få soc?

    Hur försörjer du dig?

  • Anonym (IH)

    Har du sökt nedsättning av beloppet? 

    Du får böta för andras synder, förseningsavgiften är hög eftersom många slarvar med betalningarna. 

  • Inte jag

    Be om nedsättning, det ska man alltid göra om man har knappt med pengar. Det går att hämta blanketten på deras hemsida

  • Anonymous15

    Hej, 


    När skulle beloppet ha varit inbetald? Ar det slutet på Januari eller Februari? 

  • Anonym (hur?)

    Hur kan du ha en kostnad på 2000 kr i månaden? Jag har halva mitt lån i gamla systemet och betalar ca 2000 kr i månaden. Om jag skulle lägga om alla lånen till nya systemet hamnar jag på en kostnad på 10 000 kr om året, med en lön på drygt 30 000 kr i månaden. Tog fullt lån, varenda vecka som gick att få.  

  • Fjärilslarv

    söker du verkligen alla jobb som finns som du kan få? inte bara det du är utbildad till.

  • Madmoiselle

    Du har ju gått ut skolan för minst två år sedan, så du har haft gått om tid på dig att hitta ett jobb. Dessutom verkar du inte ha ansökt om nedsättning eller slippa betala helt. Har du socialbidrag slipper du betala exempelvis. Sluta skylla ifrån dig! Du har själv försatt dig i den här situationen.

  • telly

    Håller med dig, det är en sjukt hög straffavgift. Men den finns nog där för att många slarvar...

Svar på tråden Straffavgift CSN 450 kr