• Äldre 26 Mar 13:12
    2173 visningar
    10 svar
    10
    2173

    Ni som gjort flera kejsarsnitt

    Jag har två flickor genom kejsarsnitt och planerar nu att, förhoppningsvis, kunna bli gravid med ett syskon närmaste året.

    Ni som gjort fler än 2 snitt, har allt gått bra för er? Har någon sagt nått om risker vid flera kejsarsnitt? Hur många har ni gjort?

    Båda mina kejsarsnitt har varit helt besvärsfria. Var uppe och hopppade ganska fort och tyckte inte smärtan var värre än mensvärk. Är dock livrädd för ett till kejsarsnitt med alla risker det innebär. Men vill SÅ otroligt görna ha fler barn! Att vara mamma och gravid är det bösta som finns!

    Hade ni vågat er på ännu ett snitt? Eller la ske till och med två?

  • Svar på tråden Ni som gjort flera kejsarsnitt
  • Äldre 28 Mar 22:34
    #1

    Inga som gjort kejsarsnitt fler ggr?

  • Anonym (kompi­s)
    Äldre 28 Mar 22:43
    #2

    Har inte varit med om det själv men har en kompis som förlöstes med kejsarsnitt med sina två första barn, när de skulle ha sitt tredje sa de att då gjorde man per automatik kejsarsnitt igen. Detta kan ju dock vara något som varierar i olika landsting.

  • modsey
    Äldre 29 Mar 07:29
    #3

    Jag har gjort tre snitt och hade kunnat gjort fler enligt läkaren som gjorde det. Det såg fint ut även om det naturligtvis fanns en del sammanväxningar.
    Jag har varit med som personal på många snitt och flera mammor har det varit både nummer tre och fyra ( o några med ännu fler) snitt.

  • Anonym (J)
    Äldre 30 Mar 22:35
    #4
    modsey skrev 2015-03-29 07:29:27 följande:

    Jag har gjort tre snitt och hade kunnat gjort fler enligt läkaren som gjorde det. Det såg fint ut även om det naturligtvis fanns en del sammanväxningar.

    Jag har varit med som personal på många snitt och flera mammor har det varit både nummer tre och fyra ( o några med ännu fler) snitt.


    Vad spännande, berätta! Har det gått väl för de snitten där det varot nr 3 och 4? Är dessutom hypokondriker så är livrädd för fler snitt. Tänker att jag borde avstå få jag redan har två barn... Vill inte att de ska förlora din mamma ju...
  • Äldre 30 Mar 22:36
    #5

    Har det gått komplikationsfritt för de mammor som gjort upprepade snitt? Eller är det mer personal osv i rummet? Hur stor risk är det egentligen?

  • modsey
    Äldre 31 Mar 07:09
    #6
    Anonym (J) skrev 2015-03-30 22:35:46 följande:
    Vad spännande, berätta! Har det gått väl för de snitten där det varot nr 3 och 4? Är dessutom hypokondriker så är livrädd för fler snitt. Tänker att jag borde avstå få jag redan har två barn... Vill inte att de ska förlora din mamma ju...
    ja de gånger jag varit med har det gått bra, det kan som sagt var ta lite längre tid pga ärrvävnadsbildning.
    Mammaathome skrev 2015-03-30 22:36:53 följande:

    Har det gått komplikationsfritt för de mammor som gjort upprepade snitt? Eller är det mer personal osv i rummet? Hur stor risk är det egentligen?


    nej det är ingen mer personal med, man sätter inte den nyaste underläkaren på det snittet utan det är en mer erfaren obstretiker som gör det då. Eller att de är en nyare och en mer erfaren där den erfarne sen lämnat då det är klart och man ser att det bara är att sy nu :)
  • Anonym (J)
    Äldre 31 Mar 13:07
    #7

    Men räknas det som riskfyllt att få ett tredje snitt?

  • Äldre 31 Mar 18:07
    #8

    Är snittad 3 gånger, det har inte varit något prat om att jag inte skulle kunna få fler. Jag tror de gör bedömningen från fall till fall och jag antar att när de ser att det börjar vara risk så säger det till.

    En kompis är också snittad 3 gånger. Inga komplikationer, inget prat om att nu får det räcka.

    Efter 4 snitt fick min kusin förbud att genomgå fler graviditeter. Så råkade hon bli gravid igen, och var lite orolig för vad som skulle hända då. Men det var visst inte så mycket att säga om det, lite fler koller tror jag hon gick på. Och så blev det sterilisering i samband med snittet.

  • Anonym (J)
    Äldre 1 Apr 15:51
    #9
    pigglet skrev 2015-03-31 18:07:29 följande:

    Är snittad 3 gånger, det har inte varit något prat om att jag inte skulle kunna få fler. Jag tror de gör bedömningen från fall till fall och jag antar att när de ser att det börjar vara risk så säger det till.

    En kompis är också snittad 3 gånger. Inga komplikationer, inget prat om att nu får det räcka.

    Efter 4 snitt fick min kusin förbud att genomgå fler graviditeter. Så råkade hon bli gravid igen, och var lite orolig för vad som skulle hända då. Men det var visst inte så mycket att säga om det, lite fler koller tror jag hon gick på. Och så blev det sterilisering i samband med snittet.


    Så du fixk inga fler kontroller med tre snitt? Ingen som sa att det var högriskgraviditet eller så?
  • modsey
    Äldre 1 Apr 20:30
    #10
    Anonym (J) skrev 2015-04-01 15:51:58 följande:
    Så du fixk inga fler kontroller med tre snitt? Ingen som sa att det var högriskgraviditet eller så?
    tre snitt här med, inga extra kontroller pga det.
    Riskgraviditet av andra orsaker.
Svar på tråden Ni som gjort flera kejsarsnitt