• Äldre 25 Mar 21:34
    4032 visningar
    18 svar
    18
    4032

    f.d hyresgäst har inte lämnat tillbaka nycklarna

    Ska flytta till en ny lägenhet i helgen men f.d hyresgäst har inte lämnat tillbaka nycklarna trots att hon inte längre står på kontraktet, det gick ut sista februar, vad ska jag gör ? Hyresvärden bryr sig inte och den som skulle bo i lägenheten efter mig kan inte tillträda pga jag inte fått några nycklar

  • Svar på tråden f.d hyresgäst har inte lämnat tillbaka nycklarna
  • Giovan­na
    Äldre 25 Mar 21:44
    #1

    Jag är inte riktigt säker på att jag förstår din trådstart. Är det till din nuvarande lägenhet eller till den du ska flytta som det saknas nycklar?

    Om den gamla hyresgästen inte återgäldar samtliga nycklar vid utflytt ska värden byta låset och skicka fakturan till den förre hyresgästen. Du har rätt att flytta in om du skrivit på kontraktet så detta ska lösas skyndsamt. Jag hoppas du är medlem i hyresgästföreningen så att du kan få hjälp därifrån om värden inte sköter sig.

  • Äldre 26 Mar 01:20
    #2

    Den lägenhet som jag ska flytta saknar nycklar då F.d hyresgäst inte lämnat tillbaka dom, jag har inte besittningsrätt längre på "nuvarande" lägenhet

  • Giovan­na
    Äldre 26 Mar 01:41
    #3

    Från och med vilken dag gäller ditt nya kontrakt? När har du rätt att flytta in? Då ska värden se till att byta lås och ge dig nya nycklar så fort som möjligt, det är hen skyldig att göra. Det ska inte vara ditt problem om den gamla hyresgästen inte lämnar tillbaka nycklarna. Kostnaden för låsbytet ska den gamla hyresgästen stå för. Är du medlem i hyresgästföreningen kan du vända dig dit för hjälp men hur mycket har du pratat med hyresvärden om detta? Verkar konstigt att hen inte skulle bry sig. Hen vill ju förstås ha en nöjd och framför allt betalande hyresgäst.

    När jag tänker efter har jag varit med om en liknande sak, att tidigare hyresgäst bara lämnade tillbaka en av tre nycklar när jag skulle flytta in. Då bytte min värd låset samma dag jag flyttade in.

  • Äldre 26 Mar 15:32
    #4

    Nu har den gamla hyresgästen nekat värden att lämna tillbaka nycklarna före onsdag, jag kommer anmäla henne för hemfridsbrott för att hon gått in med nyckel i min lägenhet

  • Äldre 26 Mar 15:34
    #5

    Jag kommer be värden byta lås eftersom jag är rädd att den gamla hyresgästen har en nyckel till min lägenhet

  • Äldre 26 Mar 15:34
    #5

    Jag kommer be värden byta lås eftersom jag är rädd att den gamla hyresgästen har en nyckel till min lägenhet

  • Äldre 26 Mar 15:34
    #5

    Jag kommer be värden byta lås eftersom jag är rädd att den gamla hyresgästen har en nyckel till min lägenhet

  • Giovan­na
    Äldre 26 Mar 15:43
    #6

    Från det datum du enligt kontraktet ska ha tillträde till lägenheten ska du också ha nycklar dit naturligtvis. Ja, anmäl henne för hemfridsbrott om hon går in i DIN lägenhet!

  • Äldre 26 Mar 21:29
    #7

    I måndags den 23/3 skulle jag haft tillträde

  • Giovan­na
    Äldre 26 Mar 21:35
    #8
    Härliga Värmland skrev 2015-03-26 21:29:01 följande:

    I måndags den 23/3 skulle jag haft tillträde


    Vad säger värden?
  • Äldre 26 Mar 23:14
    #9

    Vet du om lägenheten är tom? Har fd hyresgästen kvar några möbler? Sedan lurar jag på varför hen anser sig få ha kvar lägenheten till 31/3? Låter i mina öron som ett vanligare datum för avflyttning. Hur kommer det sig att bytet av hyresgäst inte sker vid månadsskiftet?

  • Äldre 26 Mar 23:17
    #10

    Förlåt, jag är trött. Såg nu att hennes kontrakt gick ut 28/2. Men jag undrar fortfarande om du vet om hon har kvar sina möbler i lägenheten. Då kan nämligen värden inte bara byta lås.

  • Giovan­na
    Äldre 26 Mar 23:24
    #11
    XLinaX skrev 2015-03-26 23:17:20 följande:

    Förlåt, jag är trött. Såg nu att hennes kontrakt gick ut 28/2. Men jag undrar fortfarande om du vet om hon har kvar sina möbler i lägenheten. Då kan nämligen värden inte bara byta lås.


    Nej, det är klart. Har hon inte flyttat ut är det väl Kronofogden som får tillkallas för avhysning. Hemfridsbrott kan det ju knappast heller kallas eftersom TS inte bor där ännu.
  • Äldre 27 Mar 00:15
    #12

    Så är det. Och eftersom det tar minst 2 månader - om man har tur, är det bara att hoppas att hon är ute nästa onsdag som hon själv uppgivit. Är lägenheten däremot tom kan man anse den övergiven och då har hyresvärden möjlighet att byta lås.

  • Äldre 28 Mar 16:21
    #14

    Disk och tvättmaskinen är borta från lägenheten, så trött jag blir, ja minst sagt ett par rejäla rapp över trynet

  • Äldre 28 Mar 16:27
    #15
    Härliga Värmland skrev 2015-03-28 16:21:54 följande:
    Disk och tvättmaskinen är borta från lägenheten, så trött jag blir, ja minst sagt ett par rejäla rapp över trynet

    Tillhörde de hyresvärden? Det är väldigt vanligt att man får stå för disk- och tvättmaskin själv om man vill ha det.
  • Giovan­na
    Äldre 28 Mar 16:50
    #16

    Du har alltså fått nycklar och tillgång nu? Hur gick det?

  • Äldre 28 Mar 20:38
    #17

    Hon har tagit allt som tillhörde lägenheten

  • Äldre 31 Mar 23:32
    #18

    Före detta hyresgästens beteende tycker jag kan tyda på en konflikt mellan henne och värden. Du kanske inte fått hela sanningen. Faktum är också att det många gånger inte ingår tvättmaskin och diskmaskin i hyreslägenheter. Faktiskt ingen av de 4 st jag bott i. Det var först när vi köpte en bostadsrätt som det fanns.

    Förstår om du är arg, men gläds åt att du fått en ny lägenhet som förhoppningsvis passar dig bättre än din förra. Du får övertala värden att skaffa dig nya vitvaror. Vill han inte är det lätt att köpa begagnat. I de köp och säljsajter jag är med i brukar de gå för 500-1000 kr.

    Lycka till med nya lägenheten och glad påsk!

Svar på tråden f.d hyresgäst har inte lämnat tillbaka nycklarna