• snartsnart

    Öroninflammation, ge alvedon trots att barnet verkar glad?

    Skulle du ge smärtstillande till ditt barn vid öroninflammation om barnet verkade må bra och inte ha ont? Min son (17 månader) fick öroninflammation i onsdags och läkaren sa att vi ska ge alvedon några ggr per dag i några dagar, och därefter gå ner till endast 1 alvedon per dag i ytterligare några dagar. Jag gav alvedon i onsdags kväll, och igår fick han alvedon på dagen och på kvällen. Idag har han mått bra så jag skippar alvedonen, trots läkarens rekommendation. Känns ju onödigt att ge om han mår bra, eller? Tycker att det är extremt jobbigt att ploppa in alvedon i rumpan, verkar göra ont och rumpan blir dessutom röd.

    Skulle ni ge i förebyggande syfte pga att det är inflammationshämmande?

    Ytterligare fråga, ger ni stolpiller med spetsiga eller trubbiga sidan inåt? Jag vet att det ska vara trubbiga sidan inåt, men det är ju mycket enklare att sätta in den med spetsen in. Håller man för så åker den inte ut.

  • Svar på tråden Öroninflammation, ge alvedon trots att barnet verkar glad?
  • Almina
    Tines skrev 2015-03-06 21:30:58 följande:

    Alvedon är inte inflammationshämmande.

    Du behöver inte ge om han inte verkar behöva.

    Ja, den trubbiga sidan ska in först.


    Exakt!
  • Lambda

    Har inte barnet ont och inte gnäller/klagar/gråter behövs ingen alvedon. Det enda viktiga jag fick lära mig var att ge nässpray regelbundet för att hålla gångarna öppna.

  • BolmaBlommor

    Stolpiller fungerar lika bra åt båda håll. Det är skonsammare för barnet med spetsen först, men då kan man behöva hålla en stund.

    Min lillebror fick alltid dessa rövpiller som barn då han hade extrem växtvärk.

    Jag skulle dock aldrig köra upp nått i röven på mitt eget barn.

    Jag förstår inte varför man väljer Alvedon ock termometer i rumpan, när det numera finns andra alternativ?

  • Sunnan

    Som gammalt öronbarn med mängder av öroninflammationer i bagaget är min erfarenhet att det sällan gör ont på dagen om det inte är riktigt illa. Däremot på natten när man ligger ner och det svullnar kan det göra vansinnigt ont. Och när det väl börjat göra så ont är det svårt att bryta. Så jag skulle ge Alvedon och nässpray på kvällen i förebyggande syfte.

  • modsey
    BolmaBlommor skrev 2015-03-07 07:38:34 följande:

    Stolpiller fungerar lika bra åt båda håll. Det är skonsammare för barnet med spetsen först, men då kan man behöva hålla en stund.

    Min lillebror fick alltid dessa rövpiller som barn då han hade extrem växtvärk.

    Jag skulle dock aldrig köra upp nått i röven på mitt eget barn.

    Jag förstår inte varför man väljer Alvedon ock termometer i rumpan, när det numera finns andra alternativ?


    man kan för all del ha ett barn som inte vill svälja och då är liksom stolpiller enklast.

    TS nej jag skulle inte ge Alvedon om barnet inte verkar ha ont. Se till däremot att ge nässpray.
  • Themis

    Håller med Sunnan, det är till natten det vanligen behövs smärtstillande för det är när huvet hamnar på kudden som trycket ökar inne i örat.


    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Themis

    Sen tror jag inte många barn vägrar lite flytande Alvedon utrört i en klick glass eller med ProViva i nån smak de gillar, ni kunde ju prova det om det känns jobbigt med supparna?


    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Lambda
    Lambda skrev 2015-03-07 00:16:19 följande:

    Har inte barnet ont och inte gnäller/klagar/gråter behövs ingen alvedon. Det enda viktiga jag fick lära mig var att ge nässpray regelbundet för att hålla gångarna öppna.


    Just ja. Mitt barn var öronbarn och fick då tips om att höja huvudändan på sängen. Tog tjocka böcker och ställde under sängbenen.
  • snartsnart
    Themis skrev 2015-03-07 08:30:32 följande:

    Sen tror jag inte många barn vägrar lite flytande Alvedon utrört i en klick glass eller med ProViva i nån smak de gillar, ni kunde ju prova det om det känns jobbigt med supparna?


    Får testa det!
  • snartsnart

    Jag gav ingen mer alvedon efter att jag skrev det ursprungliga inlägget. Sonen var pigg och glad (och verkade inte ha ont) fram till i onsdags, då fick han plötsligt feber igen. Var åter hos läkaren som tyckte att jag ska köra penicillin eftersom öroninflammationen inte förändrats på en vecka. Så nu får jag spruta in det i munnen istället för alvedon. Där finns ju dessvärre inga stolpiller.

Svar på tråden Öroninflammation, ge alvedon trots att barnet verkar glad?