• scrapparlotta

    Ge en 8 åring en ipren tablett?

    Har en tjej på 8 år som har jättehög feber, närmare 40 grader. Hon brukar dricka flytande alvedon, och det går bra. Men dom hade inte flytande alvedon i affären idag så jag köpte flytande ipren istället. Men hon typ kräks av den, smakar som trögflytande snor tydligen enligt henne. Jag måste få i henne nåt som tar ner febern. Vi har ipren tabletter, kan man ge henne en sån? Kanske inte en hel, men det jag undrar är just om ni tror om hon kan svälja en tablett? Är rädd att hon tvekar och att den fastnar i halsen. (har typ livrädd att dom ska sätta nåt i halsen)  Så kan hon klara av att svälja en halv tablett tro??

  • Svar på tråden Ge en 8 åring en ipren tablett?
  • fesun

    Vår tvååring kan svälja mindre tabletter så då kan nog en åttaåring också.. annars brukade jag få krossad alvedon på sked tillsammans med lite vatten när jag var liten. Alt blanda ut flytande ipren med vatten eller saft tex, brukar alltid hälla i lite vatten till våra små, annars får dom inte ut allt ur medicinskeden :)

  • Katarina2011

    Ring barnakuten och fråga, eller 1177

    Annars kan du kanske späda ut den flytande med vatten så den blir mer rinnande

  • scrapparlotta
    MajaMaria79 skrev 2015-03-06 21:58:52 följande:

    Klart hon kan, min 6 åring har tagit tabletter i två år.

    Men Ipren ska man väl inte ge barn under 12 år?


    Nähä du .....det läste jag nu på paketet :( Aj då....kan det vara farligt en gång tro? Jag ska iväg imorgon och köpa flytande alvedon. Det är ju bara nu ikväll och imorgon bitti kanske innan jag kommer iväg och köper alvedon.
  • scrapparlotta
    Katarina2011 skrev 2015-03-06 22:08:15 följande:

    Ring barnakuten och fråga, eller 1177

    Annars kan du kanske späda ut den flytande med vatten så den blir mer rinnande


    Jag har provat att späda ut det med vatten.....och i saft. Och jag var tvungen att smaka på det.....det var verkligen INTE gott. Förstår henne, vidrigt sött var det.
  • hondendärtjejen
    scrapparlotta skrev 2015-03-06 22:09:59 följande:

    Nähä du .....det läste jag nu på paketet :( Aj då....kan det vara farligt en gång tro? Jag ska iväg imorgon och köpa flytande alvedon. Det är ju bara nu ikväll och imorgon bitti kanske innan jag kommer iväg och köper alvedon.


    Ring 1177 och fråga om råd. Jag hade nog gett en halv inför natten ifall mitt barn hade haft 40 graders feber.
  • elnil
    MajaMaria79 skrev 2015-03-06 21:58:52 följande:

    Klart hon kan, min 6 åring har tagit tabletter i två år.

    Men Ipren ska man väl inte ge barn under 12 år?


    Jo det kan man. Den går på vikt inte ålder :)

    Jag blandar ut flytande ipren i vatten åt sonen som haft 40 grader nu i två dagar. Funkar utmärkt (för oss) om man kör med läsk direkt efteråt. Men han säger att den är skitäcklig... Men han kräks i alla fall inte av den så vad gör man? Alvedon tar inte det minsta på honom :/
Svar på tråden Ge en 8 åring en ipren tablett?