• senalena

    Barn som är våldsamma

    Jag arbetar som lärare för lågstadiet. (vilken skola är inte relevant)
    Jag har en pojke i min klass som jag inte vet vad jag skall göra med.
    Hans mamma är svensk, hans pappa är inte svensk. Anledningen till att jag nämner det är för att det går inte att prata med pappan, när man pratar med honom så låtsas han inte förstå och vägrar ta till sig något.
    Pojken har även en syster i samma skola. Pappan har två halvsyskon till pojken med en annan kvinna.

    Pojken i fråga har inte fått någon diagnos, men något fel är det. Han kan inte sitta still, han är aggressiv och slåss. Om han inte får göra som han vill blir han VANSINNIG. Han beter sig mer som ett djur än en människa. Han skriker ohejdat så att det är omöjligt att vara i närheten av honom. Han kastar saker omkring sig och gör sönder stolar och bord. Vi har tvingats ta bort saxarna för han klippte i allt. Inklusive klippte av hår på en flicka.
    Han fick medicin utskriven men hans pappa vill inte ge honom den. Så de helger han varit där så är hela veckan förstörd. Det går inte att koncentrera sig för någon. Hans mamma kommer till skolan med honom och en stor påse godis. Vi kan inte ta den ifrån honom för då får han ett utbrott. Vi har sagt till mamman men hon säger att hon "måste köpa godis till honom för annars blir han arg". Så han sitter på lektioerna och vräker i sig godis medan de andra barnen får titta. Nu finns det en hel låda med Mer och Pucko som skolan köpt in för att hålla honom lugn. På rasterna måste han ha vakt för att han hamnar i slagsmål hela tiden. De andra barnen är rädda för honom. Jag också.
    Han syster är tydligen likadan. Om ett par år kommer hans syskon börja i samma skola. Vi hade en resurs till pojken, en ung kille som var utbildad. Han slutade efter knappt två månader för han klarade inte mer. pojken ställde sig och skrek i örat på honom så han fick närapå tinnitus.

    Jag är rädd för den här pojken. Verkligen rädd. Han är aggressiv och våldsam redan nu. Jag får ångest av att tänka på hur han kommer bli som tonåring, eller som vuxen. Jag skulle hellre låsa in mig i en bur med 4 vuxna gorillor hellre än att släppa lös den här pojken på samhället.


    Efter varje lov mår jag då dåligt över att gå tillbaka till klassrummet att jag inte kan sova. Vad ska man göra?
    Jag måste bara ventilera. 

  • Svar på tråden Barn som är våldsamma
  • Anonym (Dude)

    Jahadu,,,
    Vad ska jag säga om detta då?

    Jag tycker att problemen i skolan började då Svenska folket röstade på fel partier på 80-talet som införde lagen som hindrar er lärare att ge bråkiga idiot elever ett rejält kok stryk.

    Jag kan ha fel, men det tror jag inte.

  • Anonym (E)

    Har ni elevvårds team i din skola? Jag hade börjat där. Annars kanske kuratorn, specialläraren eller rektorn? Skolsköterskan? Sen kan du kolla på lektion.se och bolla där med andra lärare. För du behöver hjälp med detta men jag tror att du kan riskera att få råd av såna här, som inte alls vet nåt...

  • senalena

    Vi har ett elevvårdsteam men ingen vet hur vi skall gå till väga. Både flickan och pojken har haft resurs, men de har slutat. Ingen orkar abeta med dem. Pojken jag hade i vår klass som resurs var trevlig och pedagogisk, alla barnen älskade honom. Förutom denna kille som slog och sparkade, skrek och höll på. Att ett barn ska få styra och ställa så här? Jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Svar på tråden Barn som är våldsamma