• ankan85

    hur kan jag hjälpa min pojk med koncentrationsvårigheter att lära sig simma? ?

    Hej jag har en 8 årig kille med koncentrationsvårigheter och svårigheter att ta instruktioner, svårt att hålla fokus och svårt att vara stilla.

    Nu till min fråga.

    Hur kan jag hjälpa honom att lära sig simma,? Han säger själv att han tycker det är jättesvårt att få ihop det här med bentag o armtag samtidigt, att det är jobbigt att koncentrera sig och jobbigt att lulyssna på vad läraren säger.

    han är inne på sin 3e termin med simskola men jag märker att det är jätte svårt för honom och intryck runt omkring tar jätte mycket uppmärksamhet för honom.

  • Svar på tråden hur kan jag hjälpa min pojk med koncentrationsvårigheter att lära sig simma? ?
  • 8barnsmamman

    Börja med att ta han ut från simskolan, där blir de för mycket rörelse runt om!

    Åk själva till simhallen bara du & han , vet du någon dag där de är mindre folk typ på kvällen eller så.

    Lär han själv, börja med att han får ligga på golvet & torrsimma för att få in tekniken.

    Har själv en son med adhd & har varit på simskola flergånger , han har precis lärt sig nu med skolan där han har egen lärare som tillgång under simskolan under skoltid. Jag va med i början för att se hur de funkade & då va jag mest ett störnings moment!

  • Kerubmamman

    Mina pojkar har lärt sig via handikappidrottens simträning. Kolla om det finns nåt sånt hos er. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • ankan85

    Min son har ännu ingen diagnos men jag har påbörjat kontakt med BUP. Kostar det extra om de ska få en "resurs" på simskolan??

  • 8barnsmamman
    ankan85 skrev 2015-03-13 17:45:17 följande:

    Min son har ännu ingen diagnos men jag har påbörjat kontakt med BUP. Kostar det extra om de ska få en "resurs" på simskolan??


    Vet inte om de kostar på vanliga simskolan, min son har ju extra personal i skolan & dem har simskola på schemat,
  • krompa

    3 terminer är inte länge. Min ena son har simmat 5 terminer och fixar det inte helt än...
    Äldsta lärde sig efter 3 terminer + extrasimning.

  • Bullen2015

    Min son gick två omgånger på simskola... Gick åt skogen... Så när vi var utomlands tänkte jag... Grunden är ju att kunna flyta, jag flyter skit bra... Sen får man inte vara rädd... Vad händer när man inte är rädd.. Man slappnar av... Vad händer när man slappnar av... Man flyter... Så jag tog sonen till bassängen, la han på ryggen, min hand som stöd under ryggen... Pratade lungor med honom, att slappna av, att tänka att han sväva, blunda, jag har handen under ryggen, släpper lite för att sen sätta handen igen... Pratar så han känner sig lugn och när jag känner att han slappna av, tar jag bort handen sakta... Och säger du flyter :) Sen har han varit som en fisk ;) Lycka till :)

  • jojjo108

    Hej!

    Läste trådstartaren och måste få berätta min lilla historia om min son med autsim som nu är 8 år. Problematik med att ta gruppinstruktioner, blir väldigt lätt distraherad av allt som pågår runt omkring honom och har dessutom varit väldigt vattenrädd.
    Via en kompis fick vi höra talas om Piggelins barnsim, som finns tydligen på olika orter runt om i landet. Den enda simskoleverksamhet jag vet om som dessutom redan har en grupp för barn med funktionshinder!
    På två års tid har sonen gått från att vara livrädd för vatten till att vara mer under än över, lärt sig att koordinera sina rörelser (det tar tid) och kan idag både kråla och flyta, kämpar med att lära sig bröstsim och nu även ryggsim, dyker och simmar under vatten, har tagit ett flertal simmärken under denna period...
    En liten grupp på 4-5 barn, alla har förälder med sig i bassängen som "tolk". Min son har utvecklats något enormt av deta och älskar idag att gå till simskolan!!!

Svar på tråden hur kan jag hjälpa min pojk med koncentrationsvårigheter att lära sig simma? ?