• Äldre 18 Mar 11:43
    200527 visningar
    1957 svar
    +2
    1957
    200527

    Fertilitetsutredning

    Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

    Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

    Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

    Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

    Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

  • Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Äldre 18 Mar 15:22
    #1

    Hej! Här är en till som just påbörjat utredning. Mina första blodprover är tagna, jag har dock inte fått något svar ännu. Maken ska göra spermaprov den 1:a april och då ska vi också träffa läkaren för första gången!

  • Äldre 18 Mar 17:30
    #2

    Hoppas att det går bra för er! Ska göra fler blodprov den 26e.. Skönt att vara igång iaf

  • Äldre 18 Mar 20:30
    #3

    Vi genomgick en utredning som var klar den 4 december förra året men de känns som de va igår!

    Det var inget fel alls på varken mej eller sambon men ja tyckte utredningen var sjukt  jobbig då läkaren vi hade saknade empati, service, medkänsla och helt oförmögen att svara på frågor!

    Vi har vårat första möte med fertilitetskliniken nästa månad så hoppas dom är bättre på bemötandet!

  • Äldre 18 Mar 20:47
    #4

    Hej

    Vi är mitt i vår utredning just nu, sambon har lämnat spermaprov och jag har tagit blodprov, sambon har också tagit blodprov, minns inte vad de kollar på honom,
    Jobbig väntan och man ät lite smått orolig för resultaten.
    Ska ni göra en spolning av livmoder och äggstockar också?

    Vi har tidigare varit gravida men de har slutat i missfall, senaste hade vi 2012, men efter där valde vi att ta en liten paus från allt med barn, men har vi försökt ett år utan resultat.

    Lycka till alla

  • Äldre 18 Mar 21:17
    #5

    Pixiebusan: jobbigt när man känner att de inte bryr sig.. Jag och min sambo går till olika sjukhus/vårdcentraler så vår utredning känns lite utspridd.

    Hoppas att det blir bättre nu då :)

  • Äldre 18 Mar 21:20
    #6

    Tess1984: När jag var hos gynekologen sa han att allt såg normalt ut och han sa inget om spolning så jag tror inte jag ska göra det :s

  • Äldre 18 Mar 21:26
    #7
    Missilence skrev 2015-03-18 21:20:13 följande:

    Tess1984: När jag var hos gynekologen sa han att allt såg normalt ut och han sa inget om spolning så jag tror inte jag ska göra det :s


    Åh vad skönt att slippa spolning, det ska tydligen kännas lite =)
    Jag vet ej varför jag ska göra det, jag var på sjukhuset nyligen och opererade bort blindtarmen och innan operationen fick jag träffa en gynläkare som konstaterade att allt såg bra ut där nere, men tydligen vill det kolla ändå för att vara på säkra sidan.

    Hur länge sedan lämnade din sambo sperma? Min sambo lämnade förra veckan och ska lämna ett nästa vecka igen, de ville ha två omgångar tydligen.

    Vad är det för fler blodprover du ska ta? Jag var och lämnade fyra rör i måndags...

  • Äldre 18 Mar 21:46
    #8

    Jag lämnade sex rör första gången och de visade förhöjt värde på köldkörteln så då skulle jag göra fler blodprov på grund av det. Han lämnade prov förra fredagen och om de är bra behöver han inte göra fler prov.


    Tess1984 skrev 2015-03-18 21:26:43 följande:

    Åh vad skönt att slippa spolning, det ska tydligen kännas lite =)

    Jag vet ej varför jag ska göra det, jag var på sjukhuset nyligen och opererade bort blindtarmen och innan operationen fick jag träffa en gynläkare som konstaterade att allt såg bra ut där nere, men tydligen vill det kolla ändå för att vara på säkra sidan.

    Hur länge sedan lämnade din sambo sperma? Min sambo lämnade förra veckan och ska lämna ett nästa vecka igen, de ville ha två omgångar tydligen.

    Vad är det för fler blodprover du ska ta? Jag var och lämnade fyra rör i måndags...


  • Äldre 18 Mar 22:09
    #9

    Hoppar in jag med om det är lugnt! Är också mitt i utredning =) ska till vc imorgon för att utreda o förhoppningsvis behandla sköldkörteln då mitt tsh-värde är för högt. Väntar in mens för blodprov tredje mensdagen o sambon ska lämna sitt prov nästa vecka.

    Ska också kolla livmoderns väggar (de ska "blåsa upp" livmoder med om det var salt eller sockerlösning??) o spola äggledarna. Rätt orolig för detta då jag är väldigt känslig därikring.

  • Äldre 18 Mar 22:09
    #10
    Missilence skrev 2015-03-18 21:46:42 följande:

    Jag lämnade sex rör första gången och de visade förhöjt värde på köldkörteln så då skulle jag göra fler blodprov på grund av det. Han lämnade prov förra fredagen och om de är bra behöver han inte göra fler prov.


    Oki, då förstår jag =)
    Hoppas proverna visar bra denna gången...


Svar på tråden Fertilitetsutredning