• Anonym (Sola)

    Göra abort pga ekonomin

    Jag fick reda på förra veckan att jag är gravid, vi har väl egentligen inte försökt få barn utan mest blir det så blir det helt enkelt.

    Jag blev överlycklig när jag fick reda på att jag var gravid, och även min pojkvän. Men nu efter några dagars tänkande tycker min pojkvän att vi inte har ekonomin till det. Jag har en tjänst på ca 40% och får ut ca 7500-10000 varje månad och min pojkvän jobbar 100% + har ett extra jobb vid sidan om så han får ut ca 22000 + 5000 varje månad.

    Till råga på det har vi ganska höga räkningar och ska flytta till ett hus som vi ska hyra.

    Jag vill verkligen inte göra abort men det här med ekonomin är en stor bit i hela pusslet och jag vet verkligen inte var jag ska ta vägen..

  • Svar på tråden Göra abort pga ekonomin
  • jenny99

    Har du möjlighet att gå upp i tid eller hitta Tim jobb utöver din tjänst?Finns det räkningar ni kan välja bort eller lån som läggs ihop?

  • aleakim

    Vi har mindre inkomster än vad ni har, hyr också ett hus dessutom med allt vad det kostar. Har bil (en gammal v70 med hutlös skatt), båt, husvagn och mc. 

    Har barn nr 2 på väg och det funkar fint. Visst, vi kan inte göra exakt allt vi vill men det mesta tro det eller ej. Man får prioritera lite och tänka en extra gång bara :)


    W och liten i magen :)
  • Anonym (Sola)
    jenny99 skrev 2015-03-25 10:39:24 följande:

    Har du möjlighet att gå upp i tid eller hitta Tim jobb utöver din tjänst?Finns det räkningar ni kan välja bort eller lån som läggs ihop?


    aleakim skrev 2015-03-25 10:46:44 följande:

    Vi har mindre inkomster än vad ni har, hyr också ett hus dessutom med allt vad det kostar. Har bil (en gammal v70 med hutlös skatt), båt, husvagn och mc. 

    Har barn nr 2 på väg och det funkar fint. Visst, vi kan inte göra exakt allt vi vill men det mesta tro det eller ej. Man får prioritera lite och tänka en extra gång bara :)


    Finns det timmar på jobbet så får jag dem, men i dessa tider sparas det så mycket det går, tyvärr. Min tjänst är på 15tim/v.

    Vi har bundit ihop alla lån och fått ner kostnaderna med ca 2500, så där har vi gjort allt vi kan känns det som.

    Det enda vi inte har dragit ner kostnaderna på är mat och där gör vi åt ca 2500-3000 för 2 personer, och jag tycker inte det är överdrivet mycket för att äta gott och nyttigt.

    Jag tror vi skulle klara det bara vi tänker efter vad vi lägger pengarna på och verkligen tror på att vi skulle klara det men min pojkvän tror inte det..

    Dock vet vi ju inte vad kostnaderna för huset kommer bli eftersom vi inte har flyttat än men hyran är på 7500:- och de som bor där nu sa att de betalar ca 1200:- i el för 2 månader.. Internet och tv betalar vi redan..

    Jag blir galen på allt. Försöker skriva en budget men känslorna tar över och jag blir helt förstörd.
  • Anonym (JK)

    Men ni måste väl ha pratat om detta med ekonomin och huset innan eftersom ni medvetet inte skyddat er? Varför har han ändrat sig nu? 

  • Anonym (Sola)
    Anonym (JK) skrev 2015-03-25 12:09:08 följande:

    Men ni måste väl ha pratat om detta med ekonomin och huset innan eftersom ni medvetet inte skyddat er? Varför har han ändrat sig nu? 


    som det ser ut idag klarar vi oss med ekonomin men när jag går på mammaledighet sjunker ju inkomsterna på båda plan, han kommer inte kunna jobba extra lika mycket och jag kommer ju bara få ut pengar för mina kontrakterade timmar, vilket är 15tim/v. Som det är idag kan jag hoppa in extra när det finns timmar, men det räknas ju inte när jag går hemma.
  • Anonym (lyxfällan)
    aleakim skrev 2015-03-25 10:46:44 följande:

    Vi har mindre inkomster än vad ni har, hyr också ett hus dessutom med allt vad det kostar. Har bil (en gammal v70 med hutlös skatt), båt, husvagn och mc. 

    Har barn nr 2 på väg och det funkar fint. Visst, vi kan inte göra exakt allt vi vill men det mesta tro det eller ej. Man får prioritera lite och tänka en extra gång bara :)


    Hmmm... hur har ni råd med allt det? Lyxfällestatus?
  • aleakim
    Anonym (lyxfällan) skrev 2015-03-25 12:53:08 följande:

    Hmmm... hur har ni råd med allt det? Lyxfällestatus?


    Haha, nej absolut inte som tur är :)

    Enda lånet vi har är på mc:n, är nere på 23k nu efter denna månaden.

    Vi prioriterar och drar ner på sådant vi verkligen inte behöver. Enda last jag har t ex är take away-kaffe. Fast just det tänker jag inte ta bort, något får man ha ;)
    W och liten i magen :)
  • neverpreggo

    Klart ni kan oroa er över ekonomin men ni har helt ok inkomster. Man måste inte köpa allt nytt. Blir huset för dyrt får ni ställa om till att bo i något billigare.

  • Anonym (Sola)
    neverpreggo skrev 2015-03-26 11:39:34 följande:

    Klart ni kan oroa er över ekonomin men ni har helt ok inkomster. Man måste inte köpa allt nytt. Blir huset för dyrt får ni ställa om till att bo i något billigare.


    Nej alltså vi behöver knappt köpa något nytt till huset, förutom köksbord och sätta upp staket runt tomten för hunden.. Annars har vi allt annat som är viktigt nu i början men att flytta från lägenhet till hus blir en stor omställning rent ekonomiskt..

    Dels att elräkningen höjs och att vi nu kommer behöva betala värme också, visst på sommaren är inte kostnaderna särskilt höga men sen när vintern kommer, det är väl det som oroar mest eftersom jag har bf i november när vintern oftast börjar :/
  • neverpreggo

    Tänkte till barnet :)

    Vill ni så går det. Klart det blir kan bli tight ibland men håller ni koll på pengarna bör det gå utan problem. Det finns inte alltid en optimal tid att skaffa barn, ni kan båda ha heltidsjobb men det kan bli varsel, sjukdom etc. Det finns inga garantier.

Svar på tråden Göra abort pga ekonomin