• Anonym (hjälp)

    Separera eller inte?

    Har sån ångest över att jag inte längre vet om jag älskar min sambo... Tänker på detta ständigt och vet inte vad jag ska göra. Vi har varit tillsammans i 6 år och har en dotter som är ett år. Vi har varit väldigt olika från första början, haft mycket konflikter, och det känns som att kärleken försvann någonstans på vägen. Nu enas vi kring vår dotter som är underbar, men jag känner knappt nåt för min sambo förutom att jag tycker han är en jättebra pappa. I övrigt stör jag mig på nästan allt och min sexlust är totalt obefintlig, har inget behov av att vara nära honom överhuvudtaget. Ibland kan jag fantisera kring att bo själv, men sen tycker jag så synd om vår lilla dotter om hon skulle få separerade föräldrar.

    Hur vet man om det är slut...? Ska man gå på sin magkänsla..eller är jag kanske inte mig själv efter omställningen med bebis, amning etc..?

    Snälla hjälp mig att komma fram till något.. Känns som om jag inte kan tänka klart, jag tänker dagligen på detta..

  • Svar på tråden Separera eller inte?
  • Anonym (också osäker)

    Åh jag vet inte men följer gärna tråden! Har tappat alla aattraktionskänslor sen ett par år tillbaka men tycker mycket om honom som vän och har enorma skuldkänslor över de dagliga tankarna på att såra honom om jag säget att jag vill skiljas (plus att han ställt upp så mycket för mig genom åren). Han hoppas ju ... Sen är der säkert lite rädsla också för att bli själv för evigt o h för att förlora honom ur mitt liv (vi har ändå varit ihop i snart 15 år).

    (Inga barn.)

    Nä det är inte lätt det här med relationer. :( hoppas nån annan är klokare än jag

  • Anonym (kärlek)

    Hej. Vet inte om mitt råd är så bra men jag tänker att när en liten bebis kommer så får man fullt upp med henne/honom ovh det blir att man kanske glömmer bort varandra väldigt lätt. Gör något tillsammans bara du och han. Själv har jag och min man 2 småbarn och varit tillsammans i 9 år nu. Jag har också tänkt den tanken någon gång att leva själv men ångrat mig lika fort. De tankarna har oftast kommit när jag varit deprimerad. Tänk på dig sjölv och vad som är bäst för din dotter. Mår inte du bra i relationen med pappan så kommer dottern märka det och kanske påverka henne också. Prata med din sambo och hör vad han vill/tänker osv. Lycka till!

  • Anonym (hjälp)
    Anonym (också osäker) skrev 2015-03-15 00:33:49 följande:

    Åh jag vet inte men följer gärna tråden! Har tappat alla aattraktionskänslor sen ett par år tillbaka men tycker mycket om honom som vän och har enorma skuldkänslor över de dagliga tankarna på att såra honom om jag säget att jag vill skiljas (plus att han ställt upp så mycket för mig genom åren). Han hoppas ju ... Sen är der säkert lite rädsla också för att bli själv för evigt o h för att förlora honom ur mitt liv (vi har ändå varit ihop i snart 15 år).

    (Inga barn.)

    Nä det är inte lätt det här med relationer. :( hoppas nån annan är klokare än jag


    Usch vad jobbigt det är.. Hur gammal är du och planerar ni för att ha barn? För nu i efterhand kan jag ju önska att jag hade tänkt lite mer klart innan vi fick barn och separerat tidigare(även om jag förstås älskar min dotter) ..men jag var lite besatt av barnlängtan.. Och nu blir det ännu svårare att ta steget.

    Jag får sån ångest över att jag kanske slösar bort mitt liv, jag tänker att jag kommer ångra i framtiden att jag inte följde mitt hjärta. Sen nästa stund så tänker jag att det kanske är OK ändå och att jag kanske har för höga krav på kärleken. Men innerst inne vet jag att han inte är rätt.. Det hade funnits så många andra som hade passat mig bättre. Och hur ska någonsin sexlivet bli bra om jag inte har tillräckliga känslor..nej det känns så hopplös..
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (kärlek) skrev 2015-03-15 06:35:58 följande:

    Hej. Vet inte om mitt råd är så bra men jag tänker att när en liten bebis kommer så får man fullt upp med henne/honom ovh det blir att man kanske glömmer bort varandra väldigt lätt. Gör något tillsammans bara du och han. Själv har jag och min man 2 småbarn och varit tillsammans i 9 år nu. Jag har också tänkt den tanken någon gång att leva själv men ångrat mig lika fort. De tankarna har oftast kommit när jag varit deprimerad. Tänk på dig sjölv och vad som är bäst för din dotter. Mår inte du bra i relationen med pappan så kommer dottern märka det och kanske påverka henne också. Prata med din sambo och hör vad han vill/tänker osv. Lycka till!


    Ja det är ju så att relationen förändras när man får barn. Tyvärr var väl inte relationen på topp innan heller, vilket gör det svårare.. Jag har dock blundat för våra problem, för att jag så gärna ville ha familj och ett tryggt liv. Men nu får jag panik när vi ska planera för framtiden. Och då är väl något fel..? Man ska ju vilja köpa hus, åka på semester etc.. :(
  • Arkimedes

    1) Gå till en parterapeut.


    2) Er dotter kommer inte att må bra att växa upp med föräldrar som inte gillar varandra heller. Bättre två kärleksfulla föräldrar på var sitt håll än två bittra föräldrar tillsammans.

    3) Been there ...

  • cb

    Är i exakt samma situation. Så jobbigt och man vet varken in eller ut. Har bokat tid hos en familjeteraupet nu och ska gå dit själv första gången för att se om jag kan bli något klokare. Helst skulle man vilja älska sin man gränslöst men nu gör jag inte det. Men ändå så svårt att bryta upp.

  • Anonym (kärlek)
    Anonym (hjälp) skrev 2015-03-15 23:02:51 följande:

    Ja det är ju så att relationen förändras när man får barn. Tyvärr var väl inte relationen på topp innan heller, vilket gör det svårare.. Jag har dock blundat för våra problem, för att jag så gärna ville ha familj och ett tryggt liv. Men nu får jag panik när vi ska planera för framtiden. Och då är väl något fel..? Man ska ju vilja köpa hus, åka på semester etc.. :(


    Det måste ju inte vara helt fel eftersom ni skaffade barn så måste det ju finnas något som gör att ni tycker om varandra. Jag och min man är oens väldigt ofta mest på helgerna när vi tillbringar mycket tid tillsammans och kan ha en väldigt rå chargång emot varandra men någonstans vet vi att vi älskar varandra. Du och din sambo måste kanske sätta er ner och prata och reda ut visa saker kanske kommer allt bli perfekt men inget kommer ju hända så länge du inte tar upp "problemet" för det är inte säkert din sambo känner likadant. Lycka till och hoppas ni kommer på en lösning som ni kan jobba med tillsammans kanske hittar kärlekens låga igen vilket jag hoppas.
  • Anonym (hjälp)
    Arkimedes skrev 2015-03-15 23:11:04 följande:

    1) Gå till en parterapeut.

    2) Er dotter kommer inte att må bra att växa upp med föräldrar som inte gillar varandra heller. Bättre två kärleksfulla föräldrar på var sitt håll än två bittra föräldrar tillsammans.

    3) Been there ...


    Ja vi har gått i familjerådgivning.. Hjälpte väl lite..konflikterna blev färre. Men ändå kvarstår känslan att något är fel..

    Ja jag tänker också att vår dotter ska ha lyckliga föräldrar. Och ha kärleksfulla förebilder..

    Men hur tar man beslutet... Åh, önskar att någon annan kunde bestämma åt mig.
  • Anonym (hjälp)
    cb skrev 2015-03-15 23:42:05 följande:

    Är i exakt samma situation. Så jobbigt och man vet varken in eller ut. Har bokat tid hos en familjeteraupet nu och ska gå dit själv första gången för att se om jag kan bli något klokare. Helst skulle man vilja älska sin man gränslöst men nu gör jag inte det. Men ändå så svårt att bryta upp.


    Ja det är svårt..Skulle också vilja gå själv till familjeterapin. För när vi går dit så kan jag ju inte säga att jag inte vet om det är nån idé att vi jobbar med att lösa konflikterna..det blir så praktiskt prat bara, inget om huruvida man verkligen älskar.. :(
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (kärlek) skrev 2015-03-16 06:50:39 följande:

    Det måste ju inte vara helt fel eftersom ni skaffade barn så måste det ju finnas något som gör att ni tycker om varandra. Jag och min man är oens väldigt ofta mest på helgerna när vi tillbringar mycket tid tillsammans och kan ha en väldigt rå chargång emot varandra men någonstans vet vi att vi älskar varandra. Du och din sambo måste kanske sätta er ner och prata och reda ut visa saker kanske kommer allt bli perfekt men inget kommer ju hända så länge du inte tar upp "problemet" för det är inte säkert din sambo känner likadant. Lycka till och hoppas ni kommer på en lösning som ni kan jobba med tillsammans kanske hittar kärlekens låga igen vilket jag hoppas.


    Det är väl den där grundläggande känslan jag saknar; att man kan bråka fast man vet att man älskar varandra ändå. Jag har inte den . Varje bråk blir en anledning att separera för mig, det får mig att vakna upp och inse hur galet allt är.
Svar på tråden Separera eller inte?