• Anonym (Min mans syster)

    Min man och jag är syskon

    Hej.
    Jag vet inte hur jag ska börja med detta problem jag befinner mig i.
    Min man och jag är uppvuxna i samma lilla stad och har vi har alltid varit bekanta med varandra. För femton år sedan började ett tycke uppstå mellan oss. Vi drog oss till varandra, och blev djupt förälskade vilket resulterade i giftemål och två helt underbara ungar. 

    För ett par månader sedan blev jag diagnosticerad med depression, vilket ledde till sjukskrivning. Min psykolog trodde att många av mina besvär berodde på att jag grubblade över mina biologiska föräldrar som jag aldrig träffat. Jag har själv aldrig reflekterat över dessa eftersom jag anser att mina fosterföräldrar är mina riktiga och därför inte haft ett behov av att ta reda på vilka mina biologiska föräldrar är. Min psykolog föreslog att jag skulle försöka ta reda på vilka de var genom att släktforska ifall detta skulle kunna göra mig lugnare.

    Jag började med detta. Mina biologiska föräldrar var till en början omöjliga att spåra, men till sist lyckades jag hitta namnen i vårt lokala arkiv. Det visade sig att min far har samma namn som min svärfar. Först tänkte jag att det var ett märkligt sammanträffande (namnet är dessutom inte jättevanligt heller) men när jag sedan började läsa vidare såg jag att hans personnummer även var detsamma. Till och med hans fyra sista siffror.

    Det har gått ett par veckor och min man ser att jag blir mer och mer förtvivlad. Jag har inte vågat berätta något för honom än. Jag vågar inte ens ta det med min psykolog, jag känner sådan skam, avsky samtidigt som jag älskar min man nåt så ofantligt.

    Jag behöver nu er hjälp. Vad ska jag göra? Hur kan jag gå vidare? Måste jag berätta?

  • Svar på tråden Min man och jag är syskon
  • Mamori

    Så ni är halvsyskon? Det är bra om du berättar för din man men du behöver förstås inte. Jag hade nog känt att jag velat dela det med min om jag råkat ut för samma. Tror du att han kommer ta det dåligt? Sådan tur att ni fått två friska barn! Det betyder förmodligen att ni inte delar så mycket DNA.

    Syskon kan egentligen dela allt från 100% - 0% av föräldrarnas DNA beroende på slumpen och är ni dessutom halvsyskon så ligger det mellan 50% - 0%. Förmodligen har ni "haft tur" och delar inte mer DNA än vad kanske kusiner eller sysslingar gör, och då behöver ni egentligen inte fundera över det mer Solig

    För mig hade det inte gjort någon skillnad, det behöver inte göra det för er heller egentligen.

    Halvsyskon får lagligt vara gifta i Sverige om de har ett speciellt tillstånd. Även om det skulle "komma fram" till myndigheterna så skulle ni säkerligen få tillståndet eftersom ni inte vuxit upp som syskon. Så det är ingen fara med det heller.

  • Jorunn2

    Är era barn fullt friska?

    Kan du se likheter mellan dig och din man? Nu när du vet.

    Du kan i alla fall inte fortsätta att ha sex med din halvbror. Det är ett absolut no-no. Du måste berätta för honom och ni måste skilja er. Det kommer att bli en jobbig period, men som med allt annat kommer man ut på andra sidan. Och så småningom kan du träffa någon ny.

    Dock skulle jag inte berätta orsaken för barnen nu, utan de kan få veta detta när de blir vuxna. Det kan bli för svårt för dem att ta, och du kan dessutom inte lita på att de inte anförtror sig till kamrater som i sin tur berättar för andra.

  • Jorunn2
    Anonym (?) skrev 2015-03-24 17:42:29 följande:

    Gjordes ingen hindersprövning när ni gifte er?


    Det är ju inte möjligt om ett adoptivbarns bioföräldrar helt enkelt inte är kända.

    Fast TS skriver "fosterbarn" så jag undrar lite jag också. I så fall fanns informationen på soc och TS borde lätt ha kunnat få ut den när hon blev myndig. Eller nu när hon började söka. Hon hade inte behövt leta i några "lokala arkiv".

    Om det är så att hon är ett hittebarn, så måste polisen ha varit enormt klantiga om de inte kunnat para ihop henne med informationen i det lokala arkivet. Om den informationen inte är färskare...
  • Loriyana

    Inhemsk adoption i Sverige existerar i praktiskt taget inte. Och när det händer så handlar det om närståendeadoption, dvs man adopteras av en släkting.

    Sorry TS men har lite svårt att tro på din historia.

  • Jorunn2
    Loriyana skrev 2015-03-24 17:57:18 följande:

    Inhemsk adoption i Sverige existerar i praktiskt taget inte. Och när det händer så handlar det om närståendeadoption, dvs man adopteras av en släkting.

    Sorry TS men har lite svårt att tro på din historia.


    Jo, det sker i några få fall om året. Men hon skriver "fosterföräldrar", så det är inte fallet här.
  • Anonym (.)

    Vi hade ett par med en adopterad son som bodde några hus bort . Han träffade en flicka som han inledde ett förhållande med . När han började släktforska kom det fram att de var helsyskon hans bioförädrar hade adopterat sin försfödda de fick väldigt unga . Där efter väntade de några år fick nya barn och levde sitt liv . Det slutade med kattastof för familjen men det är en annan sak.

  • Anonym (Änglagård 10?)

    ok är det colin nutleys nya manus till en film som ska släppas på juldagen du har kopierat.Ska Helena bergström spela dig din man av Jakob Eklund och din försvunna far av Sven Wolter.Spännande spännande......
    Tyvärr har ingen i Sverige likadana sista fyra siffror i personnummret.

Svar på tråden Min man och jag är syskon