• Juno

    Spökar det hos oss?

    Någon med erfarenhet av detta? Är det spöken eller kollektiv inbillning?

    Detta har hänt på senare tid:
    - Skåpsdörrar har stått öppna fast ingen varit i köket
    - Jag har känt cigarettrök i källaren, ingen röker hos oss
    - Jag har hört steg i trappan, fast barnen sover i sina rum, djuren är med mig och maken är ute
    - treåringen pratar om en man som bor i källaren och hon kallar honom vid ett namn som liknar det som förra ägaren av huset bar
    - Hunden vägra gå in i ett särskilt rum, inte ens om man lockar med leverpastej
    -tonåringarna berättar skärrat att datorns tangenter rört sig av sig själva och att lampan börjat gunga
    -barnens stereo startar av sig själv
    -en gammal familjebibel (arvegods) ändrar position på sin hylla, alla intygar att de inte rört den.
    -familjemedlemmar blir uppringda från vårt hemnummer på tidpunkter då jag är hemma själv och definitivt inte ringt dem. När de svarar är det ingen där men ett raspande ljud

    Vi bor i ett hus från 1850-talet och har bott här i 15 år, har alltid varit lite "spökligt" men på senare tid har det blivit mer.

    Vad säger ni? Naturliga förklaringar till detta?

  • Svar på tråden Spökar det hos oss?
  • Juno
    Prällen skrev 2015-03-23 15:25:16 följande:

    Hunden kanske inte gillar leverpastej?


    Maken skylde på att jag spelade Peter Jöbacks julskiva i det rummet Skrattande
  • Prällen
    Juno skrev 2015-03-23 15:27:02 följande:
    Maken skylde på att jag spelade Peter Jöbacks julskiva i det rummet Skrattande
    Inte en chans att jag hade vågat mig in i det rummet..
  • Lord Hans

    Det låter onekligen som att huset skulle vara hemsökt. Det enda jag kan komma på som hjälper på rak arm är nog att ni bränner ner huset medan ni dansar en regndans i foppatofflor.

  • jagharenkatt

    1. Gamla skåp som glider upp av sig själv är väl vanligt?

    2. Cigarettrök kan väl komma utifrån från någon granne, eller så är det så att din sambo eller barnen tjuvröker.

    3. Det kan ju vara en gammal trätrappa som expanderar pga fukt/innetemperatur, eller så är du uppskrämd och inbillar dig. Gamla hus knakar helt enkelt.

    4. Treåringen kanske har hört er prata om förra ägaren och adopterat namnet till sin låtsasvän.

    5. Hunden hatar peter jöback. ;) Eller så känner den av att ni inte gillar rummet?

    6. Tonåringarna kanske har hört dig prata om spöken i huset? Kanske de bara har livlig fantasi. Kanske lampan gungar av drag, dåligt tätade fönster?

    7. Att sterion startar av sig själv var ju otäckt.

    8. Någon har rört bibeln, kanske barnen som var nyfikna på den men vet att de inte får röra den?

    9. Att de blir uppringda av en hemtelefon är ju väldigt otäckt. Säger de det för att skrämmas eller har de visat samtalsloggen på deras telefon?

    läskigt hus även fast allt nog har naturliga anledningar :P tror mest ni skrämmer upp varandra.

  • MylingJakt

    Ni får göra en paranormal utredning. Finns inga direkta bevis, men folk tror att anomalier på EMF, temperatur mm kan vara tecken på paranormal aktivitet. 

    Jag och några vänner bruka göra såna utredningar hos folk ibland på fritiden. Ibland hIttar man nåt eller får mätvärden som är svåra att förklara. 

  • Grey Man

    Vi var ett gäng killar fån högstadiet som ?bröt oss in? i en gammal kyrka med tillhörande annex där vi utforskade stället våning upp och våning ner. En massa konstiga saker hände med dörrar som small igen och saker som välte. 


    Vi pratade om detta upp i vuxen ålder och hur det inte kunde finnas en naturlig förklaring. Det var uteslutet då vi alla var där och ingen hade kunnat ta sig förbi och ingen vind hade kunnat blåsa igen dörrar med den kraften. 


    Men det fanns en helt naturlig förklaring. Det var jag som small igen dörrarna och välte några stolar och sedan spelade förvånad.


    Jag har bara svårare och svårare att erkänna ju mer tiden går och de andra överdriver historien för varje gång. 

Svar på tråden Spökar det hos oss?