• Äldre 16 Mar 07:30
    5648 visningar
    32 svar
    32
    5648

    Hur ska jag få min bebis att trivas i sin spjälsäng?

    Tacksam för tips!

  • Svar på tråden Hur ska jag få min bebis att trivas i sin spjälsäng?
  • Äldre 16 Mar 07:41
    #1

    Det är väldigt få barn som gör det. Man kan med en massa listiga knep få babyn att stå ut med sängen men inte att gilla den. Personligen tycker jag i alla fall att den är ett bra ställe att vara på för babyn medan jag torkar golven t ex.

  • Äldre 16 Mar 07:54
    #2

    Båda mina har sovit lugnt i spjälsängen från tre månaders ålder.

    Jag föreslår att du gör som med annat du vill att barnet ska gilla. Tex när min bebis var rädd för farfar. Han fick hålla när bebisen var mätt och glad, och så fort hon visade minsta missnöje fick hon komma till mig igen.

    Lägg bebisen i spjälsängen när den är trött och mätt. Blir den upprörd så ta bort den därifrån. Sängen ska inte förknippas med ledsen känsla i kroppen. Om du flaskmatar, testa ge sista slurken liggande i sängen.


    42.
  • Äldre 16 Mar 08:01
    #3

    Vår bebis har sovit jättebra i sin spjälsäng sedan dag ett :) utan några trix. Han somnar omedelbart när vi lägger ner honom där, sover bättre där än någon annan stans. Så han gillar den skarpt ( i motsats till lövet2s erfarenheter)

    Tips jag hörde talas om medan jag var gravid: *lägg ett plagg som luktar förälder intill. *ha något som barnet kan titta på över sängen *ha alltid musik nära spjälsängen. *se till att alltid börja nattningen med samma lugnande ritualer.

  • Äldre 16 Mar 08:02
    #4

    Vi dade en sån där fin mobil som snurrade och spelade musik så den kunde barnen ligga och titta på när de var pigga och vakna. Som ett sätt att lära känna spjälsängen.

  • Äldre 16 Mar 08:06
    #5

    Det som funkade för oss var att bädda med en jättemjuk filt han visat sig förtjust i på dagen. Helt plötsligt älskar han sin säng (detta var dock runt året så tog lång tid att komma på det...).

  • Äldre 16 Mar 08:23
    #6

    Tack för bra tips. Vi har gått lite på din linje Ramborg. Han har fått somna bredvid mig i sängen så han har varit mätt och nöjd när vi har lagt honom i spjälsängen. Tyvärr har han dock visat missnöje direkt när vi lagt honom där. Än så länge har det bara gått en natt sen vi började försöka (han är fem månader gammal) så än kan mycket hända förhoppningsvis! Vi har också en sängmobil som han gillar Alexi, alltid ett gott tecken!

  • Äldre 16 Mar 08:41
    #7

    Jag vill tillägga att vi försökte ett tag när han var nyfödd också men det var omöjligt så det var bara att lägga ner. Fungerade ett tag med babynest mellan oss i sängen efter att han somnat bredvid mig först men han har växt ur det nu.

  • Äldre 16 Mar 09:29
    #8

    Jag låter min baby ligga i sin lift i spjällsängen då den är mindre och mer kompakt. Och sedan ligger han på en mjuk bädd där i. Han sover väldigt gott då... 

  • Äldre 16 Mar 09:55
    #9

    Vi har babynestet i spjälsängen. Han är egentligen för lång men har öppnat upp det så han kan sträcka ut sig. Har testat en gång utan men då vaknade han hela tiden.

  • Äldre 16 Mar 10:51
    #10

    Miss P- lift, vad menar du då? Fjärrkontrollen, okej man kanske skulle testa ha babynestet i sängen!

Svar på tråden Hur ska jag få min bebis att trivas i sin spjälsäng?