• Förtryckt

    ÄR 2 dl makaroner mycket för en person?

    Någon som skrev i en tråd om en tjej som skulle bli utkastad pga att hon ätit 2 dl makaroner.
    "Men 2 dl makaroner är jättemycket för en person!"

    Så jag måste veta: ÄR 2 dl makaroner verkligen mycket för en person?


    ---
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden ÄR 2 dl makaroner mycket för en person?
  • Pescetarian

    Det beror väl på hur stor man är och hur mycket man rör sig.

    Jag äter inte pasta själv, men på tiden jag gjorde det så gick jag på måtten på paketet. Minns dock inte om jag alltid åt upp allt.

    Mitt barn, som är fyra år, får cirka 0,50-0,75 dl okokta makaroner.

  • Förtryckt
    Pescetarian skrev 2015-03-21 20:55:28 följande:

    Det beror väl på hur stor man är och hur mycket man rör sig.

    Jag äter inte pasta själv, men på tiden jag gjorde det så gick jag på måtten på paketet. Minns dock inte om jag alltid åt upp allt.

    Mitt barn, som är fyra år, får cirka 0,50-0,75 dl okokta makaroner.


    Stämmer. Tror det står på paketen att en portion faktiskt är 2 dl okokta. Då undrar man ju hur det kan vara "JÄTTEMYCKET" som någon skrev.

    Påminner mig om en person som en gång sa att kokosmjölk är "jättefett" och hellre köpte matlagningsgrädde, bara det att kokosmjölk är bara några procent fett, mycket mindre än alla creme fraiche och matlagningsgräddor.

    De är väl fellärda helt enkelt.
    ---
  • Pescetarian
    Förtryckt skrev 2015-03-21 20:57:55 följande:

    Stämmer. Tror det står på paketen att en portion faktiskt är 2 dl okokta. Då undrar man ju hur det kan vara "JÄTTEMYCKET" som någon skrev.

    Påminner mig om en person som en gång sa att kokosmjölk är "jättefett" och hellre köpte matlagningsgrädde, bara det att kokosmjölk är bara några procent fett, mycket mindre än alla creme fraiche och matlagningsgräddor.

    De är väl fellärda helt enkelt.


    Ja, så är det kanske.

    Det är ju för övrigt olika slags fett.
  • Förtryckt

    Blir irriterad på de som röstar att 2 dl okokta är för mycket.
    Okej för mycket till en lunch, då kanske det räcker med 1,5 dl.
    Men till middag är 2 dl precis lagom, tycker jag.
    Makaroner är pasta dvs billig halvskräpmat, och jag kokar hellre några för många än några för få.


    ---
  • Lord Hans

    2 dl makaroner är 700kcal så det blir ganska mycket om man äter något annat till också. På påsen stod det 80g/portion

  • Förtryckt
    Lord Hans skrev 2015-03-22 17:04:50 följande:

    2 dl makaroner är 700kcal så det blir ganska mycket om man äter något annat till också. På påsen stod det 80g/portion


    Ok. På Kungsörnen idealmakaroner står det att 1 dl är 1 portion.
    ---
  • Pescetarian
    Förtryckt skrev 2015-03-22 17:42:54 följande:

    Ok. På Kungsörnen idealmakaroner står det att 1 dl är 1 portion.


    Jag hittade ett dammigt gammalt makaronpaket (kokar så sällan makaroner).

    Det står: Kungsörnen, Må Bra, Fullkornspasta, Makaroner

    Portioner:

    En portion: 1 liter vatten, 0,5 tsk salt, 1 och tre fjärdedels dl pasta. Dvs en portion är enligt det paketet 1,75 dl okokt pasta.
  • Cecese

    Jag tycker 2 dl/portion låter mycket. Till 4 personer brukar jag laga ca 4 dl okokta makaroner och då blir det kvar till lunch åt mej. De gånger jag kokat hela påsen (7dl) har det räckt till middag 2 dagar + ett par portioner lunch.
    Det kanske skulle gå åt om vi bara åt makaroner men vi har ju annat till. 

  • Förtryckt
    Pescetarian skrev 2015-03-22 17:49:33 följande:

    Jag hittade ett dammigt gammalt makaronpaket (kokar så sällan makaroner).

    Det står: Kungsörnen, Må Bra, Fullkornspasta, Makaroner

    Portioner:

    En portion: 1 liter vatten, 0,5 tsk salt, 1 och tre fjärdedels dl pasta. Dvs en portion är enligt det paketet 1,75 dl okokt pasta.


    Intressant - kanske svällde makaronerna inte lika mycket förr i tiden?
    ---
  • Pescetarian
    Förtryckt skrev 2015-03-22 18:12:15 följande:

    Intressant - kanske svällde makaronerna inte lika mycket förr i tiden?


    Haha, alltså de är ju köpta i nutid. Men för typ ett år sedan.
  • Pescetarian
    Förtryckt skrev 2015-03-22 18:12:15 följande:

    Intressant - kanske svällde makaronerna inte lika mycket förr i tiden?


    Har för mig att idealmakaroner är större än snabbmakaroner? Fullkorn har väl en egen storlek.
  • Förtryckt
    Pescetarian skrev 2015-03-22 18:14:00 följande:

    Haha, alltså de är ju köpta i nutid. Men för typ ett år sedan.


    Haha ja jag var inte helt seriös.

    Jo olika makaroner har olika storlek och form. Finns de vanligaste, pyttesmå och de som jag gillar mest som är större, gammaldags idealmakaroner. Två dl små makaroner blir förstås mer i gram eftersom två dl stora makaroner har med sig mycket luft i måttet.
    Dance, puppet, DANCE!!
  • Pescetarian
    Förtryckt skrev 2015-03-22 18:44:10 följande:

    Haha ja jag var inte helt seriös.

    Jo olika makaroner har olika storlek och form. Finns de vanligaste, pyttesmå och de som jag gillar mest som är större, gammaldags idealmakaroner. Två dl små makaroner blir förstås mer i gram eftersom två dl stora makaroner har med sig mycket luft i måttet.


    Precis!
  • alla har olika åsikter

    är jag den enda som inte mäter? Jag häller i kastrullen från paketet i det kokande vattnet tills jag tycker att det ser ut som rätt mängd för alla och sen äter alla tills de är mätta. Även om det vore 5 dl per person.

  • cosinus

    Men är inte dl en helt värdelös måttangivelse för pasta. Jag väger alltid för olika pasta är ju s a s olika skrymmande. 70-80 gram okokt pasta brukar gå i om jag äter pasta vilket jag iofs sällan gör. Men vad det blir i dl har jag absolut ingen aning om.

  • Förtryckt
    Mrs Okänd skrev 2015-03-23 13:54:47 följande:

    Vet inte riktigt men får man nånting till då???


    Det får vi hoppas, ja minst nån pastasås, oregelbunden eller regelbunden, eller en bit korrekt korv (men ingen pittsa!)
    ---
Svar på tråden ÄR 2 dl makaroner mycket för en person?