• Anonym (Ensamtjej)

    Lichen i underlivet, väntar ett liv i smärta nu?

    Finns det några där ute med hudsjukdomen lichen?
    Jag känner mig så ensam...

  • Svar på tråden Lichen i underlivet, väntar ett liv i smärta nu?
  • Anonym (Planus)

    Hej

    Jag har lichen planus. Fick diagnos 2003.

    Innan jag fick reda på vad det var så var det ett helvete. Men kortison i tre månader gjorde att det släppte. Nu kommer det i skov nångång då och då. Ofta i samband med sjukdom eller stress.

    Jag har även herpes (typ1) i underlivet. Det skrämmer ju många. Men lichen är värre tycker jag. Klåda, smärta och ömma slemhinnor.

    Håller minutiös ordning och koll på mitt underliv numera. Rekommenderar vitt vaselin (alltså inte det vanliga gula) att smörja in med dagligen för att hålla mjukt och skyddat. Och aco dusch- och badolja när jag tvättar underlivet.

    För mig är det bättre när jag har regelbunden sex. Det verkar smörja upp det lite liksom.

    Man lär sig leva med det. Det viktigaste är att hålla koll och ta hand om fittan så att den mår bra!

  • Anonym (TS)
    Anonym (Planus) skrev 2015-03-07 10:06:31 följande:

    Hej

    Jag har lichen planus. Fick diagnos 2003.

    Innan jag fick reda på vad det var så var det ett helvete. Men kortison i tre månader gjorde att det släppte. Nu kommer det i skov nångång då och då. Ofta i samband med sjukdom eller stress.

    Jag har även herpes (typ1) i underlivet. Det skrämmer ju många. Men lichen är värre tycker jag. Klåda, smärta och ömma slemhinnor.

    Håller minutiös ordning och koll på mitt underliv numera. Rekommenderar vitt vaselin (alltså inte det vanliga gula) att smörja in med dagligen för att hålla mjukt och skyddat. Och aco dusch- och badolja när jag tvättar underlivet.

    För mig är det bättre när jag har regelbunden sex. Det verkar smörja upp det lite liksom.

    Man lär sig leva med det. Det viktigaste är att hålla koll och ta hand om fittan så att den mår bra!


    Jag har också herpes 1, brukar dom utlösa varandra?

    Vitt vaselin, är det samma som klöver vaselin eller vart köper jag det?

    Jag har aco tvätt olja och aco créme att smörja med. Även börjat en kortison kur.

    Elocon? Är det samma som du har?

    Har du kunnat bli gravid och fött barn vaginalt med lichen?
  • Anonym (Planus)

    Hej

    Du är den första jag hört som har både lichen och herpes, förutom jag själv då:)

    Ja, de kan utlösa varandra. Båda är infektioner och kan utlösas av infektioner.

    Vitt vaselin finns på Apoteket. Det är inte den vanliga med klöver på, det är en tub med helt annat innehåll.

    Ja, jag har Elocon 0,1 %.

    Jag födde mitt andra barn 2008, hade varken problem med att bli gravid eller att föda. Men jag smorde underlivet med mandelolja under hela graviditeten för att hålla huden mjuk. Hade inte upptäckt det vita vaselinet då, annars hade jag nog använt det istället.

    Vid förlossningen var jag mer orolig för att få herpesutbrott men klarade mig från det oxå som tur väl var.

    Nu var jag ju 32 år när jag fick diagnosen lichen och 33 när jag fick mitt första herpesutbrott. Hade turen att få en läkare som visste vad lichen var. Det var tydligen inte så känt då. Jag trodde att jag fått nån könssjukdom så jag var på std-mottagningen när de ställde diagnos. Känns som om de är mer kunniga om detta än vad gyn är.

    Jag hade sex hela tiden från det att jag började få besvär och under hela behandlingen och därefter. Var i ett ganska nytt förhållande så det slog mig inte ens att avstå eftersom lusten var så stor. Som jag skrev ovan så var det skönt med själva penetreringen för det var ju som att klia sig inuti utan att jag gick sönder.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Planus) skrev 2015-03-08 18:43:35 följande:

    Hej

    Du är den första jag hört som har både lichen och herpes, förutom jag själv då:)

    Ja, de kan utlösa varandra. Båda är infektioner och kan utlösas av infektioner.

    Vitt vaselin finns på Apoteket. Det är inte den vanliga med klöver på, det är en tub med helt annat innehåll.

    Ja, jag har Elocon 0,1 %.

    Jag födde mitt andra barn 2008, hade varken problem med att bli gravid eller att föda. Men jag smorde underlivet med mandelolja under hela graviditeten för att hålla huden mjuk. Hade inte upptäckt det vita vaselinet då, annars hade jag nog använt det istället.

    Vid förlossningen var jag mer orolig för att få herpesutbrott men klarade mig från det oxå som tur väl var.

    Nu var jag ju 32 år när jag fick diagnosen lichen och 33 när jag fick mitt första herpesutbrott. Hade turen att få en läkare som visste vad lichen var. Det var tydligen inte så känt då. Jag trodde att jag fått nån könssjukdom så jag var på std-mottagningen när de ställde diagnos. Känns som om de är mer kunniga om detta än vad gyn är.

    Jag hade sex hela tiden från det att jag började få besvär och under hela behandlingen och därefter. Var i ett ganska nytt förhållande så det slog mig inte ens att avstå eftersom lusten var så stor. Som jag skrev ovan så var det skönt med själva penetreringen för det var ju som att klia sig inuti utan att jag gick sönder.


    Jag fick herpes vid 21års ålder.

    Vart gravid och födde barn vid 22års ålder. Fick då äta förebyggande medicin mot herpes dom 10 sista dagarna i graviditeten.

    Fick en förlossningsskada som jag fick operera vid 23års ålder och det var bara några veckor sedan...

    Och fick nu för ett par dagar sedan diagnosen lichen. Som jag haft sen typ förlossningen.

    Så det känns tungt nu med tre olika komplikationer i underlivet.

    Googlade bilder igår.. Det skulle jag inte gjort!

    Läst att man ska undvika vaginal förlossning då man kan gå sönder ännu mer med lichen..

    (Vi har försökt med barn två i åtta månader, men blir inte gravid..)

    Då ska jag in på Apoteket och köpa vitt vaselin direkt.

    Undviker du rakning och tex siden trosor, eller kan man fortsätta med det?

    Tack för dina svar!
  • Anonym (Planus)

    Hittade denna bloggen häromdagen. Ganska nystartad men har redan lockat många med lichen.

    livetmedlichen.blogg.se/category/allmant.html

    Jag rakar i perioder. Att ha rakat är i sig inte ett problem men själva rakningen irriterar. För ett par år sen gjorde jag IPL på bikinilinjen men vågade faktiskt inte låta dem ta på ex yttre blygdläpparna pga lichen. Tänkte att det skulle förvärra och det ville jag inte riskera.

    Jag har behållt en trekant med hår ovanför och rakar under den när jag känner för det och när det ibte är irriterat sen innan.

    Vet faktiskt ibte vilket som är bäst, det beror som sagt mest på status i underlivet. Vill verkligen ibte irritera och förvärra omridet, dår jag hellre hårig.

    Samma sak med trosor. Har oftast bomullstrosor och har jag möjlighet går jag utan här hemma med bara en kjol och luftar.

    Sidentrosor eller andra med sömmar eller spets eller liknande har jag ibland, men de irriterar klart mer. Brukar spara dem till mycket speciella tillfällen haha.

  • Anonym (Planus)

    Förresten... Jag fick mitt första barn 2000, innan jag fick lichen (eller iaf innan jag visste om det). Lång, smärtsam förlossning. Gick sönder och lyckades precis undvika sfinkter ruptur.

    Med andra barnet 2008 med både lichen och herpes så tog förlossningen fyra timmar från första värken. Knappt en skråma i underlivet (mer än lite skrapsår). Men jag smörjde ju som en tok innan oxå. Och det beror säkert helt på hur det är precis just då.

  • Anonym (Ts)

    Okej, jag rakar alltid typ vid varje dusch men har nu sparat ut en liten rand på triangeln men trivs inte med hår på blygdläpparna, tycker att det kliar mer då. Men upplevde igår att det sved och gjorde ont när jag rakade.

    Jag älskar mina bomullstrosor som tur är men vill ju ha möjligheten att ta på något finare vid enstaka tillfällen utan att få lida för det sen.

    Jag smörjde med olja hela graviditet och hade en läkare som höll emot under fl men sprack ändå i mellangården grad 2. Dom sydde sen ihop mig för tight så fick ont varje gång vid sex. Så nu har dom sprättat upp och sytt igen lite "lösare"

    Har lichen i mellangården också.

    Dom vita partierna blir större för varje dag.

    Fått vita fläckar på klitoris nu och upplever att jag har svårt att få ut kisset vid toa besöken.

    Smörjer med Elocon 0.1%, 1 gång om dagen på kvällen vid sänggående men tycker den gör klådan värre.

    Ska få mitt smörjschema och lite mer info idag med posten.

    Beställde även det vita vaselinet igår, dom hade rea på apotea.se 29kr

    Pratade med Apoteket sist och det finns en starkare salva, kanske sen är bättre?

    Har du provat olika kortison?

    Har dina vita partier försvunnit?

    Har du dina blygdläppar kvar?

    Mina inre har jag nog aldrig sett men nu har dom yttre blivit tomma och typ rynkiga.

    Ser ut som en russin fitta...

  • Anonym (Planus)

    Jag tror inte vi har riktigt samma typ av lichen? Jag har lichen planus (ruber). Har aldrig haft några vita fläckar. Möjligtvis strimmor. Blir mest illrött och kliar och när jag kliar så går huden sönder. Innan diagnosen ställdes kändes hela underlivet som köttfärs. Sönderkliat, rött, skrynkligt och svullet på samma gång.

    Hade utslag på nästan hela kroppen inkl inuti munnen. Även bak i rumpan. På kroppen blev det som små prickar som sved och kliade och lämnade märken efter när de läkt.

    Har vara använt elocon mot just detta i kortisonväg. Men provat en massa mjukgörande och skyddande salvor. Vid bad i badhuset och liknande (händer inte ofta) klabbar jag på ett rejält lager vaselin innan för att skydda.

    Har inte märkt av några direkta förändringar på blygdläpparna. Däremot upptäckte jag häromdagen att klitoris nästan helt försvunnit. Som tur väl är så påverkar det inte själva känslan vid sex (inte ännu iaf).

    Har heller inte haft svårt att kissa. Men får lättare urinläckage när jag har ett utbrott. Det är precis som att jag inte riktigt känner av rätt muskler då.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Planus) skrev 2015-03-09 21:50:20 följande:

    Jag tror inte vi har riktigt samma typ av lichen? Jag har lichen planus (ruber). Har aldrig haft några vita fläckar. Möjligtvis strimmor. Blir mest illrött och kliar och när jag kliar så går huden sönder. Innan diagnosen ställdes kändes hela underlivet som köttfärs. Sönderkliat, rött, skrynkligt och svullet på samma gång.

    Hade utslag på nästan hela kroppen inkl inuti munnen. Även bak i rumpan. På kroppen blev det som små prickar som sved och kliade och lämnade märken efter när de läkt.

    Har vara använt elocon mot just detta i kortisonväg. Men provat en massa mjukgörande och skyddande salvor. Vid bad i badhuset och liknande (händer inte ofta) klabbar jag på ett rejält lager vaselin innan för att skydda.

    Har inte märkt av några direkta förändringar på blygdläpparna. Däremot upptäckte jag häromdagen att klitoris nästan helt försvunnit. Som tur väl är så påverkar det inte själva känslan vid sex (inte ännu iaf).

    Har heller inte haft svårt att kissa. Men får lättare urinläckage när jag har ett utbrott. Det är precis som att jag inte riktigt känner av rätt muskler då.


    Okej nej jag fick hem papper igår mitt hette lichen sclerosus och sitter på utsidan så att säga och bara på muffen.

    Jag fick recept på den starkaste salvan i skalan igår (4)
  • Anonym (Göteborg)
    Hej, undrar om någon kan rekommendera en duktig gynekolog med Lichen-kunskap i Göteborgsområdet?
Svar på tråden Lichen i underlivet, väntar ett liv i smärta nu?