• fan och hans moster

    BRA glidmedel?

    Tips på ett BRA glidmedel som inte svider eller känns "strävt" när man har sköra slemhinnor?

    De allra flesta glidmedel jag har testat har antingen svidit en aning eller bara haft dåligt glid. Angående det dåliga glidet så har det antingen torkat fort eller så har det varit lite för motsträvigt liksom. Alltså glidit har det gjort men inte så bra liksom, mer som att det känns strävt och ger lite motstånd... Babyolja och andra oljor har också det motståndet liksom. 

    Så, vad finns det för glidmedel som ni testat i en situation som denna och som håller mina kriterier? Antar att det krävs att ni också haft de problemen som jag nämner (svid och dåligt glid) för att det ska bli bra svar.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-22 18:01
    Ok, kollat lite mer noga och det står i dagsläget mellan Eros Woman och Pjur Woman. Vilken skulle ni säga är bäst för de problem jag har?

  • Svar på tråden BRA glidmedel?
  • Giovanna

    Har du provat ACO Glidslem? Den är egentligen avsedd för användning av kateter etc. men fungerar bra även vid sex. Receptfri men finns ofta bakom disk på Apoteket. Går förstås att beställa på webben också, billigt dessutom.

    ACO Glidslem Special Care

  • Giovanna

    Kan tillägga att jag är också känslig men den här svider inte för mig.

    Innehåll: Aqua, Glycerin, Hydroxyethyl Ethylcellulosa, Benzalkonium Chloride
    (Aqua=vatten, glycerin=själva glidet, hydroxyethyl ethylcellulosa=cellulosabaserat förtjockningsmedel, benzalkonium chloride=milt konserveringsmedel)

  • fan och hans moster
    Giovanna skrev 2015-03-22 11:54:02 följande:

    Kan tillägga att jag är också känslig men den här svider inte för mig.

    Innehåll: Aqua, Glycerin, Hydroxyethyl Ethylcellulosa, Benzalkonium Chloride
    (Aqua=vatten, glycerin=själva glidet, hydroxyethyl ethylcellulosa=cellulosabaserat förtjockningsmedel, benzalkonium chloride=milt konserveringsmedel)


    Jo vi har glidslemmet men den känns inte helt ok av nån anledning. Har för mig att just vattenbaserade kan svida för att de innehåller glycerin och nå andra komponenter som efter lite körande kan börja ge obehag. Men annars är det ju världens glid på det, nästan för bra. :P
  • Giovanna

    Jag tycker det glider bra men det håller ju inte hur länge som helst eftersom det är vattenbaserat (avdunstar). Vill du ha ett glid som håller riktigt länge är kanske silikonbaserat att föredra.

  • Giovanna
    fan och hans moster skrev 2015-03-22 12:38:45 följande:
    Jo vi har glidslemmet men den känns inte helt ok av nån anledning. Har för mig att just vattenbaserade kan svida för att de innehåller glycerin och nå andra komponenter som efter lite körande kan börja ge obehag. Men annars är det ju världens glid på det, nästan för bra. :P
    Ok. Min fundering är att det inte är glycerinet som svider utan konserveringsmedlet. Vattenbaserade produkter innehåller i regel mer konserveringsmedel än vad olje- och silikonbaserade gör eftersom mikroorganismer lever i vatten.

    Jag har inte sonderat marknaden så mycket men ett rent silikonbaserat, oparfymerat glidmedel vore värt att testa. Du får gärna tipsa tillbaka om du vet nåt. :)
  • fan och hans moster
    Giovanna skrev 2015-03-22 12:41:38 följande:

    Jag tycker det glider bra men det håller ju inte hur länge som helst eftersom det är vattenbaserat (avdunstar). Vill du ha ett glid som håller riktigt länge är kanske silikonbaserat att föredra.


    Ja, har funderat på silikonbaserat.

    Visst ska det finnas något glid som många refererar till. Pjur eller Eros eller vad det heter. Det är väl silikonbaserat har jag för mig. Gillar inte riktigt silikon eftersom det lägger sig som en svårtvättad hinna lite överallt. Använder inga starka lösningsmedel i mina tvättritualer så det bli lite knasigt då, men vad gör man? :/ 
  • Giovanna
    fan och hans moster skrev 2015-03-22 12:50:14 följande:
    Ja, har funderat på silikonbaserat.

    Visst ska det finnas något glid som många refererar till. Pjur eller Eros eller vad det heter. Det är väl silikonbaserat har jag för mig. Gillar inte riktigt silikon eftersom det lägger sig som en svårtvättad hinna lite överallt. Använder inga starka lösningsmedel i mina tvättritualer så det bli lite knasigt då, men vad gör man? :/ 
    Hmm. Just det ja. Samma här, det ska ju gå att tvätta bort också. Det finns ju kombinerade, silikon och vatten men då är det ju alltid mer tillsatser i och jag vill ha en så kort och "ren" innehållsförteckning som möjligt. Vem vill nöta in en massa gifter i slemhinnorna? Jag har faktiskt kokat eget på spisen en gång :) Tror bara jag använde vatten och xantangummi. Tyvärr höll det inte glidet så länge.
  • Giovanna

    Gällande olja så har ju olika oljor olika egenskaper. Babyolja har ju i regel en ganska torr karaktär. Kokosolja däremot är ju en mycket fetare olja = glider bättre. Jag ska nog testa det.

  • fan och hans moster
    Giovanna skrev 2015-03-22 13:15:30 följande:

    Gällande olja så har ju olika oljor olika egenskaper. Babyolja har ju i regel en ganska torr karaktär. Kokosolja däremot är ju en mycket fetare olja = glider bättre. Jag ska nog testa det.


    Ja precis, torr kan man nog beskriva det som. Det gäller alla oljor jag provat också, dock inte kokosolja men tror inte jag kommer prova den ändå pga mina tidigare oljeerfarenheter. olivolja är ockås rätt fet men den funkar inte alls. :/
  • fan och hans moster

    Som min tilläggskommentar: det står i dagsläget mellan Eros Woman och Pjur Woman. Vilken skulle ni säga är bäst för de problem jag har? 

Svar på tråden BRA glidmedel?