• Äldre 24 Mar 20:08
    1594 visningar
    19 svar
    19
    1594

    hur var din kropp efter p-piller?

    beslutade nu efter flera års "tjat" från mannen att jag inte heller ville vänta längre och slutade med pillren vid jul.

    i slutet av januari kom mensvärken *ja vad bra nu har det kommit igång yes* men sen helt snopet kom det aldrig någon mens. Värken var exakt den samma som den alltid är kvällen innan mensen drar igång.

    Jag tänkte att jag kanske hade sån tur att jag blivit gravid direkt och testade efter en vecka, två veckor, tre veckor, fyra veckor, men icke och det där men värken störde mig så jag ringde till barnmorska som sa att det säkert var ägglossningsvärk..*kände mig dum* jamen såklart men vad bra att det kommit igång då.*fortsätter ha sex som kaniner* men nu i slutet av mars har det inte kommit någon mens och ingen mer värk av något slag som kan tyda på något.. och inte är jag gravid heller..

    hade stora förhoppningar om att det skulle gå snabbt men men kropp verkar inte vilja återgå till "standard" som jag knappt hann få någon då jag bara hade "vanlig" mens i 1,5 år typ innan jag som 16åring skaffade piller.. nu 13 år senare så är jag otålig och tycker att ska börja funka pronto! hur var/är det för er som gått på piller? någon som har något att säga om preparat som ska "återställa" kroppens balans..o nån mer som tycker det verkar skumt att barnmorskorna säger att det inte finns något sådant medel när t.ex nattljusolja och rosenrot marknadsför sig som just det? någon som har erfarenhet från ena eller andra lägret? :D

  • Svar på tråden hur var din kropp efter p-piller?
  • Äldre 24 Mar 20:17
    #1

    Jag har tyvärr inte någon erfarenhet av de preparat. När jag slutade med mina p-piller så blev jag gravid direkt innan mens o allt kom tillbaka. Har du provat äl test för o kolla så att du har ägglossning?

  • Äldre 24 Mar 20:31
    #2
    Skånetjej01 skrev 2015-03-24 20:17:10 följande:

    Jag har tyvärr inte någon erfarenhet av de preparat. När jag slutade med mina p-piller så blev jag gravid direkt innan mens o allt kom tillbaka. Har du provat äl test för o kolla så att du har ägglossning?


    det var ju så jag hade hoppats, då min man sa för flera år sen att jag kunde sluta med pillren när jag ville utan att säga något, han vet hur jag gillar att överraska honom, så blev ju galet glad när mensen inte kom.

    att köpa ÄLtest för massa pengar är inget jag har råd med utan tänker helt logiskt vänta till det kommer en mens.. för borde ju inte kunna ha ägglossning utan att bli gravid och utan att få mens tänker jag.. men det kanske man kan?:) har insett på sistone hur lite jag egentligen vet om hur min kropp beter sig som "sig själv" då jag ätit de sablans pillren så länge. bara att jag vid ägglossning (förlåt för detaljer) fick en konstig seg flytning en vecka innan mensen på den tiden innan jag började med piller, det kommer jag ihåg.. men det försvann när jag gick på piller.. för att nu komma tillbaka där runt den mystiska värken som jag trodde var mensvärk nu i januari..så det pekade ju verkligen på att det var omstart av systemet ..så snopet liksom
  • Anonym (Sandr­a)
    Äldre 24 Mar 21:01
    #3

    Jag fick en mens drygt en månad efter jag slutat med piller sen blev jag gravid. Så det gick väldigt snabbt.

  • Äldre 24 Mar 21:16
    #4

    Det tar ju olika lång tid för olika personer att få tillbaka mensen. Även om man har ägglossning så är det ju inte säkert att man blir gravid för man ska ju pricka dagen. Men det är ju lättare att räkna ut när man har äl om man får mens. Hoppas att allt ordnar upp sig :)

  • Äldre 24 Mar 21:25
    #5
    Skånetjej01 skrev 2015-03-24 21:16:26 följande:

    Det tar ju olika lång tid för olika personer att få tillbaka mensen. Även om man har ägglossning så är det ju inte säkert att man blir gravid för man ska ju pricka dagen. Men det är ju lättare att räkna ut när man har äl om man får mens. Hoppas att allt ordnar upp sig :)


    ja nu verkar det ju vara så att jag inte har ägglossning trots allt eftersom det inte har kommit någon mens och jag inte är gravid.. och tänker att jag inte vill stressa upp mig och ta massa(i längden) dyra ägglossningstest för att pricka in absolut första möjliga..bara hoppas på att jag får en mens snart så man kan börja hoppas månaden efter det.. det där med att man ska lyckas "pricka in rätt dag" fattar jag inte.. man har väl sex varje dag helt enkelt, lite får man väl anstränga sig även om det inte är kul att det blir ett "måste" haha ^^ trodde aldrig min man skulle säga nej till sex men det hände faktiskt ett par gånger under januari :P
  • Äldre 24 Mar 21:28
    #6
    Anonym (Sandra) skrev 2015-03-24 21:01:20 följande:

    Jag fick en mens drygt en månad efter jag slutat med piller sen blev jag gravid. Så det gick väldigt snabbt.


    så jag hoppades att det skulle bli ju :/ lika för en vän till mig. Kul hur man bara antar att allt ska funka direkt.. jag är ju bara otålig, har andra vänner som det tagit flera månader för att reboota systemet också, en tjej tog det ett år för men det hoppas jag verkligen inte det tar för mig.
  • Äldre 25 Mar 00:31
    #7

    Min kropp ville inte alls funka när jag slutade med p-piller. Slutade i november 2013 och efter ca 8 månader utan mens bokade jag en tid hos gyn som visade inget var fel.. det var bara att vänta. Då gick jag och köpte rosenrot på apoteket och otroligt nog fick jag mens exakt 2 veckor efter första tabletten.


    Tror jag hade mens månaden efter också men sen gjorde den ett uppehåll på kanske 2 månader.. och sen 2 månader igen.. Så under hela förra året hade jag mens 4 ggr. Men av ren tur prickade vi in ägglossningen nu i december så i september ska vi få en liten bebis :)


    Som tur var hade vi planerat att börja försöka efter sommaren, så vi behövde egentligen inte försöka länge.. Men frustrerande när kroppen inte vill funka! 

  • Äldre 27 Mar 13:09
    #8
    Zafirah skrev 2015-03-25 00:31:19 följande:

    Min kropp ville inte alls funka när jag slutade med p-piller. Slutade i november 2013 och efter ca 8 månader utan mens bokade jag en tid hos gyn som visade inget var fel.. det var bara att vänta. Då gick jag och köpte rosenrot på apoteket och otroligt nog fick jag mens exakt 2 veckor efter första tabletten.


    Tror jag hade mens månaden efter också men sen gjorde den ett uppehåll på kanske 2 månader.. och sen 2 månader igen.. Så under hela förra året hade jag mens 4 ggr. Men av ren tur prickade vi in ägglossningen nu i december så i september ska vi få en liten bebis :)


    Som tur var hade vi planerat att börja försöka efter sommaren, så vi behövde egentligen inte försöka länge.. Men frustrerande när kroppen inte vill funka! 


    men va kul att rosenrot funkade, jag har fortfarande mina tvivel men beställde det precis, så håller tummarna att jag ska slippa frustration framöver. fortsatte du med rosenrot även efter du fått mensen som ett allmänt tillskott eller slutade du när det gav effekt först?
  • Äldre 27 Mar 16:00
    #9

    Jag började med natural cycles dagen efter jag slutade med P-piller. I början kan den ju inte säga när du ska ha ägglossning men du ser sen om du har haft det, och då kanske den kan säga när nästa äl troligtvis blir. Rekommenderar starkt att testa! Man lär känna kroppen på ett helt annat sätt. Jättehäftigt! Lycka till!

  • Äldre 28 Mar 12:34
    #10
    trixarn skrev 2015-03-27 13:09:22 följande:
    men va kul att rosenrot funkade, jag har fortfarande mina tvivel men beställde det precis, så håller tummarna att jag ska slippa frustration framöver. fortsatte du med rosenrot även efter du fått mensen som ett allmänt tillskott eller slutade du när det gav effekt först?
    Nää jag slutade med rosenrot efter att första mensan kom. Men om jag inte minns fel så provade jag att ta det igen när mensen gjorde uppehåll på någon månad igen. Men då kom det ingen mens efter 2 veckor. Men tror absolut det kan ha hjälpt att kicka igång allting första gången :) Hoppas det funkar för dig!
  • Äldre 28 Mar 20:53
    #11
    Annapanna2 skrev 2015-03-27 16:00:52 följande:

    Jag började med natural cycles dagen efter jag slutade med P-piller. I början kan den ju inte säga när du ska ha ägglossning men du ser sen om du har haft det, och då kanske den kan säga när nästa äl troligtvis blir. Rekommenderar starkt att testa! Man lär känna kroppen på ett helt annat sätt. Jättehäftigt! Lycka till!


    finns ju flera sådana appar, blev rekommenderad en annan sån av en kompis.. men som sagt då måste det ju komma igång först så man har några data att basera den på, så när det kommer igång tänkte jag att jag skulle testa:)
  • Äldre 28 Mar 20:54
    #12
    Zafirah skrev 2015-03-28 12:34:15 följande:
    Nää jag slutade med rosenrot efter att första mensan kom. Men om jag inte minns fel så provade jag att ta det igen när mensen gjorde uppehåll på någon månad igen. Men då kom det ingen mens efter 2 veckor. Men tror absolut det kan ha hjälpt att kicka igång allting första gången :) Hoppas det funkar för dig!
    ok, ska prova så får vi se helt enkelt:) tack:)
  • Anonym (Mini piller­)
    Äldre 29 Mar 08:03
    #13

    Åt minipiller i flera år och det tig ca tre månader innan min menscykel var jämn och att jag kunde veta när ägglossbingen var. Tempade oxå för att vi skulle inte skaffa barn direkt det funkade bra.

    sen nu när vi skulle försöka på riktigt körde jag på ägglossnings stickor så om du har bråttom då är de bra..andra försöker tog sig hos oss.

  • Äldre 29 Mar 09:23
    #14

    Jag slutade i slutet av februari och fick min riktiga mens efter 30 dagar vilket var en stor lättnad. Jag var orolig eftersom att jag hört att det kan ta tid. Jag vet inte om jag hade ägglossning för jag testade med äl-test och såg länge bara kontrollstrecket. Sedan på dag 21 fick jag de karaktäristiska äl-flytningarna och svagt positivt äl-test. Dagen efter var det åter igen bara ett streck på testet. Jag började någonstans i mitten av cykeln med rosenrot och ska ta det även denna månaden.

  • Äldre 29 Mar 17:57
    #15

    Min cykel kom igång direkt efter att jag slutade med p-piller i augusti, däremot var min cykel då väldigt oregelbunden, de cykler jag hade innan jag blev gravid varierade från 24-32 dagar.

    Å andra sidan har jag ätit p-piller sedan jag var 18, och jag är inte säker på att min cykel var regelbunden på den tiden heller...men har hört att upp till 6mån är vanligt innan kroppen kommer igång när man slutat, så försök ha lite tålamod även om det är svårt!

    Ang. rosenrot så åt jag det från mens till ägglossning den månad jag blev gravid. Första gången jag provade det, säkert en tillfällighet, men ändå

  • Äldre 5 Apr 18:55
    #16
    Anonym (Mini piller) skrev 2015-03-29 08:03:40 följande:

    Åt minipiller i flera år och det tig ca tre månader innan min menscykel var jämn och att jag kunde veta när ägglossbingen var. Tempade oxå för att vi skulle inte skaffa barn direkt det funkade bra.

    sen nu när vi skulle försöka på riktigt körde jag på ägglossnings stickor så om du har bråttom då är de bra..andra försöker tog sig hos oss.


    men minipiller innehåller väl inget hormon eller har jag fel? det ska ju inte påverka cykeln alls? Jag har alltså inte fått någon blödning alls och 3månader verkar ju vara lite långt för att vara en cykel så det har helt enkelt inte kommit igång än:P 
  • Äldre 5 Apr 18:58
    #17
    nadiana skrev 2015-03-29 17:57:42 följande:

    Min cykel kom igång direkt efter att jag slutade med p-piller i augusti, däremot var min cykel då väldigt oregelbunden, de cykler jag hade innan jag blev gravid varierade från 24-32 dagar.

    Å andra sidan har jag ätit p-piller sedan jag var 18, och jag är inte säker på att min cykel var regelbunden på den tiden heller...men har hört att upp till 6mån är vanligt innan kroppen kommer igång när man slutat, så försök ha lite tålamod även om det är svårt!

    Ang. rosenrot så åt jag det från mens till ägglossning den månad jag blev gravid. Första gången jag provade det, säkert en tillfällighet, men ändå


    känns så himla underligt att inte minsta blödning på 3 månader.. och nu har jag precis fått en såndär "mensvärk" igen förra och kollade då med ÄLstickor om det kanske var ägglossning på G men nada...o ingen mens har dykt upp heller.. så det är la bara att fortsätta knapra rosenrot, är inne på dag 7 med det nu så en vecka till så håller jag alla fingrar&tår att det hjälper som annonserat:)
  • Anonym (Mini piller­)
    Äldre 5 Apr 20:51
    #18
    trixarn skrev 2015-04-05 18:55:28 följande:

    men minipiller innehåller väl inget hormon eller har jag fel? det ska ju inte påverka cykeln alls? Jag har alltså inte fått någon blödning alls och 3månader verkar ju vara lite långt för att vara en cykel så det har helt enkelt inte kommit igång än:P 


    Sorry jag menar jag åt ett mallan piller typ el vad det kallas cerazette..
  • Äldre 22 Jun 23:23
    #19

    vet inte hur de funkar vem som får notifikationer från gamla trådar såhär men ville tala om att min kur med rosenrot inte gav någonting alls.. men efter ett par veckor utan rosenrot så köpte jag nattljusolja och tog den med föga hopp men halvvägs genom burken är nu min mens tillbaka! det går ju inte att veta om nattljusoljan hjälpte eller om det egentligen bara var kroppen som kom igång av sig själv.. men glad att det ÄNTLIGEN kommit igång nu efter 6 månader:)

Svar på tråden hur var din kropp efter p-piller?