• Äldre 17 Mar 17:17
    1302 visningar
    7 svar
    7
    1302

    Barn ska opereras – hur göra med vab/syskon

    Sonen, då fyra år, ska opereras i höst. Han ska ligga inne på sjukhus cirka en vecka och sedan vara hemma från förskolan i tre veckor.

    Funderar på hur vi gör med storebror, som går i förskoleklass då. Helst skulle vi vilja ha honom hos farmor och farfar. Eller brukar syskon vara med på sjukhuset? Känns inte så lämpligt tycker jag.

    Vi skulle gärna vara två föräldrar på sjukhuset, som ligger 40 mil bort, och enligt försäkringskassan kan båda få vab, men det kan inte lova något i förväg. Känns ju sådär.

    Några tankar om det här, hur brukar ni andra lösa det när ett barn ska in på sjukhus längre tid?

  • Svar på tråden Barn ska opereras – hur göra med vab/syskon
  • Äldre 17 Mar 17:42
    #1

    vilket sjukhus ska ni till? 

    om det finns ett Ronald McDonald Hus där, fråga om det finns möjlighet att ni kan bo där - då kan ni ju ha med storebror! Annars hade jag nog valt att storebror bor farmor/farfar - eller om de kan bo hos er! 

  • Anonym (Rf)
    Äldre 17 Mar 18:07
    #2

    patienthotell? Ha någon med er? Lämna hos farmor!

    Det gäller ju bara en vecka.

  • Äldre 17 Mar 18:16
    #3

    Det är inte skolplikt i förskoleklass. Åk alla! Läkaren skriver intyg för att ni bägge ska få tillfällig föräldrapenning. Ni behöver kunna avlösa varandra.

  • Äldre 17 Mar 19:11
    #4

    Inga problem att få tfp båda två, läkaren skriver ett intyg att båda föräldrarna behöver vara på sjukhus.

    Själv hade jag nog försökt lösa syskonen med barnvakt. SÅ kul är det inte att ligga inne, och man är rätt fokuserad på det barnet som opereras. Om någon annan kan vara hemma med storasyskonet, som får bo hemma och gå i skolan som vanligt, så skulle det för MIG kännas enklast.

  • Anonym (Åk alla)
    Äldre 17 Mar 19:14
    #5

    Man åker allihop och bor på patienthotell alternativt ronald mcdonald.
    Båda föräldrar brukar ändå inte få vara med på uppvak och intensivvårdsavdelningar så då är det bra om den andra har ett annat barn att ägna sig åt. På vårdavdelningen går det ju att ta med syskon. Lekterapi finns troligtvis o de är kanon på att hitta på saker till barn i olika åldrar, även syskon.

    Jag tror att det friska syskonet kommer vara oroligt för er och för sitt syskon som ska opereras och den oron kan lugnas om de får vara med. 

    Lycka till.

  • Äldre 17 Mar 20:16
    #6

    Tack för alla svar. Det är i Lund. Ska kolla om det finns patienthotell där

  • Äldre 17 Mar 20:51
    #7
    missk79 skrev 2015-03-17 20:16:55 följande:

    Tack för alla svar. Det är i Lund. Ska kolla om det finns patienthotell där


    Det finns ett Ronald McDonald Hus i Lund!!
Svar på tråden Barn ska opereras – hur göra med vab/syskon