• sillybam

    Bajsar utanför lådan

    Hej. Min katt har mer och mer bajsat utanför lådan, (oftast i duschen) men har även bajsat på mattan i badrummet.
    Jag har alltid skrubbat rent stället hon har bajsat på med medel. Dock är detta medel som används för att göra rent fönster och speglar etc.
    Jag har heller inte haft henne så länge utan i bara ca, 2 veckor.
    Hur lång tid kan det ta innan hon till 100% har vant sig vid att bo här?

    Ska jag använda mig utav något speciellt medel när jag gör rent? Jag hade tänkt köpa sån Feliway och spruta på lite problem ställen.
    Kan det vara att kattlådan är för liten eller för lite kattsand? Lådan har inte varit överdrivet smutsig när detta har skett. Senast så var det bara en kissklump i lådan.
    Jag har ett väldigt litet badrum så har inte så många andra ställen att ställa lådan på heller.
    Hon har bajsat i lådan innan (oftast gör hon det i lådan) och hon har aldrig kissat utanför.

    Hemmet hon bodde på innan hade flera katter men den förra ägaren har aldrig märkt att hon har bajsat utanför lådan. Hon är oxå 'kastrerad'

    Får såna skuldkänslor då jag inte vet om hon gör detta för att hon inte mår bra eller om det bara är att hon inte gillar lådan. 

  • Svar på tråden Bajsar utanför lådan
  • Fjäril kär

    Börja med att se till att lådan alltid är rengjord. Ta bort kiss på en gång. Låt ingenting bli liggandes i lådan. Skura ur den med jämna mellanrum.

    Fyll på ordentligt med sand. Ha en låda anpassad till katten så den får rum ordentligt att krafsa och böka runt.

    Lådan ska stå så katten får vara ifred och ostörd samt lättillgänglig.

    Har katten tidigare alltid skött toalettvanorna ordentligt så kan man börja fundera på om den kanske protesterar mot något. Katter är renliga djur och vill ha rent omkring sig och rena saker att använda. Var extra noga med att lådan och matskålar är rena.

    Har katten kanske tråkigt så köp leksaker och aktivera den.

  • audio

    Min katt lärde sig snabbt då jag sa aja baja sen gick hon alltid på lådan. Är bajset sedan kisens babystadie någon annanstans är det mitt fel om jag slarvat med rengöringen.


    Gå och dö. Ärligt talat jag bryr mig inte (Ta det inte personligt)
  • sillybam
    Fjäril kär skrev 2015-03-23 12:50:00 följande:

    Börja med att se till att lådan alltid är rengjord. Ta bort kiss på en gång. Låt ingenting bli liggandes i lådan. Skura ur den med jämna mellanrum.

    Fyll på ordentligt med sand. Ha en låda anpassad till katten så den får rum ordentligt att krafsa och böka runt.

    Lådan ska stå så katten får vara ifred och ostörd samt lättillgänglig.

    Har katten tidigare alltid skött toalettvanorna ordentligt så kan man börja fundera på om den kanske protesterar mot något. Katter är renliga djur och vill ha rent omkring sig och rena saker att använda. Var extra noga med att lådan och matskålar är rena.

    Har katten kanske tråkigt så köp leksaker och aktivera den.


     Jag brukar rensa den två gånger om dan. Det är svårt för jag kan ju inte alltid gå och rensa den. Ibland jobbar jag ju hela dagen. Hon har även bajsat i lådan när den har vart dubbelt så smutsig som den är de andra gångerna hon har gjort det. Men det kanske inte har någon betydelse? 

    Jag ska åka och hämta en större låda till henne senare idag, samt ny sand och vi får hoppas att detta gör någon ändring. För jag vet inte riktigt vad hon skulle protestera för annars. OM det inte är så att hon bara anmält inte trivs här
  • Anonym (Katja)

    Hur gammal är katten? Är det en innekatt? 

    Det kan vara så att den helt enkelt känner sig ensam och har för lite att göra.

    Skaffa en kompis till katten och ha massor av saker att göra för katten. Köp klätterträd, klösträd , bollar , möss och andra leksaker. 

    Precis som med en hund behöver katten använda skallen och få tänka lite och få chans att lösa lite problem, leka med konstruktiva saker och få leka sig trött. 
    Får den inte rätt stimulans så kan det bli så att den kissar i protest eller bajsar på andra ställen än i lådan för att visa missnöje.

    Så några troliga förslag till att den bajsar på andra ställen än i lådan:

    *För liten låda och för dåligt rengjord
    *Känner sig ensam
    *Understimulerad

  • Anonym (Hondendär)

    Eller så kanske katten inte gillar sanden? Kan ju vara så också.

  • sillybam
    Anonym (Katja) skrev 2015-03-23 17:19:49 följande:

    Hur gammal är katten? Är det en innekatt? 

    Det kan vara så att den helt enkelt känner sig ensam och har för lite att göra.

    Skaffa en kompis till katten och ha massor av saker att göra för katten. Köp klätterträd, klösträd , bollar , möss och andra leksaker. 

    Precis som med en hund behöver katten använda skallen och få tänka lite och få chans att lösa lite problem, leka med konstruktiva saker och få leka sig trött. 
    Får den inte rätt stimulans så kan det bli så att den kissar i protest eller bajsar på andra ställen än i lådan för att visa missnöje.

    Så några troliga förslag till att den bajsar på andra ställen än i lådan:

    *För liten låda och för dåligt rengjord
    *Känner sig ensam
    *Understimulerad


    Hon är två år gammal och ja hon är innekatt :) 
    Leksaker har hon väldigt dåligt om då hon inte lekte med något i sitt förra hem så visste jag inte vad hon skulle gilla att leka med utan tänkte att jag skulle lära känna henne först, men det är väll lika bra att köpa en massa olika så har hon en del :)
    En annan katt är jag inte hundra på just nu, då jag bor i en pytte liten etta och känner att det kan vara lite för litet för två katter och allt vad de behöver :)

    Bytte precis låda till en mycket större (samt ny sand som jag hoppas att hon gillar) så nu får vi vänta lite och se om det blir en förbättring :)
  • sillybam
    Anonym (Hondendär) skrev 2015-03-23 18:36:08 följande:

    Eller så kanske katten inte gillar sanden? Kan ju vara så också.


    Har tänkt på det oxå så nu har jag bytt sand och hoppas att det hjälper
  • Anonym (Hondendär)
    sillybam skrev 2015-03-23 18:38:55 följande:
    Har tänkt på det oxå så nu har jag bytt sand och hoppas att det hjälper
    Hoppas det går bra! Lycka till! :D
  • Dexter dot com

    Det kan ta ett tag innan katten känner sig trygg i sitt nya hem och med dig så ha tålamod. Hon saknar säkert kattsällskap och känner sig ensam om du är borta hela dagarna.
    Flera lådor tycker jag är självklart så katten kan välja att gå i en ren låda om den andra är använd .

Svar på tråden Bajsar utanför lådan