• Anonym (tråds­tartar­e)
    Äldre 19 Mar 17:27
    3688 visningar
    8 svar
    8
    3688

    Ni som gjort medicinsk abort

    Hejsan

    Nu är det så att jag ska utföra en medicinsk abort hemma i v 8+4 och undrar en massa. Jag har förstått att smärtan varierar för alla, men till er som gjort i v 7-8 vill jag ställa frågan hur ont hade ni?

    Det är ok att skrämma upp mig , har redan läst det värsta..

    Däremot har jag lite andra frågor.

    *jag har lågt blodtryck (90/70) och undrar om det kan påverka vid en abort? Ska jag räkna med att bli yrslig?

    *Har alla gjort återbesök? Jag ska endast göra gravtest efter 4v och ringa och berätta hur det gick. Känner jag grav.symptom fortfarande efter 7 dagar ska jag också höra av mig. Men inget återbesök.

    *bör jag sitta fastlimmad på toan när den värsta mängden ska ut eller fungerar någon binda?

    *något annat tips?...

    Berätta allt! Särskilt ni som gjort v7-8

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Ni som gjort medicinsk abort
  • Anonym (Z)
    Äldre 19 Mar 17:48
    #1

    Hej, har gjort abort i v 9, som du skriver så är det väldigt olika för alla, har haft kraftiga smärtor men klart uthärdliga, har inte behövt sitta klistrad på toaletten utan har känt när det varit på gå o har jag gått direkt då har det gått bra, upplever att det gått bäst när jag varit uppe o i gång ( minst ont då) hade oxå ett återbesök efter 4 v för gravtest. Dom ringde dagen D från gyn för o kolla hur jag mådde. Har oxå lågt blodtryck o va lite yr men värst efter typ en-två veckor.

  • Äldre 19 Mar 18:05
    #2

    Jag gjorde abort i v 7 , för mig så fick jag en tablett på måndagen hos kvinnokliniken och fick med mig tabletter hem. På onsdagen gick jag upp väldigt tidigt kmr jag ihåg och stoppade upp tabletterna , sen somnade jag, vaknade av en huggande känsla i magen den gjorde verkligen ont så tillslut började jag att skrika och gråta , har en son sens innan och helt ärligt så va dehär värre än att föda barn... Men efter allt gått över så hamnade jag på sjukhus för något problem med mina äggstockar , så jag hann aldrig gå på efterbesök , men rekommenderar att göra det . Fick mitt svar när dom gjorde ul på min avdelning på sjukhus och grav test så hade mitt "efterbesök" på det sättet

  • Anonym (Anna)
    Äldre 19 Mar 18:20
    #3

    Jag har gjort två medicinsk aborter. Jag blädde väldigt mycket den första dagen och en vanlig binda räckte absolut inte.Jag hade en stor blöja som har samma form som en binda på mig och fick byta flera gånger. Jag tog av mig byxorna (dem hade annars blivit helt nerladdade) och hade en handduk under också Så att inget blod skulle kunna rinna ner på benen. Nu tror jag visserligen att jag blödde ovanligt mycket men du kan ju alltid vara försiktig så du inte blodar ner sängen eller soffan.

  • Anonym (Anna)
    Äldre 19 Mar 18:21
    #4

    Nerblodade. Inte nerladdade

  • Anonym (Entje­j)
    Äldre 19 Mar 20:10
    #5

    Har gjort medicinsk abort i v. 8 (det var pga. fel på fostret men principen är densamma). Har också lågt blodtryck och fick väldigt mycket yrsel. Var väldigt nära att svimma, men det berodde nog mest på tabletterna jag fick, inte smärtan.

    Hur mycket smärta man känner verkar vara väldigt olika. Jag tyckte inte att det var så farligt, fick ordentligt med smärtstillande och sedan halvsov jag rätt länge innan det kom igång. Därefter fick jag springa till toan fram och tillbaka. Men jag var väldigt rädd att "allt" skulle komma i bindan så jag satt hellre på toan.

    Jag gick inte på något återbesök och har inte haft några besvär efteråt. Vet att jag hade lite rester kvar då jag behövde göra ett vul under själva aborten. Men de kom några dagar senare. Graviditetstest visade dock svagt positivt rätt länge efter aborten, men det var tydligen ingen fara.

    Jag gjorde aborten på sjukhus, tyckte att det kändes tryggt. Kunde dessutom få mer smärtstillande om jag behövde (tog dock inget mer än det jag fick direkt). Om du mår illa eller liknande så kan det var klokt att be om något mot illamåendet.

    Lycka till med allting! Om du mår dåligt efteråt så var inte rädd för att ta hjälp av en kurator. Jag vet att jag hade behövt det, men gjorde tyvärr inte det.

  • Äldre 19 Mar 21:09
    #6

    Jag har precis påbörjat en medicinsk abort..
     
    I måndags började jag må illa och hade ömma bröst, hoppades på att det var magsjuka men insåg att jag var tvungen att ta ett test när min mens var sen.
    Gjorde testet imorse (torsdag) och mycket riktigt så är jag gravid. Kände stor panik och ångest men försökte lugna mig med att det löser sig, för det gör det verkligen, det löser sig!.. Visste redan att jag ville göra abort då jag inte har någon man i mitt liv som jag vill dela en framtid med.. 

    Jag ringde runt till olika sjukhus i närheten men alla hade lång väntetid för aborter. till slut fick jag napp på södersjukhuset. fick komma dit samma dag, alltså idag kl. 14! (hur skönt som helst) när jag kom dit fick jag göra ett urinprov på toaletten som jag tog med till läkaren i ett litet rör. (kissa i en kopp, suga upp lite med en pipett, fylla ett litet rör med kisset från pipetten, ta en lång bomullstopp och jag skulle föra upp och snurra runt mot slidväggarna, sedan snurra runt bomullspinnen i urinprovet).. 
    Hos läkaren pratade vi först om senaste mens, preventivmedel, han skrev ut ett recept på ppiller till mig.. Sedan gjorde han en gynundersökning för att ta reda på hur långt gången jag var. 6+1. fick alltså göra medicinsk abort, jag ville göra den hemma då jag bor 1,5h från sjukhuset. vet inte om det var rätt eller fel beslut då jag inte genomgått det än men.. hur som helst,
    Allting gick väldigt bra och han var väldigt duktig och förstående.
     
    Fick sedan träffa en sjuksköterska som tog ett blodprov (stick i fingret) för att se mina värden. Sedan gick hon grundligt igenom hur jag ska gå tillväga, vilka piller jag ska ta när och vad jag ska tänka på osv. Fick papper på allting och akutnummer dygnet runt som jag kan ringa. Allting står exakt hur man ska göra på pappret. Sedan måste man ha en vuxen hemma under processen när man tar pillrena hemma. 
    Mitt ex, som jag hade sex med, var väldigt snäll och har ställt upp på att vara hemma med mig när detta sker. känns skönt att ha någon där som jag litar på. 
    Sedan fick jag i alla fall svälja en tablett på sjukhuset som stannar upp processen. fick vänta 1 timme i närheten pga att man kan bli illamående.. (ifall jag skulle ha kräkts så skulle jag behöva ta en ny tablett) .. kräks man efter en timme är det ingen fara. 

    Fick sedan åka hem. Mådde bra, åt en korv med bröd och 2 mandariner. har känt mig lite uppblåst i magen, brukar sällan rapa men har rapat lite nu ? 
    Annars mår jag bra, har lite lite ont i magen/illamående men så har jag haft sedan i måndags. 

    Så nu väntar jag bara och ser vad som händer... På lördag morgon ska jag ta resten av tabletterna. Systern rekommenderade att ta dem på morgonen istället för eftermiddagen eftersom att det inte är så trevligt att uppleva detta nattetid.. Så, håll tummen!

  • EmmaEl­isabet­h2
    Äldre 19 Mar 21:17
    #7

    Jag gjorde en medicinsk abort i v.7-8. Det jag önskade att dom hade förklarat för mig var "vad" som skulle komma ut.. Ingen bekant hade gjort en abort så jag förväntade mig blod och kanske lite koagulerat som när man har mens typ. Smärtan var för mig helt hanterbar, det gjorde ont men inte värre än grov mensvärk. Chocken för mig var att (äckelvarning) kom ut koagler stora som rejäla clementiner. Först trodde jag det var något fel eller att det var farligt.. Jag låg på golvet i duschen och grät och det var så absurt. Bodde ensam och gick igenom aborten ensam. För under kanske 12 timmar fick jag gå på toaletten 1g/timmen och det rann ibland längs med benen och kom alltid minst 1 sån klump.. Sen avtog det.. Jag sov med jätte tjock binda och handdukar i sängen.

    Men hade de bara vart tydligare men info så hade iaf jag sluppit en massa ångest och psyskisk sammanfall. Hårt nog att göra en abort. Men det kommer gå bra! Jag småblödde i ungefär 3 veckor efter aborten

  • Anonym (tråds­tartar­e) Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 12:56
    #8

    Tack för alla era svar! Jag är otroligt nervös. Skriver efter hur det gick.. en vecka kvar

Svar på tråden Ni som gjort medicinsk abort