• Äldre 23 Mar 16:56
    2792 visningar
    5 svar
    5
    2792

    Fixa till ytterdörr från 60-talet. Går det?

    Min ytterdörr är i trä och har ett antal långsmala glaspaneler i sig i brunt(!). Dörren är sisådär 50 år gammal. Jag har kommit på att jag egentligen tycker att dörrens stil är rätt ok MEN jag skulle vilja måla om den till en ljus färg (grå kanske) och byta glaset till nån trevligare färg än brun typ frostat. Jag har inga planer på att genomföra det själv eftersom jag vill få det bra gjort och undrar nu om det ens är genomförbart. Går det ex.vis att måla en trädörr i ljus ton? Går det att få glaset "tätt" så det inte blir värsta kallraset från dörren? Var vänder man sig i så fall och vad kan det tänkas kosta? Är det bättre att bara köpa en sprillans ny dörr för min idé kan omöjligt bli bra?

    Bor i Stockholmstrakten så om nån vet nåt ställe som gör vad jag efterfrågar (målning + glasbyte) så tipsa gärna.  

  • Svar på tråden Fixa till ytterdörr från 60-talet. Går det?
  • Äldre 23 Mar 19:24
    #1

    Dörren går säkert att måla om. Fråga på en målerifirma och ta med många bilder på dörren - insida och utsida - helbilder så väl som detaljbilder. Det där med glaset låter värre, det kanske du får behålla. En ny brandklassad och inbrottssäkrad ytterdörr med glaspartier kostar från 9000 och uppåt men då tillkommer montering och dörrhandtag. Jag vill också byta ytterdörr och den jag tittat på skulle gå till 15 900 - allt klart, transport, handtag, montering.  För något år sedan lämnade vi in två innerdörrar till sprutlackering och det gick till 1800, men då lämnade och hämtade vi själva.Så visst kommer du billigare undan med att måla om. Tänk efter hur du ska skydda hemmet medan dörren är på målning. Det tar ett par tre dagar att torka färgen flytt-torr även om målaren har torkkammare.

  • Äldre 30 Mar 18:13
    #2

    Om det går att få glaset bra vet jag inte, det beror på hur den är byggd. Men kanske kan du frosta glaset ändå, men spray? Eller dekorplast som ser ut som frostat glas?
    Hur hållbart det blir vet jag inte, det beror nog lite på hur utsatt dörren är för väder och vind.

  • Äldre 30 Mar 18:23
    #3

    Vänd dit till en snickerifirma med dörren. Att slipa och måla dörren är inga problem. Det finns dörrglas att beställa, det fixar de på snickeriet. Att låta renovera gamla dörren blir betydligt billigare än att köpa ny.

  • Äldre 31 Mar 10:41
    #4
    SupersurasunkSara skrev 2015-03-30 18:13:16 följande:

    Om det går att få glaset bra vet jag inte, det beror på hur den är byggd. Men kanske kan du frosta glaset ändå, men spray? Eller dekorplast som ser ut som frostat glas?
    Hur hållbart det blir vet jag inte, det beror nog lite på hur utsatt dörren är för väder och vind.


    Glaset är tyvärr jättefult med runda ringar i sig så det vill jag absolut bli av med. 
  • Äldre 31 Mar 10:43
    #5
    Haskel skrev 2015-03-30 18:23:12 följande:

    Vänd dit till en snickerifirma med dörren. Att slipa och måla dörren är inga problem. Det finns dörrglas att beställa, det fixar de på snickeriet. Att låta renovera gamla dörren blir betydligt billigare än att köpa ny.


    Det lät bra. Ska genast kolla upp det.
Svar på tråden Fixa till ytterdörr från 60-talet. Går det?