• Äldre 13 Mar 13:55
    1079 visningar
    3 svar
    3
    1079

    Rädd för psykos efter förlossningen

    har haft en otroligt jobbig graviditet med enorma smärtor sen vecka 8. Detta har gjort att jag vart sjukskriven nu i 6 mån.. Kan knappt röra mig o fått ordinerad vila och vattengymnastik då det kan underlätta att röra sig lättare i vatten. Kan gå med hjälp av kryckor ibland men ibland inte gå alls.. Är stundvis väldigt lycklig för att vi ska få en liten kille till men stundvis helt likgiltig och känner inget för den lille killen. Är ofta negativ och ibland önskat att jag inte blivit gravid igen. Är verkligen det värsta jag vart med om. Sen när det övriga livet med en otroligt trotsig 6-åring o en rebellisk tonåring gör ju inte saken bättre direkt.. Är så rädd att jag ska ha med mig dessa negativa känslor och att det kommer sluta i en psykos senare.. Att jag inte kan knyta band med den lille. Kan inte känna ngn lycka just nu o det känns så svårt.. Ngn som vart med om detta tidigare? Mår jätte dåligt o har enorma skuldkänslor hela tiden..

  • Svar på tråden Rädd för psykos efter förlossningen
  • Äldre 13 Mar 15:35
    #1

    Hej, jag har det inte svårt på samma vis som du men jag är bipolär och därför ökad risk båda för förlossningsdepretion och psykos. Mitt tips är att försöka att inte känna skuld det är ju inte något du har valt. Sen tycker jag att du dka be att få träffa en psykiatriker och en psykolog. Du bör nog också be om att få vara kvar några extra dagar eftet förlossningen pga risken för depression. Psykoser är ju rätt ovanligt men en depression kan vara nog så illa.

    Om känner att du kan så prata med din partner om hur du känner om han vet om din oro kanske h as n kan hjälpa till att ta konflikterna med de andra barnen.

    Hoppas att allt löser sig

  • Äldre 16 Mar 08:01
    #2

    Tack för svar och fina råd. Pratat med en läkare på sjukhuset ang förlossningen och har nu fått klartecken på att få stanna kvar i ngr dagar för att undvika stress och depression.
    Pratat mycket med min man och familj och har kanon stöd från fler håll. Är väldigt lyckligt lottad som har sånt stort stöd.

    Tack

  • Äldre 18 Mar 11:41
    #3

    Vad skönt att du har bra stöd från nära och kära. Det kommer säkert att gå jättebra ska du se! Stort lycka till nu!

Svar på tråden Rädd för psykos efter förlossningen