• Dr to be

    V.27+, inlagd i 2 dygn med smärtsamma sd. Nu påverkad tapp 2.5cm lång....

    Hej!

    Som rubriken lyder är jag i v.27+4 och har de senaste 2 dygnen legat inne med smärtsamma sammandragningar som ej påverkat livmodertappen tills nu. Gjorde nyss en ny undersökning som visade att tappen nu var förkortad till 2.5cm och att det börjat öppna sig inifrån.

    Fick just första kortisonsprutan för bebisens lungmognad. Ska få bricanylsprutor var fjärde timme. Hjälper inte det så blir det värkstillande dropp som sista åtgärd att hindra lilla fröken från att komma.

    Någon som varit med om en liknande situation?

    Lyckades de stoppa förlossningen?

    Om inte, hur länge (dagar) fördröjdes den? Födde du vaginalt och hur gick det för bebisen?

    Vår lilla tjej ligger med huvudet nedåt så det verkar ju bli en vaginal förlossning om det sätter igång och hon fortfarande mår bra.

    Så många tankar snurrar i huvudet nu...

  • Svar på tråden V.27+, inlagd i 2 dygn med smärtsamma sd. Nu påverkad tapp 2.5cm lång....
  • Min underbara hjärtan

    Å känner igen mig fast mitt vatten gick och moderkakan lossnade från en kant låg flera veckor på sjukhus med sammandragningar och verkar! Hade strikt sängläge! allt gick bra för oss fast han vårdades på barn 4 neutal vård det är en speciell tid som kräver mycket... Men allt går lycka till

  • Dr to be

    Tack för svar

    Förlossningsläkaren som jobbar inatt var just här och la om planen. Hon sa att vi skulle köra det tunga artilleriet direkt med värkstillande dropp. Så nu ska jag strax ner till förlossningen eftersom det behövs mer "övervakning" än vad som finns på vårdavdelning. Lilltufflan får gärna stanna i magen lääääääänge än.

  • KaeJ

    Kom in i v.29+3 med prematura värkar. Tyvärr var min tapp bara 7mm lång.
    Fick allt de kunde ge mig. Kortison, verkställande dropp, bricanyl, adalat osv.

    Jag fick stanna i 6 veckor på sjukhuset. Första veckan drygt fick jag inte ens gå på toaletten utan fick kissa på bäcken. Låg på förlossningen i 10 dagar. 
    Sen flyttades jag till BB där jag låg resterande tid. Fick endast gå upp på toa och duscha typ 3 ggr i veckan.

    Undersökningar och ctg i stort sett varje dag. 

  • KaeJ
    KaeJ skrev 2015-03-26 18:42:55 följande:

    Kom in i v.29+3 med prematura värkar. Tyvärr var min tapp bara 7mm lång.
    Fick allt de kunde ge mig. Kortison, verkställande dropp, bricanyl, adalat osv.

    Jag fick stanna i 6 veckor på sjukhuset. Första veckan drygt fick jag inte ens gå på toaletten utan fick kissa på bäcken. Låg på förlossningen i 10 dagar. 
    Sen flyttades jag till BB där jag låg resterande tid. Fick endast gå upp på toa och duscha typ 3 ggr i veckan.

    Undersökningar och ctg i stort sett varje dag. 


    Värkstillande och inget annat :)
  • Min underbara hjärtan

    Mitt vatten gick och moderkakan lossnade från en kant i v 29+1 sångare verkar kom in dom förberedde ett stort team på att sa emot liten.... Gav mig sprutor för mognad av bäbis lungor mm men till slut så stoppades det så höll det på fram å tebaks i några veckor till han till slut bestämde sig för att komma ut! Så han precis gå in i v 33 men allt har gått bra han va beräknad till på påskafton han fick först ligga i kuvös sen värmebädd vi fick ganska fort komma ut på familjerum och relativt fort komma hem på "permis" så då fick vi låna hem våg mm och dagligen ringa in vikten åså va vi in då och då satte om sond mm å mätte och vägde. För 1,4v blev vi utskriven från neutalen

  • Nevihc

    Jag hade smärtsamma sammandragningar i vecka 23+4.. Åkte in till förlossningen i Östersund och det visade sig att livmodertappen var utplånad. Så mig gav dom kortisonspruta, bricanyl och värkavstannande dropp och sen iväg i en helikopter och till Umeå. Där hann dom göra ett ultraljud och sen var min bebis född i vecka 23+5. (Vaginalt). Så det gick inte att stoppa..


    Han ligger uppe på BARN4 och är nu tre veckor gammal. Hittills så har allting gått bra, så vi ber och hoppas att det ska fortsätta så.

  • VB52015
    Nevihc skrev 2015-03-30 22:06:48 följande:

    Jag hade smärtsamma sammandragningar i vecka 23+4.. Åkte in till förlossningen i Östersund och det visade sig att livmodertappen var utplånad. Så mig gav dom kortisonspruta, bricanyl och värkavstannande dropp och sen iväg i en helikopter och till Umeå. Där hann dom göra ett ultraljud och sen var min bebis född i vecka 23+5. (Vaginalt). Så det gick inte att stoppa..

    Han ligger uppe på BARN4 och är nu tre veckor gammal. Hittills så har allting gått bra, så vi ber och hoppas att det ska fortsätta så.


    Hoppas allt går bra för er, och grattis till bebis # om än lite tidigt. Jag måste fråga, svara om du/ni orkar - hur ont gjorde era värkar? Jag har haft SD och smärtsamma sådanna fram o tillbaka sedan vecka 14, är i vecka 22+3 nu pch just ikväll känns det annorlunda - som sendrag och tryck uppifrån » ner liksom livmodern stelna först till upptill och sedan blir det ett enormt tryck neråt. Sendraget känns i navelhöjd men också i ljumskar och ländrygg.. De är täta och håller i sig någon minut åt gången..
    2007 | 2013 | 2015
  • Dellla

    När jag var i v 28-29 så fick jag också sammandragningar så jag åkte in där dom koppla upp mig på ctg och följde mina sammandragningar vilket visade sig vara väldigt starka så dom tillkalla läkare med en gång och gav mig bricanyl vilket hjälpte och så gjorde dom ett ul och tappen va 2.7 cm mot natten kom värkarna tillbaka så fick en till spruta därefter så försvann mina värkar och fick åka hem men fick strikta order att inte städa eller överbelasta mig själv. Och min underbara flicka höll sig  kvar i magen till 38+6. Så det slutade bra trots allt vilket jag hoppas det gör för dig också  Lycka till ts :) 

  • Dellla
    VB52015 skrev 2015-03-30 23:26:22 följande:
    Hoppas allt går bra för er, och grattis till bebis # om än lite tidigt. Jag måste fråga, svara om du/ni orkar - hur ont gjorde era värkar? Jag har haft SD och smärtsamma sådanna fram o tillbaka sedan vecka 14, är i vecka 22+3 nu pch just ikväll känns det annorlunda - som sendrag och tryck uppifrån » ner liksom livmodern stelna först till upptill och sedan blir det ett enormt tryck neråt. Sendraget känns i navelhöjd men också i ljumskar och ländrygg.. De är täta och håller i sig någon minut åt gången..
    Du får har sammandragningar men dom får inte göra ont sa min läkare till mig och magen blir ganska hård när sammandragningar när kommer smärtan går liksom uppåt. Gör sammandragningarna ont i vila? 
  • VB52015
    Dellla skrev 2015-03-30 23:39:38 följande:

    Du får har sammandragningar men dom får inte göra ont sa min läkare till mig och magen blir ganska hård när sammandragningar när kommer smärtan går liksom uppåt. Gör sammandragningarna ont i vila? 


    De hat gjort on i vila sedan vecka 14, som mensvärk.. Men nu. Nu känns det på ett annat sätt.

    Tack för svar
    2007 | 2013 | 2015
  • VB52015

    Detta är tredje barnet, också tidiga värkar med de två andra men som sagt, något annat Just nu.. En värk som inte känns igen. (varit in på koll tidigare och för varje gång har tappen blivit kortare men känner att läkarna inte tagit mig på allvar, trots att tappen bevisligen blivit påverkad)


    2007 | 2013 | 2015
  • Dellla
    VB52015 skrev 2015-03-31 00:46:06 följande:

    Detta är tredje barnet, också tidiga värkar med de två andra men som sagt, något annat Just nu.. En värk som inte känns igen. (varit in på koll tidigare och för varje gång har tappen blivit kortare men känner att läkarna inte tagit mig på allvar, trots att tappen bevisligen blivit påverkad)


    2007 | 2013 | 2015
    Men har du inte fått strikta order att vara sängliggande ? Det brukar man bli om tappen e påverkad , tycker du borde ringa din bm eller kvinnokliniken och snacka med dom de sånt dom måste ta på allvar .
  • Dr to be

    Hej!

    Hoppas allt går bra med lillkillen i Umeå

    Jag fick komma hem i måndags 28+1, tappen var då 24mm. Har dock blivit inlagd igen, 28+3, för 2 nya dygn med värkstillande dropp. Fick mer ont igår kväll och imorse blödde jag lite. Tappen är nu 14mm. Bebis ligger med huvudet nedåt å är således startklar men jag hoppas hon håller sig därinne åtminstone några v till.

  • KaeJ
    Dr to be skrev 2015-04-01 17:36:41 följande:

    Hej!

    Hoppas allt går bra med lillkillen i Umeå smile1.gif

    Jag fick komma hem i måndags 28+1, tappen var då 24mm. Har dock blivit inlagd igen, 28+3, för 2 nya dygn med värkstillande dropp. Fick mer ont igår kväll och imorse blödde jag lite. Tappen är nu 14mm. Bebis ligger med huvudet nedåt å är således startklar men jag hoppas hon håller sig därinne åtminstone några v till.


    Vet du varför tappen förkortats?

    Har de tagit någon urinodling på dig.

    Jag hade/har Gbs. Vanligt att man får prematuravärkar då.

    Anledningen varför jag frågar är för man ska få antibiotika vid förlossningen då, vilket missades på mig så dottern fick tillbringa sin första 1,5 vecka på neo med en infektion att fajtas emot.
  • Dr to be

    De har odlat ggr flera och inte fått napp... Så troligtvis ingen infektion.


    KaeJ skrev 2015-04-01 19:07:34 följande:

    Vet du varför tappen förkortats?

    Har de tagit någon urinodling på dig.

    Jag hade/har Gbs. Vanligt att man får prematuravärkar då.

    Anledningen varför jag frågar är för man ska få antibiotika vid förlossningen då, vilket missades på mig så dottern fick tillbringa sin första 1,5 vecka på neo med en infektion att fajtas emot.


  • yodi
    Dr to be skrev 2015-04-01 17:36:41 följande:

    Hej!

    Hoppas allt går bra med lillkillen i Umeå

    Jag fick komma hem i måndags 28+1, tappen var då 24mm. Har dock blivit inlagd igen, 28+3, för 2 nya dygn med värkstillande dropp. Fick mer ont igår kväll och imorse blödde jag lite. Tappen är nu 14mm. Bebis ligger med huvudet nedåt å är således startklar men jag hoppas hon håller sig därinne åtminstone några v till.


    håller tummarna för att hon håller sig inne ett litet tag till
Svar på tråden V.27+, inlagd i 2 dygn med smärtsamma sd. Nu påverkad tapp 2.5cm lång....