• Anonym (Förvirrad)

    Svår relation med stor åldersskillnad

    Är en tjej på 20 år som har ett seriöst förhållande sedan ca 1 år tillbaka med en äldre man på ca 60 år. Mitt första förhållande, endast dejtat killar (i min ålder) tidigare (men inte varit eller hänt något allvarligt då det inte känts rätt).

    Vi började prata via nätet, men träffades ganska snabbt därefter, och har idag ett särboförhållande, vilket vi dock ska ändra på till sommaren då jag ska flytta till honom helt.

    Jag trivs jättebra med honom men ibland (speciellt nu på senare tid när vi på allvar börjat prata om att binda oss alltmer) känns det inte helt rätt och det kan även kännas som att jag inte har fått "leva" så mycket "ungdomsliv" som man kanske behöver innan man binder sig helt.

    Jag gillar åldersskillnaden, verkar dras till äldre män, men tycker samtidigt den är jobbig då det begränsar våra liv och framförallt framtida liv så mycket. Jag vill ju leva med honom men vet att vi säkert inte har mer än ca 20 år. Känns som att vad jag än gör så kommer jag säkert att ångra mig.

    Vad ska jag göra och är det någon här som befinner sig eller har befunnit sig i en liknande situation? Kan inte prata med honom om detta för jag vill inte såra honom. Kan dock även undra ibland om han inte borde ha samma tankar som mig (även om det inte verkar så)?

  • Svar på tråden Svår relation med stor åldersskillnad
  • Anonym (n)

    Personligen så skulle jag inte vilja vara ihop med en så mycket äldre man. Men jag förstår att du känner för honom ändå.

    Du ska dock tänka på att när han blir äldre och ev sjuklig så är det du som ansvarar för att sköta honom om ni bor tillsammans. Det kanske inte är vad du vill ha som fritidssyssla om 15 år? Om ni däremot lever som särbos/ensamstående så slipper du det eftersom han då har rätt till hemtjänst. Tänk på att hälsomässigt är det ofta stor skillnad på en 60-åring och en 75-åring.

    Om han dör vid säg 80-85 års ålder så blir du ensam vid 40-45-års ålder. De flesta bra männen är upptagna i den här åldern. Jag skulle råda dig att leta upp en bra hyfsat jämnårig kille innan du fyller 28.

  • AnnaZL

    Vad är det för "ungdomsliv" du vill leva- är det något du kan göra i ett förhållande med en 60-åring, eller måste du vara singel eller tillsammans med en jämnårig?
    Bara för att ni vill "binda er" betyder det ju inte att ni måste sitta i knät på varandra hela tiden, du kan väl göra saker även om han inte är intresserad?
    Sedan är det en väldigt stor åldersskillnad, men det kan ju ta slut om ett år ändå, finns inga garantier att ni förblir ihop tills han blir ett vårdpaket.
    Hade du tänkt skaffa barn snart är det nog smartare att välja en yngre pappa pga risken för alla sjukdomar som ökar med pappans ålder. Eller använda spermiedonator.

  • Anonym (nja)

    Han lär iaf tycka det är jättebra att ha fått dig på kroken, som kan hålla honom ung. Det är han som varit snabb med att få dig att flytta till honom?

  • Anonym (......)

    Jag tycker inte att du ska flytta ihop med honom. Jag hade också mitt första seriösa förhållande när jag var 20, men med en jämnårig kille. Jag var då övertygad om att det var han för all framtid, men vi flyttade aldrig ihop. Vi var tillsammans i två år trots det, sedan märkte vi båda hur olika framtidplaner vi hade. Han ville bilda familj, medan jag vill studera.

    Du och din kärlek har nog tyvärr också olika framtidsplaner, hur mycket du än tycker om honom. Han ska planera för sitt liv som ålderspensionär, och du ska planera för hela ditt vuxenliv och yrkesliv. Du är så ung, och borde tänka på resor, utbildning, studentliv osv. Han å sin sida borde ju ha planer för sitt pensionärsliv. Jag säger inte att du borde göra slut, men jag förstår inte varför ni ska flytta ihop nu. Vad tycker dina föräldrar och kompisar om att du ska flytta ihop med en 60-åring? I ditt ställe hade jag avstyrt flytta-ihop-planen, man kan ju träffas ofta ändå. 

Svar på tråden Svår relation med stor åldersskillnad