• Äldre 20 Mar 09:10
    1444 visningar
    3 svar
    3
    1444

    Skolan har gett upp vad ska vi göra? Autism

    Min son har Autismspektrumtillstånd,  är 6 år och går i förskoleklass. Låt os kalla honom Ian.


     


    När han började i förskoleklass var vi som alla föräldrar med barn som har NPF-diagnos jättenervösa hur det skulle gå. På förskolan hade han en heltidsresurs. När han började skolan fick han ingen resurs.


     


    I höstas hade vi vårt första utvecklingssamtal. Vi fick då höra att allt går jättebra. Ian utvecklas precis som de andra barnen, lär sig räkna och läsa och har en fantastisk förmåga att anpassa sig till skolans rutiner. Vi gick från mötet med en myskänsla och var så glada. Kanske en resurs inte behövs?


     


    Så kom vintern. Varje vinter har Ian gått in i ?ide?. Det slår aldrig fel. Han blir deppig, han vill inte prata, han stannar av helt i utvecklingen. Vi har märkt det här hemma men på skolan sa de ingenting om det. Vi har också förklarat för skolan att detta kommer hända.


     


    Så nu i går, den 19 mars hade vi möte med skolan igen.


    Mötet lät typ såhär: ? Ian står still i utvecklingen. Han har inte lärt sig någonting sedan vårt förra möte, han har på vissa plan gått bakåt i utvecklingen. Vi når honom inte, han är omöjlig, vi kan inte ha det såhär, vi känner oss helt hjälplösa, han kommer inte klara skolans krav, vi vet inte vad vi ska göra.!?


     


    Jag sa då att han behöver en resurs men svaret på det var att det inte hjälper. ?Det spelar ingen roll om någon sitter bredvid honom hela tiden han vill inte läsa sig och en resurs kommer inte att lösa någonting.?


     


    Det kändes typ som om att hon gett upp om vårt barn. Det är kört!


     


    På mötet i november var allt toppen, GULD OCH GRÖNA SKOGAR! Och fyra månader senare utan att vi fått höra någonting är det KÖRT!


     


    Vi nämnde resursskola och då gick läraren igång på alla cylindrar men i mina öron lät det bara som om att problemet inte skulle vara deras ifall han börjar där.


     


    Vi har valt vanlig skola med argumenten att Ian mår bäst av att umgås med barn som ej har sociala svårigheter. Han har många vänner och utvecklas helt klart bäst när han får vara med barn som är anpassade efter den sociala normen.


    Och hur kan en resurs inte spela någon roll men en ny skola med resurs vara den ultimata lösningen?


     


    Vi känner oss hjälplösa? Vad ska vi göra? Vem ska vi vända oss till?


    (vi bor i Stockholm)


    Har ni erfarenheter kring det här? Hjälp oss gärna.

  • Svar på tråden Skolan har gett upp vad ska vi göra? Autism
  • Äldre 20 Mar 09:38
    #1
    +1

    Hm. Jag är inte så insatt i det här, så jag vet inte hur man vanligtvis hanterar det varken som förälder eller skolpersonal. Har ni pratat med skolans rektor? Det kanske är bättre att gå direkt till honom/henne istället?

  • Äldre 20 Mar 10:40
    #2
    +1

    Vänd er till skolinspektionen och fråga

    Och kolla även in skollagarna

  • Äldre 20 Mar 16:57
    #3
    +1

    Autism och aspergerförbundet har kostnadsfri rådgivning som är jättebra, om man är medlem, rekommenderas!!

Svar på tråden Skolan har gett upp vad ska vi göra? Autism