• Dr Mupp

    Autism, LSS, personkrets, hablitering bup?

    Mitt barn ska utredas för Autism (som han har) och helt plötsligt öppnas en helt ny värld för mig. LSS, personkrets, barnhablitering. Alltså vad innebär allt det här för mig, min son och resten av familjen egentligen under utredningen och efter när han fått sin diagnos. 

    Om  han har autism är det inte frågan om, det är snarare frågan om hur autistisk är han. Han är i det stora hela en trevlig liten pojke. Lite småväxt (-2SD) men annars fysiskt normal. Däremot har han stereotypiska beteenden, han har svårt för förändringar. Vägar ta till sig råd utan kör på sitt sätt. Blir låst och blockerad om det inte fungerar. Är utåtagerande, har talsvårigheter och problem med finmotoriken. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Autism, LSS, personkrets, hablitering bup?
  • viseversa

    Ni kommer gå på regelbundna möten med en logoped samt utbildningar. På dessa möten koncentrerar men sig på barnet och övar "svårigheter" barnet har. Tex dela med sig be om saker istället för att bara rycka ur händerna låta andra låna hens saker turordning mm mm mm. Samt lösa ev andra problem som problem med sömnen eller maten eller om barnet fortfarande har blöja upp i hög ålder,

  • viseversa

    Min 4 åring är autistisk utan utvecklingsstörning. Vi hade också vetat länge men fick diagnosen förra sommaren.

  • nirakanna2

    LSS är en rättighetslag som ska ge personer med utvecklingsstörning, autism och hjärnskador (m.fl?) bättre levnadsförhållanden. Man kan tex som förälder/familj ha rätt till avlastning i hemmet, korttidsboende vissa dygn/månad. När barnet blir ungdom kan det handla om kontaktperson för att komma ut på aktiviteter, stöd i det egna boendet.

    När vi var ledsna över att sonen utreddes och troligen skulle landa i en diagnos, tröstade psykologen oss med att stödmässigt är det bättre att ha autism och utvecklingsstörning än att ha ADHD och vara lågt begåvad över gränsen till utvecklingsstörning. Helt sjukt.... (Inte att han sa så, men att samhället lägger sitt stöd så)

  • Dr Mupp

    Hos logoped har han gått sen han var 20 månader (är fem år nu)


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Jenita659

    Nirakana2, vad menar du med att det är sjukt att personer m autism och utvecklingsstörning hör till LSS? Det är ju viss skillnad menar jag i det omsorgsbehov ett barn med ex utvecklingsstörning behöver än om det bara har adhd? Och ännu mer om det är en kombination av autism, utvecklingsstörning ihop m adhd...

  • nirakanna2

    Jag menade tvärtom: att svår adhd kan kräva massor av hjälp och det är synd om de familjer som får kämpa extra för att de inte har "rätt" diagnos.

  • Schnaa

    Exempel på rättigheter när man tillhör den personkretsen är bostadsanpassning (t ex få väggar uppsatta för att barnet ska få eget rum), avlastning (medan man handlar, en helg ibland, korttidsboende etc), färdtjänst, förtur till bostad (på vissa orter, inte här), anhörigsstöd, tandvårdskort m.m.

  • Jenita659

    Som förälder till ett barn med många Npf diagnoser kan jag ju inte riktigt se det som om att hon har "rätt" diagnos - jag ser det mer som att hon har extremt många svårigheter i vardagen som hon och vi ska kämpa med. Som inte barn med endast adhd har och dess föräldrar. Så jag anser helt klart att det finns stort berättigande i att LSS lagstiftningen och den hjälp vi och dottern får skiljer sig åt. Samhällets resurser är ju inte oändliga. Däremot anser jag att barn med adhd ska få rätt stöd som de behöver.

Svar på tråden Autism, LSS, personkrets, hablitering bup?