• Anonym (Moa)

    Vad uppfylla innan bli med barn?

    Vad känner ni att det finns för "krav" innan man bildar familj? Jag vet att alla värderar olika!!

    Jag har en fast anställning. Jag har inga sparade pengar. Inget körkort. Bor i hyresrätt. Jag är 25 år gammal. Planerar att få bort mina krediter, så kanske nästa år kan jag börja ta körkort och sen börja spara pengar för att köpa bil. Hade gärna också köpt hus. Samt eventuellt vidareutbilda mig på högskola. Jag vill helst ha allt det där uppfyllt innan jag bildar familj med min sambo. Känns enklare på något sätt. Men kanske fungerar det också att göra allt det där medan man har barn.

    Vad har ni / hade ni för krav på er själva innan ni bildar familj?

  • Svar på tråden Vad uppfylla innan bli med barn?
  • Anonym (Sen länge)

    Jag hade allt klart jättemånga år innan jag ens kunde börja försöka få barn. Sen gick det inte-än i alla fall!
    Det är några grundläggande saker jag tycker man ska ha uppfyllt innan man börjar:
    gått ut gymnasiet
    stabil relation med en som också vill ha barn
    egen bostad
    egen och stadig inkomst
    nåt sånär psykiskt stabil

    Om man sen har körkort,hus eller är färdigutbildad kvittar-det kan man göra sen. Bättre börja försöka i tid än vänta till 40 i naiv tro att det ska gå jättelätt då!

  • Anonym (Skitsvar)

    Du måste genomföra "klassikern". Och en pilgrimsresa är ett måste.

  • Anonym (Lisa)

    Jag tycker att det är viktigt att man känner sig helt och hållet redo och att man kan kan ge sitt barn allt vad gäller trygghet, kärlek, hus och hem, mat, kläder och sjukvård. Hur man då löser det är väl upp till var och en!

    Då mitt första barn föddes var jag arbetslös och hade ingen gymnasieutbildning. Idag har jag en universitetsexamen och ett bra arbete, bara 8 år senare! Vi har aldrig haft lite pengar eller några problem överhuvudtaget pga att jag inte jobbade förrän vårt barn började på förskola. Allt ordnar sig

  • Anonym (Pajala)

    Ha en trygg relation

    Inkomst varje månad (notera att en tillsvidareanställning inte är synonymt med "inkomst varje månad")

    God ekonomi (barnbidraget räcker inte även fast man lever sparsamt)

    Sunda värderingar

    Avklarat gymnasium (skaffa barn samtidigt som eftergymnasiala studier pågår är okej)

    Bostad (ej inneboende)

    Förstå innebörden av vad ett barn behöver och kräver

  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Pajala) skrev 2015-03-13 20:51:57 följande:

    Ha en trygg relation

    Inkomst varje månad (notera att en tillsvidareanställning inte är synonymt med "inkomst varje månad")

    God ekonomi (barnbidraget räcker inte även fast man lever sparsamt)

    Sunda värderingar

    Avklarat gymnasium (skaffa barn samtidigt som eftergymnasiala studier pågår är okej)

    Bostad (ej inneboende)

    Förstå innebörden av vad ett barn behöver och kräver


    Håller med om ovanstående.

    Jag tycker verkligen att det är bra att du TS vill ta tag i dina krediter innan du får barn, och skaffa inga fler krediter! En trygg ekonomi är jätteviktigt när man ska bli förälder anser jag, finns tillräckligt mycket annat att oroa sig för. Hus och högskoleutbildning kan man skaffa under tiden man har barn, men jag personligen tycker det underlättar att fixa utbildning och sparande i förväg.

    Om man tycker att det känns viktigt med hus beror det ju förstås på hur dyrt det är där man vill bo - är det väldigt mycket pengar man behöver spara ihop till kontantinsats kan det ju vara klokt att vänta något år med barn tills man sparat ihop mer, men är det billigt behöver man ju inte ta hänsyn till det. Här där vi bor kostar ett normalt hus 3-5 miljoner så det är rätt mycket pengar man måste ha (650 000 och uppåt inkl maximala pantbrev, lagfart och buffert på 100000). Vi (31 år) har därför valt att inte ha så bråttom med barn utan vill ha sparat klart tills barnet kommer, men vi längtar inte ihjäl oss efter barn heller så det gör inget. Vi började spara vid 26 och det känns bra att ha ordnat upp det före barn tycker vi .
  • Anonym (Dinegenväg)

    Fast jobb som jag trivs med

    Stabilt förhållande

    Stabilt boende

    Stabil ekonomi

    Det var mina krav. Jag är glad att jag uppfyllde dom innan jag blev mamma

  • Anonym (Maja)

    Jag tycker att det är bra att vara trygg i sig själv, stabil som människa och känna att man har en grundläggande förmåga att hantera livets upp och nedgångar.

    Det känns som en bra grundförutsättning för ett vettigt föräldraskap.

    Materiellt skulle jag personligen värdesätta att inte vara ekonomiskt beroende av min partner.

  • Anonym (jag)
    Anonym (Maja) skrev 2015-03-13 22:30:23 följande:

    Jag tycker att det är bra att vara trygg i sig själv, stabil som människa och känna att man har en grundläggande förmåga att hantera livets upp och nedgångar.


    Detta räcker. Hus och jobb och ekonomi är sådant som kan raseras i ett ögonblick, även om allt verkar bra när man börjar planera barn.
    Anonym (Dinegenväg) skrev 2015-03-13 22:17:07 följande:

    Fast jobb som jag trivs med

    Stabilt förhållande

    Stabilt boende

    Stabil ekonomi

    Det var mina krav. Jag är glad att jag uppfyllde dom innan jag blev mamma


    I min bransch finns det knappt några fasta jobb. Med det kravet skulle jag vara dömd att gå i graven barnlös.

    Boende, ja, någonstans måste man ju bo. Jag tycker inte det är så viktigt att det är stabilt. Det går bra att flytta med barn också.

    Stabil ekonomi. Om man bara är stabil i sig själv, så kan man leva med en instabil ekonomi också.

    Stabilt förhållande har väl också alla de som genomgått en skilsmässa haft.
  • Anonym (Zed)
    Anonym (Pajala) skrev 2015-03-13 20:51:57 följande:

    Inkomst varje månad (notera att en tillsvidareanställning inte är synonymt med "inkomst varje månad"


    Hur garderar man inkomst varje månad i din värld om ett fast jobb inte är tillräckligt?
Svar på tråden Vad uppfylla innan bli med barn?