• Anonym (lilltjejen)

    Flytta hem till föräldrarna, är det så skämmigt?

    Jag flyttade hemifrån när jag var 18, flyttade då in med min sambo som jag fortfarande bor med nu, 5 år senare. Vi räknade ut att vi betalat ca 340 000 kr i hyra under de här 5 åren, pengar som vi betalt bara för att få tak över huvudet, pengar som kunde gått rakt in på sparkontot i stället. Med det här tänket tar det självklart emot att fortsätta bo på hyra, speciellt eftersom vi börjat spara till hus på landet och vill börja bygga inom 5 år.

    Jag funderar alltså på att flytta hem till mina föräldrar tillsammans med min sambo. Vi tycker alla fyra att det skulle funka, vi kommer bra överens och det finns tillräckligt med plats. Vi skulle få bo gratis på övervåningen, där det finns sovrum, badrum och ytterligare 3 kallutrymmen som ganska enkelt kan göras beboeliga. Vi skulle sköta vår egen mat, betala en del av elkostnaderna och vi skulle sköta oss själva så gott det går. Tycker du att det här är skämmigt? Skulle du våga berätta för dina vänner och bekanta att du och din sambo bor hemma hos dina föräldrar?


    Personligen tycker jag inte det känns skämmigt, och min sambo tycker också att det känns ok. Vi har bekanta som bott hemma till 25-årsålder, men vi känner ingen som flyttat hem igen efter att ha flyttat ut, och absolut ingen som flyttat hem tillsammans med sin partner... Men vi är fortfarande unga och vi behöver spara pengar så snabbt och mycket vi bara kan för att komma igång med byggandet och vår egen familj någon gång. Vi vet ju inte om den här boendesituationen kommer att funka på längre sikt, men vi är absolut beredda att försöka.

  • Svar på tråden Flytta hem till föräldrarna, är det så skämmigt?
  • Pescetarian

    Om NI är okej med det, så kör!

    Skit i vad alla andra tycker. För det spelar ingen roll vad ni gör, - det kommer alltid att finnas de som anser att ni gör fel på ett eller annat sätt.

  • Tjohalia

    Om alla är ok med det så varför inte?! Det är ju jättefint av dom att hjälpa er på det sättet att starta ert vuxenliv på ett bra sätt. Och det belastar inte dem ekonomiskt. Se bara till att ha gjort upp om allt praktiskt innan. Man faller nog lätt in i rollen som "barn" igen om man flyttar hem, och det tror jag inte någon av er vill


    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Batmamba

    Jag hade tyckt att det var lite pinsamt att inte betala - men strunta ni i mina göra-rätt-för-sig-nojjor! Det är ju ett jättefint erbjudande ni har fått! Om ni alla tycker att det är bra så varför inte?

  • Anonym (Qwe)

    Ja, jag hade skämts över att åka snålskjuts på mina föräldrar! Att flytta hem för att man måste är inget konstig men att flytta hem på grund av snålhet är inte ok.

    Flytta hem och betala för er eller bo kvar och hitta andra vägar att spara pengar!

  • Batmamba
    Anonym (Qwe) skrev 2015-03-23 13:11:00 följande:

    Ja, jag hade skämts över att åka snålskjuts på mina föräldrar! Att flytta hem för att man måste är inget konstig men att flytta hem på grund av snålhet är inte ok.

    Flytta hem och betala för er eller bo kvar och hitta andra vägar att spara pengar!


    Varför ska de betala? Föräldrarna har ju erbjudit dem gratis boende.
  • nozpa

    Jag hade tyckt att det vore jobbigt. Men jag hade inte tyckt att det var helt åt helv*ete fel att någon annan gjorde det.
    Ni har ju en fördel av att ni bott själva, ni vet vad man ska tänka på osv i ett hushåll. Vilket lär underlätta istället för att fortfarande bo hemma vid 25 och faktiskt inte ha en aning om vad saker kostar och saker som behöver planeras osv.

    Tycker även det låter klokt att göra som ni tänkt istället för att dra på er för höga lån osv. Kör på!

  • elviramede

    Jag skulle aldrig flytta hem till.mina föräldrar bara för att tjäna pengar.... Och även om de va okej med dom att typ betala allt så skulle jag ändå inte vilja de. För man vill väl bygga upp sitt eget? Och hur länge ska ni bo där för att spara? spara i 5 år får ni ju ändå inge hus för? Kanske en friggebod på 10 kvadrat. Jag tycker det är ett konstigt resonemang för att bara spara pengar... Men alla gör ju som.man vill så lycka till :)

  • jenny99

    Absolut inte skämmigt.Bara positivt att man hjälper varann.

  • Anonym (lilltjejen)

    Intressant att höra era åsikter, både för och emot.
    För att klargöra: nej, vi har inte tänkt spara till ett helt hus på 5 år, vi har tänkt spara till 20% (eller mer, om vi kan) av lånet på det hus vi ska bygga. Allt för att få igång vårt eget liv så snart som möjligt. Bor vi på hyra blir det såklart mindre pengar till sparkontot och ännu längre tid innan bygget kan börja.

  • Anonym (Jisses)

    Men du är 23 nu som jag fattat det ? Och då om ni även ska bygga så. Kanske ni kan flytta in i huset kring 30 års åldern ?

  • Anonym (nix)

    Hade aldrig flyttat hem till min mamma och pappa igen och då står jag dom väldigt nära och vi träffas flera dagar i veckan. Bodde en månad hos dom när jag bytte lägenhet förut och det var den längsta månaden i mitt liv. Om ni är två som jobbar och inte har några barn borde ni kunna spara en bra slant varje månad i alla fall..

  • Anonym (skam)
    Anonym (lilltjejen) skrev 2015-03-23 14:03:19 följande:

    Intressant att höra era åsikter, både för och emot.
    För att klargöra: nej, vi har inte tänkt spara till ett helt hus på 5 år, vi har tänkt spara till 20% (eller mer, om vi kan) av lånet på det hus vi ska bygga. Allt för att få igång vårt eget liv så snart som möjligt. Bor vi på hyra blir det såklart mindre pengar till sparkontot och ännu längre tid innan bygget kan börja.


    Alla gör ju som de vill men jag hade skämts ögonen ur mig om jag tvingat mig på mina föräldrar och ännu värre mina svärföräldrar.

    Ovh hur gick snacket när ni blev överens:
    Mamma, jag undrar om vi får bo här i fem år så vi kan åka snålskjuts på er och lägga pengar på hög 
    eller:
    Vi vet att ni försöker spara till eget hus så om ni kan tänka er att bo här gratis i 5 år hjälper vi er en bit på vägen.

    Jag hade ju själv aldrig sagt nej till mina barn att flytta hem igen men självklart hade jag känt mig obekväm med att ha annat folk i mitt hem.

    Som slutkläm kan jag ju säga att i mina ögon är det inte ni som sparar ihop till en insats i eget hus utan ni bollar över det ansvaret på dina föräldrar. Ett vuxet sätt om man vill spara är att dra ner på sina kostnader inte att bolla över dem på någon annan.,
     
  • jenny99

    Våra grannar har vuxet barn,man och bebis och de flyttade hem igen.Föräldrarna bor stort och de erbjöd att deras vuxna barn med man och barn kunde bo där 1-2 år så kunde de spara pengar till eget boende.De letar hus i området

  • Anonym (Ola)

    Jag flyttade hem till min mamma när jag var typ 35. Vi flyttade dit hela familjen (2 vuxna och 2 små barn) när min pappa hade dött och min mamma satt i ett stort hus helt ensam. Hon inredde ett kök på ovanvåningen och bodde där, och så tog vi nedervåningen. Fungerade hur bra som helst! Barnen gillade att ha nära till farmor.

    Vi bodde där ett år, sedan flyttade vi vidare då jobben tvingade iväg oss.

  • Anonym (lilltjejen)
    Anonym (skam) skrev 2015-03-23 18:03:01 följande:
    Alla gör ju som de vill men jag hade skämts ögonen ur mig om jag tvingat mig på mina föräldrar och ännu värre mina svärföräldrar.

    Ovh hur gick snacket när ni blev överens:
    Mamma, jag undrar om vi får bo här i fem år så vi kan åka snålskjuts på er och lägga pengar på hög 
    eller:
    Vi vet att ni försöker spara till eget hus så om ni kan tänka er att bo här gratis i 5 år hjälper vi er en bit på vägen.

    Jag hade ju själv aldrig sagt nej till mina barn att flytta hem igen men självklart hade jag känt mig obekväm med att ha annat folk i mitt hem.

    Som slutkläm kan jag ju säga att i mina ögon är det inte ni som sparar ihop till en insats i eget hus utan ni bollar över det ansvaret på dina föräldrar. Ett vuxet sätt om man vill spara är att dra ner på sina kostnader inte att bolla över dem på någon annan.,
     
    Det var de som erbjöd oss, inte vi som frågade. Vi har pratat om husbygge länge, och de vill helt enkelt hjälpa oss att komma igång. Hade de haft extrapengar hade de hjälpt oss på det sättet också, så snälla och rara är de, men eftersom de inte har den möjligheten väljer de att erbjuda hjälp på det sätt de kan. Det har de sagt, rakt ut.
    Vill också kommentera din slutkläm.. Förstår hur du tänker där, men eftersom vi självklart hellre vill börja bygga när vi är 27-28 än när vi är närmare 35 så tar vi med glädje emot den hjälp som erbjuds. Vi följer en fast budget sedan länge, och vi drar ju ner på våra kostnader ytterligare i och med att vi slipper hyran. Inga av våra kostnader övergår på mina föräldrar, vi tänker ju betala för vår del av vatten, uppvärmning m.m så förstår inte riktigt hur du menar med att vi bollar över våra kostnader på dem.
  • Anonym (Tummen upp)

    Inte skämmigt. Vi planerar att flytta ihop med mina päron. Det ska då bo med oss på vintern och i stugan på sommaren. På vintern är de hemma när barnen kommer hem. Ser till att de får mat och så. Generationsboende är inget konstigt.

  • Anonym (Hm)
    Anonym (Tummen upp) skrev 2015-03-26 23:18:11 följande:

    Inte skämmigt. Vi planerar att flytta ihop med mina päron. Det ska då bo med oss på vintern och i stugan på sommaren. På vintern är de hemma när barnen kommer hem. Ser till att de får mat och så. Generationsboende är inget konstigt.


    Fast generationsboende går inte ut på att barnet flyttar hem till föräldrarna igen. Ett generationsboende går ut på att föräldrarna, när de blivit lite till åren och man inte har råd eller möjlighet till assistans eller äldrevård, flytar hem till sitt barn.

    Så det är en ganska stor skillnad. Enorm, skulle jag vilja påstå.
  • Anonym (Qwe)
    Batmamba skrev 2015-03-23 13:15:36 följande:
    Varför ska de betala? Föräldrarna har ju erbjudit dem gratis boende.
    Ja du, varför ska man göra rätt för sig? Sunt förnuft? Normal uppfostran?
  • Anonym (Bo hemma)

    Om det är ok för dina föräldrar så tycker jag det är helt ok. Anser de att de har råd att låta er bo gratis så är det någonting som bara berör er 4. Anledningen till att jag tycker det är helt ok är skälet till att ni flyttar hem, dvs att ni ska spara pengar till framtida boende. Om ni däremot bara flyttade hem för att få mer pengar över till nöjen så hade det inte känts ok. Min dotter bodde hemma nästan hela tiden hon studerade på universitetet. Hon tog inga studielån, jobbade extra under terminerna och på sommaren och betalade ingenting hemma. Det var lite kärvt att få det hela att gå runt för mig (hon hade naturligtvis lånat/betalat pengar hemma om jag sagt till) den här tiden men det var det värt när hon idag har en universitetsutbildning och inga studielån. Hennes pojkvän bodde också hemma större delen av sin juristutbildning och tog ej heller några studielån men jobbade extra. Och nej, varken jag eller hans föräldrar är födda med silversked!

Svar på tråden Flytta hem till föräldrarna, är det så skämmigt?