• Cina84

    Mensen sen efter misslyckat försök

    Hej!

    Jag har en fråga. Jag har genomfört ett ivf försök som misslyckades och blödningen i samband med det försöket kom som vanligt fast någon dag tidigare än vanligt. Men mensen efter den, den första "normal" vill inte komma. Idag har jag gått över 7 dagar och den visar inga tecken på att komma.. Jag har i en veckas tid haft ont i ryggslutet och lite krampade i underlivet vilket jag tolkade lite som att det mot förmodan tagit sig men jag tog ett gravtest idag som visAde negativt. Kan jag ha åkt på någon infektion eller det är normala känningar efter misslyckat ivf försök?

  • Svar på tråden Mensen sen efter misslyckat försök
  • JOHA80

    Hej Cina84,

    jag hade jättemycket krångel med min mens efter mitt förra sprutförsök, den blev försenad och  mycket mindre än vanligt m m. Det är ju starka hormoner man får och en hel del ingrepp som kroppen får utstå så egentligen är det ju inte så konstigt att det får konsekvenser även efter.. (Jag var jätteorolig minns jag - det enda som faktiskt hjälpte mot min oro var att kontakta gyn och komma in för en undersökning så att de fick kolla att allt stod rätt till.)

    Har du ont och krampar så borde du nog åka in till gyn så att en läkare får göra en bedömning av vad det är som händer! Har din ivf-klinik ett journummer så här under helgen alternativt är helgöppet så kanske du kan ringa det och få råd från dem?

    Ta hand om dig och lycka till!

  • Cina84
    JOHA80 skrev 2015-03-21 09:46:58 följande:

    Hej Cina84,

    jag hade jättemycket krångel med min mens efter mitt förra sprutförsök, den blev försenad och  mycket mindre än vanligt m m. Det är ju starka hormoner man får och en hel del ingrepp som kroppen får utstå så egentligen är det ju inte så konstigt att det får konsekvenser även efter.. (Jag var jätteorolig minns jag - det enda som faktiskt hjälpte mot min oro var att kontakta gyn och komma in för en undersökning så att de fick kolla att allt stod rätt till.)

    Har du ont och krampar så borde du nog åka in till gyn så att en läkare får göra en bedömning av vad det är som händer! Har din ivf-klinik ett journummer så här under helgen alternativt är helgöppet så kanske du kan ringa det och få råd från dem?

    Ta hand om dig och lycka till!


    Det är ju så sant det du skriver. Naiv som man är så Tänkte jag att kroppen skulle fortsätta som vanligt... Så det är bara att fortsätta vänta... Inget som jag eller någon annan i denna process är ovan vid ;).

    Jag kanske tog i lite när jag skrev kramp men det är som det drar ihop sig emellanåt, gärna i samband med när jag varit på toa. Jag tänker att jag ska ringa dit på måndag och prata med dem. Har också varit inne på att få ett vul så att de kollar upp så att allt säkert är ok.

    Tack för omtanken :). Kram
  • Cina84
    JOHA80 skrev 2015-03-21 09:46:58 följande:

    Hej Cina84,

    jag hade jättemycket krångel med min mens efter mitt förra sprutförsök, den blev försenad och  mycket mindre än vanligt m m. Det är ju starka hormoner man får och en hel del ingrepp som kroppen får utstå så egentligen är det ju inte så konstigt att det får konsekvenser även efter.. (Jag var jätteorolig minns jag - det enda som faktiskt hjälpte mot min oro var att kontakta gyn och komma in för en undersökning så att de fick kolla att allt stod rätt till.)

    Har du ont och krampar så borde du nog åka in till gyn så att en läkare får göra en bedömning av vad det är som händer! Har din ivf-klinik ett journummer så här under helgen alternativt är helgöppet så kanske du kan ringa det och få råd från dem?

    Ta hand om dig och lycka till!


    Hej igen! Pratade med gyn i måndags som tyckte att jag skulle vänta en vecka till innan vi gick vidare. Hon tyckte att det verkade som att jag är gravid. Jag vet själv inte riktigt vad jag ska tro. Hur kände du dig innan det rättade till sig? hade du tryck och sånt i underlivet/ vid äggstockarna? Jag har haft liite rosa på papperet hela veckan som blev lite mer nu ikväll. Hade du det med? Det känns på ett vis som om att mensen vill bryta ut men sen känns det ändå inte riktigt som det brukar...Vill så otrolig gärna att det ska gå vägen så vi slipper proceduren med ivf igen. Jag är otroligt tacksam för att möjligheten finns men det vore skönast om bara kroppen själv kunde fixa det.
  • JOHA80

    Jag tror man reagerar så otroligt olika, både vid olika ivf-försök och när det kommer till graviditeter. Jag har inte plussat hittills så jag vet ju inte hur det är. Jag håller alla tummar (och tår) för att du lyckats!!!

    Själv börjar jag med ivf/icsi-försök nr 3 ikväll... Sprutor here I come.

  • Cina84
    JOHA80 skrev 2015-03-30 10:34:58 följande:

    Jag tror man reagerar så otroligt olika, både vid olika ivf-försök och när det kommer till graviditeter. Jag har inte plussat hittills så jag vet ju inte hur det är. Jag håller alla tummar (och tår) för att du lyckats!!!

    Själv börjar jag med ivf/icsi-försök nr 3 ikväll... Sprutor here I come.


    Tack snälla :) det hade inte tagit sig mensen kom sen på natten.. Så nu blickar vi fram mot nästa försök, FET i april.

    Åhh de där sprutorna... Finns ju roligare saker att göra... men förhoppningsvis för dig som för mig är detta gången det tar sig! :)
  • JOHA80

    Vad synd att det inte tog sig, men, som du poängterar så är det förhoppningsvis nästa försök som tar sig!

    Tack för peppen! :)

  • Cina84
    JOHA80 skrev 2015-03-30 20:10:28 följande:

    Vad synd att det inte tog sig, men, som du poängterar så är det förhoppningsvis nästa försök som tar sig!

    Tack för peppen! :)


    Hur går det för dig? :)
  • JOHA80

    Tackar som frågar! :)

    Vi gjorde äggplock i fredags - var mycket svullen men tyvärr en massa ojämna äggblåsor så fick "endast" ut 10 ägg, vilket är bättre än vårt första försök men sämre än vårt andra. Vi skulle haft återföring idag, men de ringde på kliniken i morse. Jag fick nästan hjärtattack eftersom de endast brukar ringa om det inte blir någon återföring men det visade sig att de ville odla vidare embryona till eventuella blastocyster, så vi får väl se vad som händer.

    Som ett bevis på att alla gånger verkar skilja sig från varandra så kan jag säga att första gången fick vi ut 5 ägg, ett befruktat på (då var jag understimulerad dock) = ett ET. Andra gången lite högre dos menopur (137 ie) och 14 ägg varav 13 mogna och 11 befruktade = ett ET och ett FET med blastocyst. Nu denna gång samma dos menopur som andra gången, men fick ojämnare och fler äggblåsor än förra gången. 10 ägg ut som sagt, endast 5 befruktade men alla ser tydligen väldigt bra ut idag på dag 3. Tydligen kan man reagera olika under olika cykler trots samma dos..

    Jag är SJUKT nervös för vad som ska hända. 

    Hur går det för dig? Ruvar du än? :)

  • Cina84
    JOHA80 skrev 2015-04-13 15:43:24 följande:

    Tackar som frågar! :)

    Vi gjorde äggplock i fredags - var mycket svullen men tyvärr en massa ojämna äggblåsor så fick "endast" ut 10 ägg, vilket är bättre än vårt första försök men sämre än vårt andra. Vi skulle haft återföring idag, men de ringde på kliniken i morse. Jag fick nästan hjärtattack eftersom de endast brukar ringa om det inte blir någon återföring men det visade sig att de ville odla vidare embryona till eventuella blastocyster, så vi får väl se vad som händer.

    Som ett bevis på att alla gånger verkar skilja sig från varandra så kan jag säga att första gången fick vi ut 5 ägg, ett befruktat på (då var jag understimulerad dock) = ett ET. Andra gången lite högre dos menopur (137 ie) och 14 ägg varav 13 mogna och 11 befruktade = ett ET och ett FET med blastocyst. Nu denna gång samma dos menopur som andra gången, men fick ojämnare och fler äggblåsor än förra gången. 10 ägg ut som sagt, endast 5 befruktade men alla ser tydligen väldigt bra ut idag på dag 3. Tydligen kan man reagera olika under olika cykler trots samma dos..

    Jag är SJUKT nervös för vad som ska hända. 

    Hur går det för dig? Ruvar du än? :)


    Det är ju ett bra tecken! Sannolikheten för att ni ska få återföring måste ju räknas som stor! Bästa tänkbara är ju om alla fem blir blastisar, då har ni till syskonförsök sen :).

    Nope ingen ruvning här.. Mensen kom sen, 15 dgr sent. Jag gjorde som du sa och bad om ett vul för att kolla så inget var fel men hon såg inget. Nu väntar jag bara på utslag på ältestet så att vi kan få göra ett FET. är inne på dag 17 nu och trodde jag skulle få utslag idag men icke.. Börjar bli lite nojig att det kanske blir något utslag denna vecka..hoppas hoppas!
  • JOHA80
    Cina84 skrev 2015-04-13 16:12:58 följande:
    Det är ju ett bra tecken! Sannolikheten för att ni ska få återföring måste ju räknas som stor! Bästa tänkbara är ju om alla fem blir blastisar, då har ni till syskonförsök sen :).

    Nope ingen ruvning här.. Mensen kom sen, 15 dgr sent. Jag gjorde som du sa och bad om ett vul för att kolla så inget var fel men hon såg inget. Nu väntar jag bara på utslag på ältestet så att vi kan få göra ett FET. är inne på dag 17 nu och trodde jag skulle få utslag idag men icke.. Börjar bli lite nojig att det kanske blir något utslag denna vecka..hoppas hoppas!
    Tack för uppmuntran! Jag försöker förhålla mig neutral inför resultatet på onsdag så att jag inte ska bli besviken, men det är så sabla svårt att inte hoppas på ett bra resultat..

    Jobbigt att vänta på ägglossning - det kan ju hända att om du fick mens senare än väntat så kanske det dröjer längre än vanligt innan du får ägglossning. Tycker alltid som sagt att kroppen beter sig lite märkligt månaden/månaderna efter behandlingarna. Håller alla tummar för att den kommer snart!! :)
Svar på tråden Mensen sen efter misslyckat försök