• Anonym (Kaffedraken)

    Fördomar mot unga föräldrar (15-21år)

    Hej! 
    Vi är två snart 19-åriga tjejer som går sista året på gymnasiet och nu för oss att börja med gymnasiearbetet. Vi läser samhällsvetenskap med inriktning beteendevetenskap. Vårt gymnasiearbete handlar om samhällets syn på unga föräldrar och dess fördomar. 

    Om det finns någon ung förälder här inne, skulle vi vara tacksamma om ni kunde ta er tid och svara på våra frågor! Glad


    Hur gammal var du när fick ditt första barn?
    Har du blivit bemött av negativa fördomar? om ja, kan du utveckla och berätta? 

    Vi är tacksamma och öppna för alla svar!Glad
    MVH, Emma och Patricia
  • Svar på tråden Fördomar mot unga föräldrar (15-21år)
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej!

    Var 19år när jag fick mitt barn. Har blivit av en del fördomar, främst från tjejer i samma ålder. Har framförallt handlat om att man inte kan uppfostra ett barn tillräckligt bra när man är "såå ung" och att man förstör hela ungdomen, inte kan festa eller resa tex.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej!


    Fick mitt första barn för 6 månader sen jag var 18 år då  två månader efter födseln blev jag 19, Självklart fick man fördomar som  att barn ska inte ha barn folk titta snett på en när man gick med sin stora magen vilket bidrog till att jag skämdes ganska mycket när jag var ute och som ovanstående skrev att man inte kan festa och resa och göra som man vill.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag var 20 när jag fick min son. Jag har nog inte märkt av några negativa fördomar för att jag var en ung förälder, snarare skulle jag nog säga att jag i allmänhet blev bättre behandlad. Folk slutatde liksom att se mig som ett barn, kändes det som, och började istället behandla mig som att jag var precis som vilken vuxen som helst.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag var 19 när jag blev pappa första gången. Man fick ju komentarer från kompisarna i gymnasiet, hur vanligt är det att en nittonårig kille ensam måste ta hand om sitt barn?


    Elias- 21/12-2009 Alexander- 4/12-2013
  • Anonym (Kaffedraken)
    EmmaRosén skrev 2015-03-13 14:14:31 följande:

    Hej! 

    Vi är två snart 19-åriga tjejer som går sista året på gymnasiet och nu för oss att börja med gymnasiearbetet. Vi läser samhällsvetenskap med inriktning beteendevetenskap. Vårt gymnasiearbete handlar om samhällets syn på unga föräldrar och dess fördomar. 

    Om det finns någon ung förälder här inne, skulle vi vara tacksamma om ni kunde ta er tid och svara på våra frågor! 

    Hur gammal var du när fick ditt första barn?

    Har du blivit bemött av negativa fördomar? om ja, kan du utveckla och berätta? 

    Vi är tacksamma och öppna för alla svar!

    MVH, Emma och Patricia


    Hej,

    Jag var 18 när hon föddes. Väldigt lite fördomar, jag tror att man märker att jag faktiskt

    Är en väldigt bra förälder, så jag känner mer att det är fördomar mot unga mammor generellt.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag va 17 när jag fick reda på att jag väntade vårt äldsta barn och gick då i skolan.
    De va aldrig någon som sa något direkt till mig men hörde på omvägar att folk undrade hur jag tänkte och att barn inte ska ha barn. Födde några dagar efter jag fyllt 18 och ingen har sagt något negativt :) 

    Nu är hon snart 2,5 och bebisen i magen tittar ut vilken dag som helst och den enda kommentaren eller frågan jag får nu är om de är samma pappa (vilket de är och vi firar snart 7 år tillsammans) 

    För övrigt tror folk som möter mig (bvc, jobb, förskola osv) att jag är mycket äldre än jag är och de tror jag beror på att när man får barn så växer man upp och folk ser lite annorlunda på en. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag fick barn strax innan jag fyllde 19 år. Jag har inte upplevt några som helst fördomar(som jag inte tycker är kopplade till just åldern utan till en slags negativ stereotyp). Detta trots att jag ser yngre ut än vad jag är. Jag tänker att det lite grann handlar om vad man sänder ut och vad man gör det till.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag var 16år när jag fick min dotter och jag fick endast höra hur duktig jag var som har en så uppfostrad dotter "trotts" min unga ålder( kan väll ses som en fördom egentligen) idag har jag två barn och är 22år, de flesta av mina vänner är runt 30 och uppåt. Och idag ser nog ingen mig som en ung mamma ^^

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag var 21 när jag fick mitt första barn och min dåvarande man var 20. Vi klarade oss bra från fördomar, men vid ett tillfälle blev vi illa bemötta.
    Det var på BVC och vi skulle träffa en barnsköterska som inte var vår ordinarie. När vi kom in till henne så tittade hon på oss uppifrån och ner och säger högt att " här ser jag två som inte visste vad de gav sig in på när de skaffade barn". 
    Hela besöket var hon snorkig i sitt bemötande och mycket nedlåtande. Vi gick aldrig tillbaka till henne. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag var 18 år när jag blev gravid. Jag möttes av förvånansvärt lite fördomar trots att jag då bara hade varit tillsammans med pappan i 1 månad. Det var ingen som sa en enda negativ sak åt mig, och dom som tyckte negativt var förmodligen dom som slutade att höra av sig. Har hört i efterhand att det finns några som "tycker synd om mig", men inte desto mer än så!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har inte heller märkt av fördomar. Var 20 när jag fick första.

    Nu är jag snart 24 och gift och väntar nr 3 :) klart man fått vissa hintar ibland men aldrig någon som varit oteevligt

Svar på tråden Fördomar mot unga föräldrar (15-21år)