• Äldre 23 Mar 17:14
    1498 visningar
    12 svar
    12
    1498

    Har försökt bli gravid sen jag var 16 år, varför har jag inte blivit gravid än?

    Jag har försökt att bli gravid sen jag var 16 men har ännu inte blivit det än!
    Nu är jag 22 år och jag har inte blivit gravid än...
    Vad kan vara fel på mig!? Varför tar det en sån lång tid för mig?!
    Någon som vet svaret på det här eller som kan komma med tips/råd!?
    Hjärta
    GustafssonLiinaa
    GustafssonLiinaa
  • Svar på tråden Har försökt bli gravid sen jag var 16 år, varför har jag inte blivit gravid än?
  • Äldre 23 Mar 17:24
    #1

    Hur har du gjort för att säkerställa att du gör rätt för att bli gravid då?

  • Äldre 23 Mar 17:28
    #2

    har du regelbunden mens? 

    Har du kollat att du verkigen har ägglossning?  Tex med ägglossningstest ? 

    För att lyckas bli gravid så behöver du också äta rätt, motionera, ha en sund vikt. Övervikt eller undervikt kan göra det svårt att bli gravid. Du måste också se till att du är frisk för övrigt. En del andra sjukdomar och åkommor kan givetvis försvåra en graviditet.  Inte röka och använd alkohol måttligt.  

    Och se också till att du har ett regelbundet sexliv och gärna extra mycket sex kring din ägglossning. 

  • Äldre 23 Mar 17:28
    #2

    På din presentation står det att du nyss funnit en kille och att ni inte har börjat försöka än. Hur ska du ha det?

  • Anonym (Neona­)
    Äldre 23 Mar 17:34
    #3

    tja för att ta det riktigt basic så:

    *Regelbunden menstruation
    *Försäkra dig om att du verkligen har ägglossning. Finns ägglossningstester att köpa på Apoteket och nätet. Följ instruktionerna i förpackningen.
    *Ha ett aktivt sexliv med sex ofta. När du har ägglossning så bör ni ha sex varje eller varannan dag. 
    *Lev ett sunt liv.  Inte röka, drick helst inte alkohol. Ät ordentlig mat. Motionera. Väg inte för mycket och väg inte för lite. Övervikt eller undervikt gör att din menscykel rubbas och du får svårt att bli gravid.
    *se till att du är frisk fysiskt. 

  • Äldre 24 Mar 17:48
    #4
    Alexi skrev 2015-03-23 17:24:19 följande:

    Hur har du gjort för att säkerställa att du gör rätt för att bli gravid då?


    Läkarna har sagt till mig att jag kan bli gravid men om jag vill utsätta mig själv för vissa faror NU när jag har blivit sjuk så rekommenderar dem mig att inte bli gravid just nu.. Men det jag menade med min fråga var varför jag inte har blivit det tidigare då jag var fullt frisk.
    Fjäril kär skrev 2015-03-23 17:28:25 följande:

    har du regelbunden mens? 

    Har du kollat att du verkigen har ägglossning?  Tex med ägglossningstest ? 

    För att lyckas bli gravid så behöver du också äta rätt, motionera, ha en sund vikt. Övervikt eller undervikt kan göra det svårt att bli gravid. Du måste också se till att du är frisk för övrigt. En del andra sjukdomar och åkommor kan givetvis försvåra en graviditet.  Inte röka och använd alkohol måttligt.  

    Och se också till att du har ett regelbundet sexliv och gärna extra mycket sex kring din ägglossning. 


    Jaa jag har typ mens hela tiden, det kan gå 2-3 dagar då jag är utan men sen kommer den tillbaka så det är inte direkt fel på min mens på det sättet. Sen har jag inte kollat upp min ägglossning som jag egentligen borde men det är något som jag kommer att ta tag i direkt. Det här med att äta och gå regelbundet är något jag gör varje dag så det är inget fel med det, sen är jag ju inte fullt frisk då jag har min ledsjukdom sen 2 år tillbaka men jag ville ha svar på varför jag inte har kunnat bli gravid tidigare då jag var FULLT FRISK.


    gfjj skrev 2015-03-23 17:28:27 följande:

    På din presentation står det att du nyss funnit en kille och att ni inte har börjat försöka än. Hur ska du ha det?


    Var någonstans på min presentation står det om att jag nyss har funnit min kille? Vi har snart varit tillsammans i 2 år så det är inte nyligen, och hur fick du för dig att vi inte har börjat försöka?  


    Anonym (Neona) skrev 2015-03-23 17:34:40 följande:

    tja för att ta det riktigt basic så:

    *Regelbunden menstruation
    *Försäkra dig om att du verkligen har ägglossning. Finns ägglossningstester att köpa på Apoteket och nätet. Följ instruktionerna i förpackningen.
    *Ha ett aktivt sexliv med sex ofta. När du har ägglossning så bör ni ha sex varje eller varannan dag. 
    *Lev ett sunt liv.  Inte röka, drick helst inte alkohol. Ät ordentlig mat. Motionera. Väg inte för mycket och väg inte för lite. Övervikt eller undervikt gör att din menscykel rubbas och du får svårt att bli gravid.
    *se till att du är frisk fysiskt. 


    De flesta av dina punkter kan du läsa om lite längre upp på sidan, sen varken röker jag eller dricker så det kan man ta bort. Mer om dina frågor har jag svarat på lite längre upp, så det är bara att läsa dem så får du svar på dem.

    Hjärta
    GustafssonLiinaa


    GustafssonLiinaa
  • Äldre 24 Mar 17:53
    #5
    GustafssonLiinaa skrev 2015-03-24 17:48:37 följande:
    Läkarna har sagt till mig att jag kan bli gravid men om jag vill utsätta mig själv för vissa faror NU när jag har blivit sjuk så rekommenderar dem mig att inte bli gravid just nu.. Men det jag menade med min fråga var varför jag inte har blivit det tidigare då jag var fullt frisk.
    Fjäril kär skrev 2015-03-23 17:28:25 följande:

    har du regelbunden mens? 

    Har du kollat att du verkigen har ägglossning?  Tex med ägglossningstest ? 

    För att lyckas bli gravid så behöver du också äta rätt, motionera, ha en sund vikt. Övervikt eller undervikt kan göra det svårt att bli gravid. Du måste också se till att du är frisk för övrigt. En del andra sjukdomar och åkommor kan givetvis försvåra en graviditet.  Inte röka och använd alkohol måttligt.  

    Och se också till att du har ett regelbundet sexliv och gärna extra mycket sex kring din ägglossning. 


    Jaa jag har typ mens hela tiden, det kan gå 2-3 dagar då jag är utan men sen kommer den tillbaka så det är inte direkt fel på min mens på det sättet. Sen har jag inte kollat upp min ägglossning som jag egentligen borde men det är något som jag kommer att ta tag i direkt. Det här med att äta och gå regelbundet är något jag gör varje dag så det är inget fel med det, sen är jag ju inte fullt frisk då jag har min ledsjukdom sen 2 år tillbaka men jag ville ha svar på varför jag inte har kunnat bli gravid tidigare då jag var FULLT FRISK.


    Var någonstans på min presentation står det om att jag nyss har funnit min kille? Vi har snart varit tillsammans i 2 år så det är inte nyligen, och hur fick du för dig att vi inte har börjat försöka?  


    Anonym (Neona) skrev 2015-03-23 17:34:40 följande:

    tja för att ta det riktigt basic så:

    *Regelbunden menstruation
    *Försäkra dig om att du verkligen har ägglossning. Finns ägglossningstester att köpa på Apoteket och nätet. Följ instruktionerna i förpackningen.
    *Ha ett aktivt sexliv med sex ofta. När du har ägglossning så bör ni ha sex varje eller varannan dag. 
    *Lev ett sunt liv.  Inte röka, drick helst inte alkohol. Ät ordentlig mat. Motionera. Väg inte för mycket och väg inte för lite. Övervikt eller undervikt gör att din menscykel rubbas och du får svårt att bli gravid.
    *se till att du är frisk fysiskt. 


    De flesta av dina punkter kan du läsa om lite längre upp på sidan, sen varken röker jag eller dricker så det kan man ta bort. Mer om dina frågor har jag svarat på lite längre upp, så det är bara att läsa dem så får du svar på dem.

    Hjärta
    GustafssonLiinaa


    GustafssonLiinaa
    Hur menar du "mens mest hela tiden"?

    Där kan vara problemet. En anledning till att man mellanblöder kan vara utebliven äl.
  • Äldre 24 Mar 18:26
    #6

    Har du gjort en riktig gynkoll?

    Att du i princip har mens hela tiden kan vara den direkta orsaken. Du kan ha hormonrubbning av något slag. Tex PCO

  • Äldre 24 Mar 18:46
    #7

    Himmel, har du mens hela tiden måste du ju kolla upp det!!

  • Äldre 25 Mar 11:02
    #8

    Men då har du väl inte försökt bli gravid sen du var 16 år? Exakt hur länge har du egentligen försökt bli gravid?

  • Äldre 6 Apr 17:18
    #9
    Flisan79 skrev 2015-03-24 17:53:03 följande:
    Hur menar du "mens mest hela tiden"?

    Där kan vara problemet. En anledning till att man mellanblöder kan vara utebliven äl.
    Det jag menar med att jag har mens hela tiden är att jag kan ha min vanliga mens som man får 1 gång i månaden och då håller den i sig i 1 vecka sen när den är över så går jag 2-3 dagar utan och sen så kommer den tillbaka igen.
    Fjäril kär skrev 2015-03-24 18:26:38 följande:

    Har du gjort en riktig gynkoll?

    Att du i princip har mens hela tiden kan vara den direkta orsaken. Du kan ha hormonrubbning av något slag. Tex PCO


    Nej jag har inte gjort en riktig gynkoll då det är 9 månaders väntetid här där jag bor.
    Alexi skrev 2015-03-24 18:46:16 följande:

    Himmel, har du mens hela tiden måste du ju kolla upp det!!


    Jag har kollat upp det och enligt läkarna så är det normalt, vilket jag inte tror på.
    fdjwekwwepiwe skrev 2015-03-25 11:02:22 följande:

    Men då har du väl inte försökt bli gravid sen du var 16 år? Exakt hur länge har du egentligen försökt bli gravid?


    Jo för innan jag blev sjuk så försökte jag vilket har lett till att jag inte har blivit gravid och då var jag ändå fullt frisk..

    Hjärta
    GustafssonLiinaa


    GustafssonLiinaa
  • Äldre 6 Apr 17:56
    #10

    Har lite svårt att tro att en läkare säger att de är normalt att ha mens 1 vecka för att sedan ha uppehåll i 2-3 dagar och sen kommer mensen igen. Där är många fel i de där. Då måste man undra var du bor om de är 9 månader väntetid? Du kan ju börja att vända dig till en barnmorska och ägglossningstest?

  • Äldre 6 Apr 22:40
    #11

    9 månaders väntetid för att kolla konstiga blödningar?? Nej det måste du fått om bakfoten. Åk till gynakuten, typ!

  • Äldre 27 Apr 20:23
    #12
    Louise_88 skrev 2015-04-06 17:56:57 följande:

    Har lite svårt att tro att en läkare säger att de är normalt att ha mens 1 vecka för att sedan ha uppehåll i 2-3 dagar och sen kommer mensen igen. Där är många fel i de där. Då måste man undra var du bor om de är 9 månader väntetid? Du kan ju börja att vända dig till en barnmorska och ägglossningstest?


    Nu är det så att jag har precis fått reda på varför jag har min mens hela tiden och det är p.g.a. min medicin som jag äter just nu.. Jag bor i en liten stad och det är många som står på kö för att träffa en riktig gynekolog.. Därför fick jag brev om att det var 9 månaders väntetid.
    Alexi skrev 2015-04-06 22:40:14 följande:

    9 månaders väntetid för att kolla konstiga blödningar?? Nej det måste du fått om bakfoten. Åk till gynakuten, typ!


    Jaa det är tydligen så lång tid här där jag bor, och det är inget som jag har fått om bakfoten om det är de du tror... Sen så har jag fått en remiss nu till en gynekolog så ska kolla upp allt..

    Hjärta
    GustafssonLiinaa
    GustafssonLiinaa
Svar på tråden Har försökt bli gravid sen jag var 16 år, varför har jag inte blivit gravid än?