• Anonym (tjeje­n73)
    Äldre 26 Mar 18:12
    1102 visningar
    4 svar
    4
    1102

    Vad vill han?! dejtakuten! desperat!! :(((

    Såhär är det: Jag har dejtat en kille i fyra veckor nu och som jag har blivit väldigt förälskad i. Vi har gjort allt möjligt: olika aktiviteter (bio, konsert, krogen, promenader etc), sovit över, haft sex osv men han är oerhört komplicerad, hemmavid är han fantastisk: tittar djupt i ögonen, smeker kärleksfullt och vill vara nära mest hela tiden. Så fort vi lämnar den privata sfären är det som att han försvinner, jag får inte ens ta på honom, då stelnar han till direkt. Han har berättat att han tycker det är obekvämt och att han är ovan, osäker och nervös (aldrig haft förhållande, aldrig visat intimitet öppet etc). Dessutom pratar han  i termer av "vill aldrig ha barn,  vill aldrig bli fast på ett ställe, vill aldrig ta lån etc". Oerhört rotlös mao. Härromdagen när vi satt på spårvagnen påväg till bion tog han försiktigt min hand och senare på kvällen frågade han om jag frös och höll om mig. När vi skiljdes åt den kvällen som var den senaste vi såg kramade han mig inte ens utan vinkade bara och sa "hejdå vi hörs!". Han svarar på sms men väldigt "opersonligt", absolut inget flörtigt eller något som indikerar på att han tycker om mig, dessutom dröjer det 2-4h mellan varje svar. Han frågar aldrig om vi ska ses eller tar initiativet till något, det är bara jag, däremot berömer han mig alltid för mina förslag på aktiviteter. Dessutom är han sjukt osäker och nästan övernaturligt konflikträdd. Ena dagen är han liksom perfekt, fin, öppen och nära (berättade bland annat att han blev sårad när han såg att jag hade kvar min dejtingprofil på match) medan andra dagen distanserad, likgiltig och opersonlig. Smsar till mig som att jag vore en kompis bara.

    I höstas blev jag dumpad från absolut ingenstans (4 års förhållande) och det tog oerhört hårt på mig varvid jag nu är livrädd att bli refuserad igen. Det var inte första gången jag blev lämnad heller. Jag är 29 år.

    Så nu till mina frågor? vad tror ni han vill? hur ska jag hantera det här? just nu kan jag varken sova, äta eller jobba för att jag känner mig så känslosam, nere och förvirrad över den röriga situationen. vågar ju inte konfrontera honom i rädsla över att skrämma bort honom med tanke på att han är så jävla rädd för allt. Finns det något knep för att veta vad han vill utan att behöva ställa frågan rakt ut?

    Bryter ihop. snälla hjälp.

  • Svar på tråden Vad vill han?! dejtakuten! desperat!! :(((
  • Äldre 26 Mar 18:20
    #1
    +1

    Vad HAN vill? Det viktiga är vad DU vill.

    Den enda frågan du behöver ställa dig är:

    - Är det här, just här just nu precis exakt som han är idag, en person som jag vill vara i en relation med?

    Om svaret är ett entydigt "Ja", utan tvekan och utan "Ja, men..", så agera därefter. Sedan är det upp till honom. Om svaret är någon form av "Nej" eller frånvaro av entydigt "Ja" så är det läge att tacka för dig.


    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Anonym (tjeje­n73) Trådstartaren
    Äldre 26 Mar 18:28
    #2

    Jag vet att jag vill verkligen vara med honom, jag gillar ju honom för den udda figur han är men kruxet ligger i att jag inte kan läsa av honom och inte vågar fråga så "tidigt" i rädsla över att han ska få panik och tänka "desperat tjej, flyyy". I min fantasi ser det ut såhär: Jag ska växa i hans ögon, visa att han kan vara sig själv med mig och att jag stannar ändå. Frågan blir följdakteligen: ska jag stanna kvar och vara miserabel i väntan på att han ska trygga till sig hos mig eller ska jag konfrontera honom redan nu men då samtidigt riskera att han ryggar tillbaka och försvinner?

    Han tyckte det var en bra idé att vi båda tog bort match-profilerna, vilket vi båda har gjort. Är det ett indirekt sätt att säga att vi är exclusives? tror även vi nämnde att vi, medan vi träffade varandra, inte skulle träffa några andra (blev så nervös i samtalet att jag har minnseblockering, så patetisk, haha!)

  • Äldre 26 Mar 20:45
    #3

    Nej, kruxet är att ditt svar på min fråga blir "Ja, men.. jag kan/vågar inte kommunicera med honom". Det är den grunden du bygger en framtida relation på. Här och nu, glöm hur det kanske eventuellt möjligtvis skulle kunna bli sen, det är en framtid du inte vet något om. Det enda du vet är det du har här och nu, just exakt nu. Du vill alltså ha en relation med en person du inte kan tolka utan måste fråga främlingar på ett forum på internet varje gång han gör något du inte förstår, där du inte vågar vara dig själv, där du inte vågar kommunicera, där du blir så nervös i samtal att du får minnesblockeringar och där du trippar på tå för att inte riskera att skrämma iväg honom? Ursäkta, men läser du ens själv vad du skriver? Det är bra att du åtminstone inser att din fantasi är en fantasi.


    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Äldre 26 Mar 21:29
    #4
    Smecker skrev 2015-03-26 20:45:52 följande:

    Nej, kruxet är att ditt svar på min fråga blir "Ja, men.. jag kan/vågar inte kommunicera med honom". Det är den grunden du bygger en framtida relation på. Här och nu, glöm hur det kanske eventuellt möjligtvis skulle kunna bli sen, det är en framtid du inte vet något om. Det enda du vet är det du har här och nu, just exakt nu. Du vill alltså ha en relation med en person du inte kan tolka utan måste fråga främlingar på ett forum på internet varje gång han gör något du inte förstår, där du inte vågar vara dig själv, där du inte vågar kommunicera, där du blir så nervös i samtal att du får minnesblockeringar och där du trippar på tå för att inte riskera att skrämma iväg honom? Ursäkta, men läser du ens själv vad du skriver? Det är bra att du åtminstone inser att din fantasi är en fantasi.


    Håller med. Jag tycker i och för sig att du kan ge honom en chans. Berätta lugnt och snällt och konkret för honom vad du behöver för att må bra med honom. Det är inte att vara desperat eller klängig. Om han inte tar det bra eller inte tar till sig det du säger så sluta dejta honom. Det finns många bra killar där ute.
    She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
Svar på tråden Vad vill han?! dejtakuten! desperat!! :(((