• Anonym (singsing)

    Underhåll - Vad går det till!?

    Nu kommer jag väl bli idiotförklarad av alla mammor. Men jag kan inte begripa varför det är så självklart att pappor ska betala underhåll.

    Satt och diskuterade med min killkompis som har sin son tors-mån varannan vecka. Alltså 4/14 dagar. När pojken har sommarlov har dom delat på tiden men han har ändå fått betala cirka 600:-/mån. Mamman får hela barnbidraget. Hon får alltså (förutom på sommaren) över 2000:- i månaden. Barnbidraget slår väl ut dagis/fritidsavgifter (vet inte hur mycket det är?). Så det kan jag köpa att hon får eftersom hon betalar hela avgiften. Men vart är det meningen att de övriga 1273:- ska gå till? Allt pojken har hos sin mamma har han hos sin pappa - eget rum, kläder, leksaker, cyklar... Så det är ingenting hon får stå ensam för, pappan får ju också köpa alla dessa grejer. Dyrare saker som fritidsaktiviteter och sport delar de på. Eller jo, hon betalar frisören själv 2 gånger om året. Och försäkring på barnet, men det tror jag knappast kostar en tusenlapp i månaden...

    Hur kan ett barn, som man har 2/3 av tiden, kosta 1273:- utöver allt som pappan betalar hos sig? Och på sommaren, hur kan det kosta henne 600:- mer när de delar på tiden!?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-18 08:38
    Okej. Många har blivit väldigt upprörda. Som jag inledde inlägget med blev jag ganska idiotförklarad av många. Vissa förstår vad jag menar.
    Jag kan förstå nu att pappan (I detta fall) absolut inte är tvungen att betala en krona utöver 1273:-. Nu gör han det frivilligt utan att klaga. Som så många pappor gör och tydligen förväntas göra. Det är jag som ifrågasätter underhållet, vad det går till och hur mycket. Men det är inte första gången jag hör fall som hans; mamman kräver underhåll OCH vill samtidigt ha mer till dyrare inköp/pappan får köpa grejer till sig. Så för att förtydliga:
    Mitt inlägg var riktad till er som kan ge mig lite klarhet i varför många mammor klagar över att pengarna inte räcker. Om en pappa betalar 1273:- varje månad, mamman får barnbidrag 1050:- och samtidigt lägger sin del 1273:- så blir det i mina öron som inte är förälder ganska mycket pengar! Jag kan inte begripa att ett barn kostar över 3500:- i månaden (säg 2500:- efter förskola/fritids är betalt för det har väl dom allra flesta). Eller handlar det om att man inte vill ta av sina egna pengar som mamma, att underhåll och barnbidrag ska täcka alla kostnader?
  • Svar på tråden Underhåll - Vad går det till!?
  • Anonym (Pia)

    För varje dag han har barnet får han dra av 1/40 av beloppet. Lämningsdag räknas som hel dag

  • Förtryckt
    Anonym (Pia) skrev 2015-03-15 23:29:21 följande:

    För varje dag han har barnet får han dra av 1/40 av beloppet. Lämningsdag räknas som hel dag


    Kan det verkligen stämma?? Inte underhållet, det går ju till den som har vårdnaden. Kanske om man har delad vårdnad, men inte om man har ensam v., då delar man inte på underhåll.
    ---
  • Anonym (korrekt)
    Förtryckt skrev 2015-03-15 23:40:51 följande:
    Kan det verkligen stämma?? Inte underhållet, det går ju till den som har vårdnaden. Kanske om man har delad vårdnad, men inte om man har ensam v., då delar man inte på underhåll.
    1. Vårdnaden har inget som helst med underhåll att göra
    2. Umgängesföräldern har rätt att dra av 1/40 per dag av underhållet man betalar OM man har barnet minst 5 dagar i följd ELLER totalt 6 dagar/mån
  • Anonym (singsing)

    Han har ju dragit av sommartid, därav att han betalar mindre då cirka 600:-. Skulle han dra av resten av året skulle det bli mellan 200-300:-/månaden och då kände han att han inte orkade krångla med papper konstant när han ändå får betala cirka 1000:-. Det jag undrar är vad det är som kostar så mycket?

  • Anonym (singsing)
    Förtryckt skrev 2015-03-15 23:40:51 följande:

    Kan det verkligen stämma?? Inte underhållet, det går ju till den som har vårdnaden. Kanske om man har delad vårdnad, men inte om man har ensam v., då delar man inte på underhåll.


    Du blandar nog ihop underhåll o barnbidrag..
  • Anonym (korrekt)
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-15 23:48:50 följande:

    Han har ju dragit av sommartid, därav att han betalar mindre då cirka 600:-. Skulle han dra av resten av året skulle det bli mellan 200-300:-/månaden och då kände han att han inte orkade krångla med papper konstant när han ändå får betala cirka 1000:-. Det jag undrar är vad det är som kostar så mycket?


    Tja, det är ju allting som ingår i livet som kostar. man kan liksom inte bara titta på specifika saker som köps för pengarna utan det gäller ju tex hyra, el, försäkringar och sådant. Förlorad inkomst vid VAB osv. 

    Sen undrar jag hur du tänker egentligen? Skulle pappan slippa underhåll för att barnet inte kostar så mycket? 

    Underhållet är ju en gång uträknat av lagstiftaren för att båda föräldrarna ska dela på försörjningsbördan. De har väl räknat ganska noga en gång i tiden så jag gissar på att det är ganska rätt....
  • Anonym (Pia)
    Anonym (korrekt) skrev 2015-03-16 00:00:32 följande:
    Tja, det är ju allting som ingår i livet som kostar. man kan liksom inte bara titta på specifika saker som köps för pengarna utan det gäller ju tex hyra, el, försäkringar och sådant. Förlorad inkomst vid VAB osv. 

    Sen undrar jag hur du tänker egentligen? Skulle pappan slippa underhåll för att barnet inte kostar så mycket? 

    Underhållet är ju en gång uträknat av lagstiftaren för att båda föräldrarna ska dela på försörjningsbördan. De har väl räknat ganska noga en gång i tiden så jag gissar på att det är ganska rätt....
    Hyran räknas inte in , båda har hyra
  • Anonym (singsing)
    ursula skrev 2015-03-15 23:53:20 följande:

    Vab är en kostnad, delas den lika ?


    När pojken är hos henne har hon vabbat och vice versa med min kompis. Hon har däremot krävt att de båda ska närvara vid alla läkarbesök/möten ang barnet vilket gjort att han får ta ledigt många hela dagar från sitt arbete. Hon kan ta ledigt de 1-2h det behövs för ändamålet. Så det går väl jäms upp med att hon får vabba lite mer.
  • Anonym (singsing)
    Anonym (korrekt) skrev 2015-03-16 00:00:32 följande:

    Tja, det är ju allting som ingår i livet som kostar. man kan liksom inte bara titta på specifika saker som köps för pengarna utan det gäller ju tex hyra, el, försäkringar och sådant. Förlorad inkomst vid VAB osv. 

    Sen undrar jag hur du tänker egentligen? Skulle pappan slippa underhåll för att barnet inte kostar så mycket? 

    Underhållet är ju en gång uträknat av lagstiftaren för att båda föräldrarna ska dela på försörjningsbördan. De har väl räknat ganska noga en gång i tiden så jag gissar på att det är ganska rätt....


    Underhåll är väl bra för de mammor där pappan inte finns med i bilden. Ett ekonomiskt stöd. Men här har ju pappan samma utgifter vad gäller hyra el o annat som mamman. Dom delar på större kostnader som sport osv. Det jag undrar är VAD som kostar mer för henne mer än försäkring?
Svar på tråden Underhåll - Vad går det till!?