• Äldre 6 Mar 17:51
    3236 visningar
    45 svar
    45
    3236

    Tips på lätta barnböcker om vardagliga saker

    Jag har extremt svårt att hitta böcker till min son för tillfället och jag är himla trött på de böcker vi har hemma. Jag har läst för honom flera gånger om dagen sedan han föddes. Han tröttnade snabbt på pekböcker men fram till 6 månaders ålder så nöjde han sig med exempelvis Max-böcker med en kort enkel mening på varje sida. Nu är han snart 8 månader och det har blivit riktigt krångligt att hitta sådant som han gillar. Det måste vara mer text än Maxböckerna, gärna omkring 3 meningar på varje sida om han inte skall slänga iväg boken och skrika, men boken MÅSTE innehålla ord och situationer som han känner igen för att han ska lyssna intresserat. Det känns som att vi befinner oss i ett mellanläge där han egentligen är för liten för det som vi läser men ändå "för stor" för att läsa enklare böcker än så.

    De böcker han uppskattar just nu är alla böcker av Stina Wirsén, en bok om Totte, samt en bok som heter "En stjärna vid namn Ajax", som han säkert inte förstår så mycket av egentligen men som innehåller många ord som han känner till som "äta", "pojke", "häst", "hund", "stjärna", "boll", "leka", "korv", "sova", "strumpa", etc.

    Finns det någon som har tips på böcker som kanske kan fungera? Det bör alltså vara böcker som handlar om väldigt enkla och vardagliga saker som en 8-månaders kan förstå.

  • Svar på tråden Tips på lätta barnböcker om vardagliga saker
  • Äldre 6 Mar 18:13
    #1

    Kanske böckerna om 'Bu och Bä'? De läste vi när sonen var i den åldern.
    Och så finns ju böckerna om 'Emma', skrivna av Wolde, precis som böckerna om 'Totte'.

  • Pescet­arian
    Äldre 6 Mar 18:16
    #2

    Molly Mus.

  • Äldre 6 Mar 18:17
    #3

    Du har ju Barbro Lindgrens böcker om grisen Benny också.

  • Äldre 6 Mar 18:22
    #4

    Vi har två Emma-böcker från när jag var liten hemma: "Emma går till tandläkaren" och "Emmas dagis", men inga av de böckerna funkar. Jag tror inte att han känner igen tillräckligt många ord i de böckerna för att det skall vara inressant.

    "Molly mus" och "Bu & Bä" har jag däremot inte provat! Tack för de tipsen! Vi får provläsa dem på biblioteket nästa vecka! Glad

  • Pescet­arian
    Äldre 6 Mar 18:34
    #5

    Tips för framtiden är Pettson och Findus. Mitt barn älskade de böckerna redan från ettårsålder. Möjligen tack vare de otroligt vackra bilderna. :)

  • Pescet­arian
    Äldre 6 Mar 18:42
    #6

    Kollade igenom våra böcker här hemma. De böcker jag läste för mitt barn kring den åldern var bl a:

    Alfons Åberg

    Molly Mus

    Nalle Puh

    Totte

    Ludde

    Barbapappa

    Laban

    Miffy

    Thomas Tåget

    Samt en del böcker skrivna av Anna-Clara Tidholm.

    Senare, mellan 1-1,5 års ålder, så läste vi nästan enbart Pettson och Findus, Nicke Nyfiken, Bamse, Mamma Mu, böcker skrivna av Jan Lööf, samt en del Alfons Åberg fortfarande.

  • Äldre 6 Mar 18:42
    #7
    Natulcien skrev 2015-03-06 18:17:56 följande:

    Du har ju Barbro Lindgrens böcker om grisen Benny också.


    Benny har jag aldrig läst men måste absolut kolla upp de böckerna med! Tack! :)
    Pescetarian skrev 2015-03-06 18:34:22 följande:

    Tips för framtiden är Pettson och Findus. Mitt barn älskade de böckerna redan från ettårsålder. Möjligen tack vare de otroligt vackra bilderna. :)


    Oj, så roligt! Jag fullkomligt älskar Pettson och Findus och trodde att jag skulle behöva vänta tills sonen var minst 3 år innan jag kunde börja läsa de böckerna, men nu kommer jag absolut att prova tidigare än så! :)

  • Prälle­n
    Äldre 6 Mar 18:46
    #8

    Prutt! kul med ljud är bra. Med riktiga pruttljud.

  • Äldre 6 Mar 18:48
    #9
    Pescetarian skrev 2015-03-06 18:42:02 följande:

    Kollade igenom våra böcker här hemma. De böcker jag läste för mitt barn kring den åldern var bl a:

    Alfons Åberg

    Molly Mus

    Nalle Puh

    Totte

    Ludde

    Barbapappa

    Laban

    Miffy

    Thomas Tåget

    Samt en del böcker skrivna av Anna-Clara Tidholm.

    Senare, mellan 1-1,5 års ålder, så läste vi nästan enbart Pettson och Findus, Nicke Nyfiken, Bamse, Mamma Mu, böcker skrivna av Jan Lööf, samt en del Alfons Åberg fortfarande.


    Tack för en väldigt bra lista med tips! Det kommer att bli jätteroligt att få läsa något nytt för honom. Tur att det fortfarande är bokrea :)
  • Pescet­arian
    Äldre 6 Mar 18:51
    #10
    Natulcien skrev 2015-03-06 18:17:56 följande:

    Du har ju Barbro Lindgrens böcker om grisen Benny också.


    Haha, ja, de är lite knasigt kuliga.

    Kom på en annan sak som mitt barn alltid har älskat när det kommer till böcker; nämligen Pixi-böcker.

    Jag brukar köpa samtliga i varje ny grupp som kommer ut i butikerna med jämna mellanrum. Snart firar vi att barnet har 100 Pixi-böcker. Bara några till så. ;)

    Barnet är nu fyra år och gillar fortfarande sina små Pixi-böcker. :)

    Perfekta att ha med sig på resan dessutom! ;)
Svar på tråden Tips på lätta barnböcker om vardagliga saker