• Anonym (Barnaga)

    Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?

    Finns det någon situation då du önskat att barnaga var tillåtet? Exempelvis i stundens hetta eller vad som helst? Berätta.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-24 14:16
    Du kanske har värderingen i allmänhet att barnaga är fel, men att du i vissa situationer då du är riktigt arg önskar att du fick lappa till en unge.

  • Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?
  • Gathenhielm

    Ja, absolut. Folkvett lärs bäst med en lavett, som mormor brukade säga.


    Reasons... we all have them, at times.
  • Påven Johanna

    Nej, det har jag aldrig gjort. Jag skulle aldrig slå ett barn även om det var tillåtet att göra det. 

  • Anonym (Barnaga)
    Gathenhielm skrev 2015-03-24 14:15:28 följande:

    Ja, absolut. Folkvett lärs bäst med en lavett, som mormor brukade säga.


    Haha, ja. Kan väl hålla med till viss del. Bara inte lavetterna missbrukas. Jag fick lavetter när jag betedde mig riktigt dumt. Det satte aldrig men på mig, men däremot lärde jag mig var mina gränser går att inte kunna bete mig som en vild jävel när som helst och hur jag vill.
  • Mrs Okänd

    Aldrig! Skulle aldrig slå ett barn och vill inte att någon skall slå barn. Tror inte det kommer något gott ur det.

  • Gathenhielm
    Anonym (Barnaga) skrev 2015-03-24 14:18:21 följande:
    Haha, ja. Kan väl hålla med till viss del. Bara inte lavetterna missbrukas. Jag fick lavetter när jag betedde mig riktigt dumt. Det satte aldrig men på mig, men däremot lärde jag mig var mina gränser går att inte kunna bete mig som en vild jävel när som helst och hur jag vill.
    Jag fick nog inte fler än ett halvdussin under min uppväxt. Knappast något som ligger och hemsöker mig om nätterna.

    Minns att jag fick en efter att jag krossat hallspegeln. Det gjorde ont, men nog fan lärde jag mig att inte spela fotboll inomhus.
    Reasons... we all have them, at times.
  • Mrs Okänd
    Anonym (Barnaga) skrev 2015-03-24 14:18:21 följande:
    Haha, ja. Kan väl hålla med till viss del. Bara inte lavetterna missbrukas. Jag fick lavetter när jag betedde mig riktigt dumt. Det satte aldrig men på mig, men däremot lärde jag mig var mina gränser går att inte kunna bete mig som en vild jävel när som helst och hur jag vill.

    Jag visste vart gränserna gick ändå.
  • Anonym (Barnaga)
    Mrs Okänd skrev 2015-03-24 14:23:59 följande:

    Jag visste vart gränserna gick ändå.
    Det gör tyvärr inte alla. Och jag visste inte var gränserna gick när mamma talade om för mig att vissa saker får man inte göra. Ändå gjorde jag det, och efter flera försök från hennes sida att muntligen tala om för mig att lägga av så kom till slut örfilen. Det förtjänade jag, för det var då jag förstod att jag borde sluta med det jag gör.
  • Anonym (sara)

    jag önskar det skulle va tillåtet. Barn är alldeles för bortskämda och uppkäftiga och har en alldeles för mesig uppfostran. Barn ska veta hut!!

  • lövet2

    Nej. Minns inte att jag någonsin varit i en situation då jag önskade att det var lagligt. Det vore som att önskedrömma om att djurplågeri var tillåtet ...


    Antal foruminlägg: 63000
  • Anonym (Barnaga)
    lövet2 skrev 2015-03-24 14:40:18 följande:

    Nej. Minns inte att jag någonsin varit i en situation då jag önskade att det var lagligt. Det vore som att önskedrömma om att djurplågeri var tillåtet ...


    Haha fast det där var en dålig jämförelse. Djur lever ute i naturen. Och har man husdjur så känner man sällan att dessa djur är trotsiga. Fåglarna lever i sin bur, och får kanske flaxa ute i hemmet ibland. Fiskar i ett akvarium. Hundarna går runt hemma, äter, vill leka lite osv. Men barn är människor, inte djur. Till barn kan man prata och säga att de inte ska göra vissa saker. Djur förstår inte svenska. Det gör barn! Barn kan envisas och vara uppkäftiga, vägra lyssna och kasta runt saker. Visst, en hund kan råka välta en vas, liksom ett barn. Man slår ingen för att man råkar välta sönder något. Men har man sagt till sitt barn att sluta ha sönder alla prylar i hemmet och barnet fortsätter med det upprepade gånger medvetet...ja då kan man diskutera huruvida en örfil ska utges eller ej.
Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?