• Mamaciita

    Vad har jag för fel? (psykisk ohälsa)

    Hej!
    Är relativt ny här, hoppas att jag har placerat tråden i rätt kategori. Jag har mått psykiskt dåligt under en längre period, jag bestämde mig för att ta kontakt med en psykolog för att påbörja en utredning och se vad felet är med mig. 

    Jag är helt vilsen i själen, jag har förbannat svårt för att förstå och lära mig det jag läser samt saker som sägs till mig. När jag går in på en hemsida har jag väldigt svårt att fatta vad texten säger mig, hackar upp mig på svåra ord som jag inte förstår, när texten är lättläst så förstår jag bättre. Som person är jag vilsen i själen och känner mig annorlunda. Skolan har gått riktigt dåligt för mig just för mina svårigheter.

    Jag har också svårt att arbeta, svårt att ta initiativ. Känns som jag måste ha någon som ska förklara exakt hur arbetet ska utföras, har svårt med ekonomin och allt som rör vardagen.  

    Första tanken var att jag har adhd/add men den senaste tiden börjar jag undra om jag har en lindrig utvecklingsstörning, har gått ut gymnasiet med dåliga betyg.

    Jag är så rädd för att min psykolog så sätta någon konstig diagnos på mig, jag vill inte vara annorlunda jag vill också vara som alla andra. 

    Känner någon igen sig eller har närstående som har samma problematik?

  • Svar på tråden Vad har jag för fel? (psykisk ohälsa)
  • skepparbarn
    Mamaciita skrev 2015-03-06 17:45:33 följande:

    Hej!
    Är relativt ny här, hoppas att jag har placerat tråden i rätt kategori. Jag har mått psykiskt dåligt under en längre period, jag bestämde mig för att ta kontakt med en psykolog för att påbörja en utredning och se vad felet är med mig. 

    Jag är helt vilsen i själen, jag har förbannat svårt för att förstå och lära mig det jag läser samt saker som sägs till mig. När jag går in på en hemsida har jag väldigt svårt att fatta vad texten säger mig, hackar upp mig på svåra ord som jag inte förstår, när texten är lättläst så förstår jag bättre. Som person är jag vilsen i själen och känner mig annorlunda. Skolan har gått riktigt dåligt för mig just för mina svårigheter.

    Jag har också svårt att arbeta, svårt att ta initiativ. Känns som jag måste ha någon som ska förklara exakt hur arbetet ska utföras, har svårt med ekonomin och allt som rör vardagen.  

    Första tanken var att jag har adhd/add men den senaste tiden börjar jag undra om jag har en lindrig utvecklingsstörning, har gått ut gymnasiet med dåliga betyg.

    Jag är så rädd för att min psykolog så sätta någon konstig diagnos på mig, jag vill inte vara annorlunda jag vill också vara som alla andra. 

    Känner någon igen sig eller har närstående som har samma problematik?


    Det kan absolut vara lindrig utvecklingsstörning. Likväl som det kan vara ADHD/ADD och Dyslexi. 
    Du kommer aldrig få ett svar här som du kan vara säker på. Det är mycket man går igenom när man gör en utredning. 

    Du söker hjälp för att du vill veta vad det är för fel på dig, men är inte beredd att höra felet? Förstår jag dig rätt? För i så fall kanske du borde överväga att vänta ett tag och fundera på vad du vill ha hjälp med.

  • Mamaciita

    Jag har hamnat i en djup depression och mår skit dåligt, min dåliga självkänsla tär väldigt mycket på mitt mående. Angående lindrig utvecklingsstörning så kan det vara att jag söker mig till en diagnos och överanalyserar. 

    Jag är rädd att det värsta ska hända mig och det är att ha en lindrig utvecklingsstörning, bara ordet skrämmer mig. Hur kommer min omgivning att reagera när jag säger att jag har en lindrig utvecklingsstörning, tror nog att dem flesta kommer glida ifrån mig. 

    Skapade denna tråd för att få lite vettiga tips av någon som kanske lider av en utvecklingsstörning.

    Tackar för alla era svar!

  • Bestemor

    Låter som dyslexi.

    Jag har en släng av det. Kan blanda ihop bokstäver ibland, så måste läsa det flera gånger.

    Som ung kände man sig som en idiot ibland.

    Nu vet väl alla vad dyslexi är, kungen och Viktoria har det.

    Svenskarna skrattade när kungen skrev knugen i stället för kung för många år sedan och tänkte att han var korkad.

Svar på tråden Vad har jag för fel? (psykisk ohälsa)