• Äldre 9 Mar 14:12
    8639 visningar
    31 svar
    31
    8639

    Dåligt resultat på KUB

    Idag gjorde vi KUB UL och fick vår riskbedömning..

    Downsyndrom var 1:545, vilken räknas som lågrisk men däremot för Trisomi 13 & 18 (fick en samlad siffra för båda) fick vi 1:185. Gränsen går vid 1:200 så vi blev erbjudna moderkaksprov/fostervattenprov men pga risken för missfall vill jag verkligen inte göra någon av de! Så barnmorskan föreslog ett riktat UL i v 18-19 istället och menar på att det ska synas om barnet har Trisomi 13 eller 18 då..är det någon som vet om det stämmer?

    Är det någon som jag som fått sämre siffror på trisomi 13 och 18?

    Eller någon som fått dåliga resultat och precis som oss valt att bara göra ytterligare UL? Hur har det i så fall gått för er?

    Jag ska tillägga att vätskemängd och allt BM såg på bebisen på ultraljudet var helt normalt. Det är alltså mitt blodprov som drog ner resultatet.

    Vi misstänker att min sköldkörtel har med blodprovsvaret att göra eftersom att jag i samband med KUB blodprovet testade min sköldkörtel som tydligen har underproduktion av något hormon (och som jag har börjat behandlas för sedan dess).

    Är tacksam för alla svar som förhoppningsvis lugnar mina nerver något.. :)

  • Svar på tråden Dåligt resultat på KUB
  • Äldre 9 Mar 14:26
    #1

    Har ni möjlighet så kan ni ju ta prov via Fosterprov.se lika säkert som moderkaksprov men riskfritt.

  • Äldre 9 Mar 14:36
    #2

    Hej, vi fick sämsta tänkbara resultat. 1:2 på ds, ngt "bättre" på trisomi 13+18. Gjorde moderkaksprov (i sthlm). Fruktansvärt jobbigt besked och sen väntan efter.. Visade normalt på samtliga tillslut. Men risken för missfall är minimal när det är proffsiga läkare vill jag bara säga!! Skulle rekommendera för att stilla oron. För oss var det ju dock självklart att gå vidare.

    Väntar nu på rul i denna v, och sen riktat ul (för att kolla hjärta mm) om 2v som är rutin vid högrisk. Det har varit och är en stor oro.. Men vi håller tummarna..

  • Äldre 9 Mar 17:59
    #3
    Hummeldummel skrev 2015-03-09 14:26:33 följande:

    Har ni möjlighet så kan ni ju ta prov via Fosterprov.se lika säkert som moderkaksprov men riskfritt.


    Tyvärr kunde jag inte följa länken :(
  • Äldre 9 Mar 18:04
    #4
    Lejonet83 skrev 2015-03-09 14:36:47 följande:

    Hej, vi fick sämsta tänkbara resultat. 1:2 på ds, ngt "bättre" på trisomi 13+18. Gjorde moderkaksprov (i sthlm). Fruktansvärt jobbigt besked och sen väntan efter.. Visade normalt på samtliga tillslut. Men risken för missfall är minimal när det är proffsiga läkare vill jag bara säga!! Skulle rekommendera för att stilla oron. För oss var det ju dock självklart att gå vidare.

    Väntar nu på rul i denna v, och sen riktat ul (för att kolla hjärta mm) om 2v som är rutin vid högrisk. Det har varit och är en stor oro.. Men vi håller tummarna..


    Jaha, får ni göra riktat UL trots att ni gjort moderkaksprov? Jag fick mer eller mindre tvinga ur alternativet från ultraljudBM.

    Jag tänker att sannolikheten för missfall är 1:100 vilket betyder att det är större risk för missfall av provet, än att bebisen faktiskt födds med kromosomavvikelserna.

    Men om moderkaksprovet visade att alla värden är normala så ska du inte vara orolig. Det är väl som jag förstått väldigt pålitligt?

    Jag håller iaf tummarna för er, håll mig gärna uppdaterad :)
  • Äldre 9 Mar 18:22
    #5
    Gravid m nr2 hypo skrev 2015-03-09 18:04:59 följande:
    Jaha, får ni göra riktat UL trots att ni gjort moderkaksprov? Jag fick mer eller mindre tvinga ur alternativet från ultraljudBM.

    Jag tänker att sannolikheten för missfall är 1:100 vilket betyder att det är större risk för missfall av provet, än att bebisen faktiskt födds med kromosomavvikelserna.

    Men om moderkaksprovet visade att alla värden är normala så ska du inte vara orolig. Det är väl som jag förstått väldigt pålitligt?

    Jag håller iaf tummarna för er, håll mig gärna uppdaterad :)
    Ja, det är tydligen rutin vid denna högrisk, (nackspalt som låg på strax över 3). 

    Ja förstår det, vid högsta risk som i vårt fall, så var det inget svårt beslut att gå vidare med moderkaksprov, bara oerhört jobbigt.. Ville därför ändå lugna lite grann genom att säga det om risken för missfall och det jag har hört. Det ger ju som du säger 100% säkerhet på 21, 13+18. Och det kan vara skönt att veta tidigt, än att ställas inför ett ev avbrytande i v 20.. Och trisomi 13+18 är ju allvarligare kromosomavvikelser.

    En liten risk för organfel kvarstår för oss, därav riktat ul och oron fram tills dess..

    Lycka till! Är jobbig väntan fram till v 18-20..
  • Äldre 9 Mar 18:23
    #6

    Googla Fosterprov så kommer du rätt

  • Äldre 9 Mar 20:07
    #7
    Lejonet83 skrev 2015-03-09 18:22:54 följande:

    Ja, det är tydligen rutin vid denna högrisk, (nackspalt som låg på strax över 3). 

    Ja förstår det, vid högsta risk som i vårt fall, så var det inget svårt beslut att gå vidare med moderkaksprov, bara oerhört jobbigt.. Ville därför ändå lugna lite grann genom att säga det om risken för missfall och det jag har hört. Det ger ju som du säger 100% säkerhet på 21, 13+18. Och det kan vara skönt att veta tidigt, än att ställas inför ett ev avbrytande i v 20.. Och trisomi 13+18 är ju allvarligare kromosomavvikelser.

    En liten risk för organfel kvarstår för oss, därav riktat ul och oron fram tills dess..

    Lycka till! Är jobbig väntan fram till v 18-20..


    Usch ja, det är riktigt jobbigt att bara vänta..

    Min BM har ju precis skickat en remiss idag till Huddinge Sjukhus för det riktade UL och hon sa att man brukar få tid runt v 18 så det är minst 5 veckor kvar tills vi får något besked..

    Det var en liten tröst under UL att allt BM såg på bebisen och vätskan och allt var helt normalt, det var mitt blodprov som förstörde siffrorna.

    Jag får vara tacksam för att vi redan har en liten frisk tjej som fyller 1 år på onsdag, utan henne som distraherar mig vet jag inte vad jag hade gjort :)
  • Äldre 9 Mar 20:09
    #8
    Hummeldummel skrev 2015-03-09 18:23:20 följande:

    Googla Fosterprov så kommer du rätt


    Tack, jag hittade det nu! :)

    Synd bara att det kostar 9500kr att göra, men det kan nog vara värt det. Gäller också att jag hittar någon här i Sthlm som utför de också..
  • Äldre 9 Mar 21:02
    #9

    Hej!

    KUB-testen är enligt mig så fel att använda! De visar bara sannolikhet, inget säkert och skapar bara oro i onödan och ibland säkerhet som sen visar sig vara fel. Har läst massor om KUB då vi fick 1:84 för Downs och det var pga blodprovet. Gjorde fvp och har nu en frisk liten kille Innan vi tog beslutet att göra fvp pratades mkt om riskerna, men när vi väl tagit beslutet sa de helt plötsligt att det inte var ngn stor risk. Hoppas allt blir bra i slutändan, vad du än beslutar ts

  • Äldre 10 Mar 07:57
    #10

    9500kr? Jag frågade dem förra veckan och då fick jag 6700kr till svar. Det är mycket pengar. Vi tycker nog att det är värt pengarna.

    Jag tillhör dem som har en vacker sprallig och underbar som med trisomi 21. Dvs ds. Jag gjorde flera ultraljud (av andra anledningar) men inget syntes.

    Nu när vi väntar barn igen vill jag veta. Då känns Fosterprov enklast. Rädd för missfall om vi gör ngt annat. Dessutom får man veta kön. Vet så många som fått konstiga siffror på kub. Fattar inte varför det används? Borde vara bättre att landstingen har samma teknik som Fosterprov...

Svar på tråden Dåligt resultat på KUB