• Anonym (Samvete)

    Dåligt samvete o skäms övervsjukskrivning :(

    Började nytt jobb strax före jul och jag har pga sjuka barn bara jobbat ca hälften av mina skift.

    Vabba en vecka med förkylt och febrigt barn. Veckan därpå blev jag dålig (magont) och sjukskriven, var till gyn och hade livmoderinfektion. Veckan därpå skulle jag jobba men då fick jag diarre. Troligen pga antibiotikan men även träffat folk med magsjuka.

    Nu är tanken att jag ska jobba imorgon MEN jag mår inte alls bra. Fortfarande ont i magen, nedre delen, och magen är minst sagt upp och ned.

    Men jag skäms att vara hemma mer, men fattar inte hur jag ska kunna jobba

    Hur f-n gör man?

  • Svar på tråden Dåligt samvete o skäms övervsjukskrivning :(
  • Anonym (Liz)

    Oj, du har verkligen haft otur. Det är ju svårt att jobba om du är sjuk. Kanske kan du Sevilla att få ett läkarintyg så att ingen kan misstro din sjukdom? När det gäller sjuka barn kanske du har möjlighet att ta hjälp av den andre föräldern eller någon släkting åtminstone tills du har kommit in i jobbet ordentligt. Krya på dig!

  • Anonym (Samvete)

    Första veckan sjukskrev jag mig själv. Andra veckan fick jag läkarintyg pga att det kunde vara magsjuka och smitta. Nu blir det isf tredje veckan. Men får man det?

    Om barnen blir sjuka nu och en månad fram vabbar mannen. Han jobbar borta 4 veckor och är hemma 4 veckor.

  • Anonym (Liz)
    Anonym (Samvete) skrev 2015-03-22 10:36:07 följande:

    Första veckan sjukskrev jag mig själv. Andra veckan fick jag läkarintyg pga att det kunde vara magsjuka och smitta. Nu blir det isf tredje veckan. Men får man det?

    Om barnen blir sjuka nu och en månad fram vabbar mannen. Han jobbar borta 4 veckor och är hemma 4 veckor.


    Om du redan varit hemma i 2 veckor så behöver du ju nu ett nytt läkarintyg om du inte kan jobba. Vad skönt att du får avlastning snart. Det måste vara tufft att vara ensamstående varannan månad.
  • Anonym (Samvete)
    Anonym (Liz) skrev 2015-03-22 10:38:49 följande:
    Om du redan varit hemma i 2 veckor så behöver du ju nu ett nytt läkarintyg om du inte kan jobba. Vad skönt att du får avlastning snart. Det måste vara tufft att vara ensamstående varannan månad.
    Skäms att ringa läkaren igen och skäms att ringa arbetet. Men fattar inte hur jag ska kunna jobba. Ont i magen och diarre så fort jag äter något.

    Kan man bli sjukskriven för diarre?
  • Anonym (Samvete)
    Tines skrev 2015-03-22 17:01:09 följande:

    Ta imodium så diarren stoppas.


    Testat. Men kräks.
  • Anonym (synd)
    Anonym (Samvete) skrev 2015-03-22 12:43:38 följande:
    Skäms att ringa läkaren igen och skäms att ringa arbetet. Men fattar inte hur jag ska kunna jobba. Ont i magen och diarre så fort jag äter något.

    Kan man bli sjukskriven för diarre?
    Synd att man måste skämmas för att man är sjuk. Men så är det ju tyvärr. Många har svårt att tro att någon kan vara sjuk mer än en vecka i sträck.

    Så skäms helt enkelt, men ring läkaren ändå. Om du är för sjuk för att arbeta så är det läkarens ansvar att sjukskriva dig. Om du inte får en sjukskrivning, och du ändå är för sjuk för att arbeta så ska du be att få en tid hos en annan läkare på din vårdcentral. Får du inte det så gäller följande:

    Först skriv ett brev till klinikchefen om det inträffade. Vårdcentralen har ansvar.

    Om du inte får rättelse, ring patientnämnden. Du bör även i detta läge anmäla till IVO. Inspektionen för vård och omsorg.

    Att du skäms inför din arbetsgivare kan jag förstå. Man vill ju vara "duktig". Du är inte en lat person eftersom du skäms. Tänk på det.
  • Anonym (Krya på dig...)

    Kan du inte skaffa ett sjukintyg? Det borde ju ta bort en del av det troligtvis inbillade dåliga samvetet.

    Är du sjuk så är du sjuk och ska stanna hemma och krya på dig. Du gör ingen nytta alls på ett arbete om du inte har fokus på det du ska utföra.

  • Anonym (Samvete)

    Ska ringa läkaren imorgon. Kan inte jobba pga diarren och jag får inte behålla nått jag äter. Måste kolla upp detta. Känns lite konstigt om det är antibiotikan som spökar.

    Tack för pepp!

  • Anonym (Krya på dig...)

    Hoppas verkligen du får hjälp och blir frisk snart. En krånglande mage kan ta knäcken på vem som helst.

    Lycka till!

Svar på tråden Dåligt samvete o skäms övervsjukskrivning :(