• Äldre 26 Mar 07:52
    9092 visningar
    17 svar
    17
    9092

    någon mer som har barn under utredning pga sen motorisk utveckling

    Hej!

    Har en tjej nyss fyllda ett som nu är under utredning då hon inte kan förflytta sig själv och inte t.ex. sätta sig upp själv.

    Hade varit så skönt att få prata med någon som är i samma situation eller har varit.

  • Svar på tråden någon mer som har barn under utredning pga sen motorisk utveckling
  • Äldre 26 Mar 09:21
    #1

    Jag har ingen erfarenhet av det men hade en bekant som va lite sen. Men hen satt mycket i knät på Hon. Har du bärt mycket på barnet?

  • Äldre 26 Mar 15:07
    #2

    Jag frågade läkaren om det kunde bero på att jag har haft henne för lite på mage och för mycket i gåstolen, men hon så att man kan bara påverka utvecklingen mycket lite (om det inte är missförhållanden givetvis)

  • Äldre 26 Mar 16:01
    #3
  • Äldre 26 Mar 17:34
    #4

    Jo jag har också hört att det inte är bra så sen över en månads sen plockade jag bort gåstolen helt.

  • Äldre 26 Mar 17:37
    #5

    Men läkaren sa att det inte var därför hon är sen

  • Äldre 26 Mar 21:01
    #6

    En bekant till mig harv en son. Snart 11 månader som inte sätter sig upp själv och endast "drar" sig framåt väligt begränsat. Hon får dock ingen utredning frå BVC ännu trots att hon önskar det. Är det bara det grovmotoriska kan ditt barn är sen på eller är det mer?

  • Äldre 27 Mar 07:23
    #7

    Jag fick gråta mig till en läkartid hos BVC men sen när jag kom till läkaren så tog hon mig på allvar direkt.

    Det är främst det grov motoriska, hon har även följt huvud omfång kurvan mycket dåligt och vikten lite halv dåligt. Detta sen hon var 6 månader. Nu har jag bytt BVC!!!! Och är det något fel på henne kommer jag att anmäla de

  • Äldre 27 Mar 20:34
    #8

    Vad skönt att du fick gensvar av läkaren! Verkar som att BVC-sköterskor hävdar att allt är som det ska in i absurdum, visst att det i 95% inte är något fel men det gäller ju att fånga upp de sista 5% så fort som möjligt.

    Men upplever du att ditt barn "vill" röra sig mer än hon klarar av eller är det mer som att hon är oförstående om sin kropp och sina rörelser om du förstår hur jag menar. Min vännina funderar på om en sjukgymnast kan hjälpa till då hennes som inte verkar få till koordinationen och han verkar ha svaga muskler i benen. Vad ordinerade din läkare?

  • Äldre 27 Mar 20:45
    #9
    elviramede skrev 2015-03-26 09:21:01 följande:

    Jag har ingen erfarenhet av det men hade en bekant som va lite sen. Men hen satt mycket i knät på Hon. Har du bärt mycket på barnet?


    Jag har burit två av mina barn hela dagarna och halva nätterna då de haft kolik. Trots de har de suttit upp vid 4,5 respektive 5 månader och gått när de var 8 månader. Tro inte att du bidragit till detta TS. Det är bara okunniga de som påstår det! Har även ett barn som var senare motoriskt men inom "ramarna". Men sen om man jämfört med mina andra! Detta visade sej vara ett kromosomfel. Bra att du står på dej TS!
  • Äldre 27 Mar 22:02
    #10

    Hej! Min dotter kunde inte heller sätta sig upp eller förflytta sig när hon var ett år. Barnläkaren sa att vi skulle ge det en månad, annars börja med sjukgymnastik. 

    Min dotter var väldigt nöjd med att sitta och leka. Jag började lägga henne på mage igen, flera ggr om dagen, och gärna lite längre stunder. Bullade upp med rullad filt under överkroppen i början för att göra det lite lättare. Det tog inte ens tre veckor så kunde hon sätta sig upp, dra sig fram med armarna och hasa på rumpan. Ett par veckor senare kröp hon på riktigt med både armar och ben, och kunde även ställa sig upp. Nån sjukgymnastik blev det aldrig. Nu är hon femton månader och vill inte riktigt gå utan att hålla händerna, men det känns som om det handlar mer om rädsla än bristande förmåga. 

    Så mitt tips är, ner på mage. Och gärna lägga sig själv på mage mittemot och läsa bok eller leka. När de väl kommer igång kan det gå jättefort!

  • Äldre 28 Mar 23:17
    #11

    Marlinire: tack, skönt att höra att fler är så sena! Nu det sista har hon legat på mage så mycket som möjligt, och jag ser skillnad, hon har t.ex kunnat vända sig sen hon var 6 mån men nu är det liksom mer medvetet hon gör det. Igår gick hon sina första steg längst möbler.

    Chincilli: hon är väldigt nöjd med att bara sitta och leka, men hon älskade sin gåstol och sprang efter mig med den, sen jag plockade undan den är hon betydligt mer missnöjd. Men upplever henne allmänt lugnare än genomsnittet.

    Hon fick ta prover för gluten och ämnesomsättning då hon har det ärftligt, men var något avvikande som vi skulle ta om, men läkaren trodde inte det var något. Sen har hon fått remiss till ögon (läkaren vill kolla synen då hon lägger huvudet mycket på sned, men vi upplever att hon ser bra) och så fick hon remiss till neurologen, läkaren tror också sjukgymnast vore bra men är bara en neurolog som får skriva en sådan remiss.

    Min tjej är tvärtom, stark i sina ben men svag i armar och nacken, hon är närmre att gå än att krypa.

  • Äldre 28 Mar 23:18
    #12

    Kira: vad var det som gjorde att ni upptäckte kromosomfelet? Var det att hon/han var sen? Eller var det något mer?

  • Äldre 30 Mar 16:05
    #13

    Marlinire: har en kudde som är meningen att ha under bröstet, men testade filt nu som blir högre, då kommer hon upp i krypställning så är nog bra!

  • Äldre 7 Apr 19:43
    #14
    Marie89 skrev 2015-03-28 23:18:46 följande:

    Kira: vad var det som gjorde att ni upptäckte kromosomfelet? Var det att hon/han var sen? Eller var det något mer?


    Njae det var lite det att han var sen, men jag kände att nått inte var som med mitt andra barn. Gick inte riktigt att sätta fingret på det utan var flera små saker som tillsammans kändes avvikande. Det syns inte heller på honom.
  • Äldre 8 Apr 10:11
    #15

    Hur har det gått ts??

  • Äldre 8 Apr 10:53
    #16

    Hon blir sakta starkare och närmre att kunna åla. Just nu väntar vi på provsvar och att få komma till neurologen och ögon.

  • Äldre 8 Apr 18:35
    #17

    Hon utvecklas ju hela tiden men väldigt sakta. Hon ligger på mage så mycket som möjligt nu, då har hon börjat vända och snurra mer kontrollerat. Men hon lyfter aldrig sig så armarna blir raka, men kan komma i krypställning med benen.

Svar på tråden någon mer som har barn under utredning pga sen motorisk utveckling