• brakmakarlotta

    Min 9 månaders äter inte

    Okej, det här kanske låter larvigt i era öron, men det är något som gör att jag mår dåligt och känner mig otillräcklig.


    När knodden var liten ammade jag honom kanske 20 av dygnets timmar. Självklart trappades det väl ner lite när han blev äldre, men han åt definitivt oftare än andra i hans ålder. Jag hade mycket mat och han mådde så himla bra.


    Vid fyra månader tyckte bvc att vi skulle introducera smakisar då  han inte följt kurvan. Jag ville inte brådska, men vid fem månader sa de samma sak och jag blev övertalad.Han blev jätteglad och älskade att äta från sked och vi har gradvis ökat portioner. Till slut vid 7,5 månader slutade jag amma pga ointresse från hans sida. försökte upp till 8,5 men han blev bara förbannad. Nu får han mjölkersättning som mellanmål.

    Han har på senaste tiden ätit sämre och sämre och nu vill han knappt äta alls. varesig det är gröt, välling, ersättning, mat hemlagad eller köpt. Endast några skedar/klunkar, sen blir han förbannad. Frukt äter han, vill plockäta, men vägrar svälja ens små, små bitar
    På bvc igår hade han inte gått ner, men knappt upp heller.

    Har någon annan varit med om liknande, vad gjorde ni för att barnet skulle vilja börja äta?

  • Svar på tråden Min 9 månaders äter inte
  • tjockobbe

    Det är lite kämpigt. Man vill ju såklart att de ska äta de små liven! Min erfarenhet är att det inte går att tvinga dem att äta. I perioder är de bara intresserade av att äta en enda sak, och då får man ge dem det och samtidigt försöka få i dem annat.


    Får han plockäta vanlig mat? Vi märkte tidigt med vår dotter att hon ville känna och äta själv, och hon ville äta det som vi åt - inte få nåt blaskigt från burk ex. Försök göra det till en lek, lägg mat på skeden och låtsas att det är ett flygplan etc.

    Han håller inte på att få tänder? Dottern vägrade äta när hon började få sina tänder.


    Vera 130923 | Läs tinastandar.blogg.se
  • brakmakarlotta

    Det har hållt på kanske 1-2 mån eller började litegrann och sen blev mer och mer


     


    Han har fått små bitar av kokad potatis, morot, blomkål, köttfärs mm. stoppar in det i munnen, det är jättekul! sen spottar han ut. allt. Vi tror att han ska få tänder, han har inte fått någon än, men ibland är tandköttet lite svullet.

    Åh jag känner mig bara så dålig. första barnet, då blir man väl mer nojjig

  • aleakim

    Min numera tiomånaders höll på så fram tills han var åtta månader men då plötsligt så släppte det och han började äta bra. Innan det fick jag brukar erbjuda allt möjligt jag kunde komma på bara. Att truga och tvinga gör det bara värre så man får vänta ut dem istället.

    Eftersom han åtminstone inte gått ner i vikt så hade jag inte oroat mig helt än. Vissa barn är svårare än andra bara.


    W och liten i magen :)
  • Maddi

    Så har min nu 2 åring med gjort och självklart blir man orolig. Men att tvinga dom är det sämsta man kan göra. Dessutom ska man heller inte visa hur frustrerad man blir heller om dom inte äter, de känner dom på sig. 

    Som jag har gjort är att låta dom äta på ett ställe där dom tycker om att vara, om det blir i soffan, sängen eller golvet spelar ingen roll. Strunta i alla principer, låt barnet leka när han ska äta med sin favoritleksak. 

    Ställ fram olika saker i skålar så som frukt, ärtor, majs eller vad det nu kan vara. Sitt inte där hela tiden med honom, utan plocka ur diskmaskinen eller vad det nu kan vara. Låt han kladda med maten om han nu vill det, när han äter så gör ingen stor sak av det som att t ex påpeka hur duktig han va eller stå inte och kolla på honom hela tiden om han börja äta, utan va som vanligt. 

    Om han får någon favoritmat så låt honom äta det men lägg gärna något till på tallriken, men låt honom plocka med det själv. 

    Min åt köttbullar morgon, middag och kväll i 1½ vecka, inte roligt men han åt och det är ju bra att han fick i sig något. Sen la jag även upp ärtor som efter mycket om och men slank ner och till slut provade jag makaroner som också åkte ner. Tog efter 1½ vecka fram både köttbullar och korv, och då åt han hellre korven än köttbullarna. Så jag tror att det kommer att släppa för ditt barn också. 
    Min har haft ett par till perioder där enbart köttbullar dög, så då gjorde vi om samma procedur. 

    Handla hem en massa, skär i småbitar och testa. Om han äter det så fortsätt med samma ett tag och det är ingen katastrof om dom inte äter hela kostcirkeln när det bara handlar om en kortare tid.

  • brakmakarlotta

    Tusen tack för tipsen!


    Nu har det gått en tid och visst var det kämpigt att inte få i honom något, men nu ät han istället den hungrigaste ungen i stan och äter nästan Allt! Så glad!

    Att leka flygplan eller bil med skeden var ett supertips, som jag knappt trodde skulle funka, men det hjälpte så bra! Något jag tog till när det bara var skrikpanik var den läskiga björnen på tinyschoolTV som sjunger. Den älskade han. Glömde lite bort att han åt när han tittade på den.

  • Anonym (Skönt)

    Vad skönt att det löst sig! Alltid jobbigt när det strular med maten. Det där går ofta i vågor. Men nu vet du till nästa gång att det går över...

Svar på tråden Min 9 månaders äter inte