• Abbe83
    Äldre 20 Mar 16:46
    1463 visningar
    6 svar
    6
    1463

    En eller två hundar?

    Vår schäferhane fyller snart 2 år och jag är sugen på att utöka familjen med en hund till så han får en kompis, han fungera bra med andra hundar. 


    I nuläget är det inte aktuellt med en till hund för jag lever under existensminimum men är sugen på att skaffa en till hund när jag fått ordning på min ekonomiska situation. Jag har gott om tid till långpromenader och aktivering för när jag hittat ett jobb så kommer jag jobba 50%. Min sambo jobbar kvällar och nätter.


    Jag är mer sugen på en hund till än vad min sambo är. Jag har det största hundintresset och har huvudansvaret för våra djur, förutom hund har vi 2 katter. Men blir det en hund till så har vi bestämt att då blir det en tik, vår schäferhane är kastrerad. Fundera då på att skaffa en vuxen omplacering.


    Fördelar respektive nackdelar med två hundar?


  • Svar på tråden En eller två hundar?
  • Äldre 28 Mar 06:27
    #1

    Jag tycker precis som med barn att det är lättare med två än med ett. Vi ska skaffa en hund till efter sommaren, just nu har vi bara en liten Pudelhane.

    Man ska ju ändå ut, ändå sköta dem, ändå aktivera. Det blir liksom inte mer jobb direkt. Och dessutom så har de sällskap när de är ensamma.


    Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Äldre 28 Mar 06:37
    #2

    Att hitta en omplacering som funkar både med en annan hund och katter kan bli rejält knivigt.

    Men en till hund är bara 30% mer jobb, OM hunden funkar hos er, så det kan säkert gå. 


    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Äldre 28 Mar 09:53
    #3

    Fördelen är att dom kan ha väldigt roligt ihop och att man som ägare får två olika individer att jobba med och köra olika hundsporter.

    Nackdelarna är ju att det tar mycket tid med separata promenader, träning mm. 2 hundar tyr sig till varann, triggar varann och blir självständigare ihop. Det blir självklart dyrare, det blir svårare att hitta hundvakter. Det kan ju även visa sig att hund nr 1 inte alls uppskattar fler hundar i hemmet.

  • Äldre 28 Mar 17:25
    #4

    Även om man har en hund som gillar andra hundar betyder inte att de kommer uppskatta att få en hundkompis. 
    Fördelen som jag ser att ha två hundar är att ha två hundar jag kan tävla/träna.
    Nackdelarna är som redan har nämnts, det blir dyrare med hundförsäkringar, matkostnader, kan vara svårt att få hundvakt till två hundar, om man har bil tar två hundar större plats i bilen än en. Kan vara svårt att få ta med sig flera hundar hem till släkt och vänner.

    Det som jag tycker underlättar när man skaffa en hund till är att man har en bra vardagslydnad på den första hunden, för annars kan man hamna i ett läge där man måste träna båda hundarna i vardagslydnad.

    Skaffar man en valp tycker jag det är viktigt att man tar sig tiden och tränar och rastar hundarna separat, för annars finns risken att valpen tyr sig till den andra hunden och lyssnar mindre på ägaren.

    Det är bra att du har mycket tid över till din hund och eventuellt en till hund, vad jag skulle göra i ditt fall är att tänka ett steg längre, vad händer det dröjer innan du får ett arbete på 50%? Kan du vänta på ett sådant arbete. Om du får ett halvtidsarbete som du måste pendla till, kommer du vilja och orka med en hund till?
    Med detta menar jag inte att kritisera dig, du klarar säkert av detta, men vad jag skulle göra i ditt fall är att vänta med att skaffa en till hund innan du får ett jobb och sedan se hur du känner. Om du under tiden vill testa på att ha en till hund kan du bli dagmatte.

  • Abbe83
    Äldre 28 Mar 19:02
    #5

    Vi har börjat kolla efter en omplacering som är van vid katter. Men har tänkt att när vi hittat en hund som känns rätt för oss så ska vi ha den på prövotid för att verkligen se hur det funka. Vi vet inte om vår hund skulle uppskatta en till hund i hemmet så därför är prövotid viktigt. Katterna tycker om hundar men det gäller att hitta en hund som funka bra med dom. Vi har en bra vardagslydnad på vår schäfer, har jobbat mycket med att se till det blir bra med vardagslydnaden. 
     
    Hundvakt brukar vi inte behöva för vi brukar inte åka iväg men skulle det behövas så har vi släktingar som ställer upp. Jag åker till min syster ibland men till henne är det inga problem med att ta med två hundar. Fundera på hur vi ska lösa det med plats i bilen. Om vi ska sälja MIM enkelburen och köpa en dubbelbur eller om vi kan ha ena hunden i en bilsele. 

    Men det kommer dröja innan vi har råd med två hundar så vi är tvungna att vänta. Jag håller på att leta efter ett ställe att arbetspröva på där jag förhoppningsvis kan få jobb så jag får det stabilt ekonomiskt och har råd med två hundar. Det kommer bli en halvtidsanställning i staden jag bor, pendla kommer jag inte göra. Pga att jag har olika diagnoser så är det en lönebidragsanställning på 50% som gäller för mig. 

  • Äldre 28 Mar 19:45
    #6
    Abbe83 skrev 2015-03-28 19:02:08 följande:

    Vi har börjat kolla efter en omplacering som är van vid katter. Men har tänkt att när vi hittat en hund som känns rätt för oss så ska vi ha den på prövotid för att verkligen se hur det funka. Vi vet inte om vår hund skulle uppskatta en till hund i hemmet så därför är prövotid viktigt. Katterna tycker om hundar men det gäller att hitta en hund som funka bra med dom. Vi har en bra vardagslydnad på vår schäfer, har jobbat mycket med att se till det blir bra med vardagslydnaden. 
     
    Hundvakt brukar vi inte behöva för vi brukar inte åka iväg men skulle det behövas så har vi släktingar som ställer upp. Jag åker till min syster ibland men till henne är det inga problem med att ta med två hundar. Fundera på hur vi ska lösa det med plats i bilen. Om vi ska sälja MIM enkelburen och köpa en dubbelbur eller om vi kan ha ena hunden i en bilsele. 

    Men det kommer dröja innan vi har råd med två hundar så vi är tvungna att vänta. Jag håller på att leta efter ett ställe att arbetspröva på där jag förhoppningsvis kan få jobb så jag får det stabilt ekonomiskt och har råd med två hundar. Det kommer bli en halvtidsanställning i staden jag bor, pendla kommer jag inte göra. Pga att jag har olika diagnoser så är det en lönebidragsanställning på 50% som gäller för mig. 


    Jag tycker ni har planerat bra och har goda förutsättningar för att skaffa en till hund när ni känner er redo för det.
Svar på tråden En eller två hundar?