• Anonym (Ledsen)

    Lite ledsen äver min låga lön. . :-(

    Jag vet att jag själv har valt mitt yrke, det är inte det, men efter en så lång utbildning hade jag hoppats på mer. Nu ångrar jag nästan hela yrkesvalet. Visst är jobbet kul, men det är inget roligt att ha så dåligt betalt.

    Jag är ny på jobbet och fick veta ingångslönen igår. . . Inte finns det stora möjlgheter att avancera heller, löneutvecklingen är dålig i hela branschen.

    Kultursektorn. . . om någon undrar. . . 22 000 i ingång. . . 4 års akademiska studier.

    Fler här med dålig lön?

  • Svar på tråden Lite ledsen äver min låga lön. . :-(
  • Anonym (,,,,)

    Asså förlåt. Men Kultursektorn är ökända för kass lön.
    Det säger de till och med på de kulturvetenskapliga utbildningarna! (Kulturkofta själv)

    Var stående skämtet under termin ett. Kulturyrket blir man inte rik på.

  • gbgumman
    Anonym (Ledsen) skrev 2015-03-26 21:42:45 följande:

    Jag vet att jag själv har valt mitt yrke, det är inte det, men efter en så lång utbildning hade jag hoppats på mer. Nu ångrar jag nästan hela yrkesvalet. Visst är jobbet kul, men det är inget roligt att ha så dåligt betalt.

    Jag är ny på jobbet och fick veta ingångslönen igår. . . Inte finns det stora möjlgheter att avancera heller, löneutvecklingen är dålig i hela branschen.

    Kultursektorn. . . om någon undrar. . . 22 000 i ingång. . . 4 års akademiska studier.

    Fler här med dålig lön?


    Får man fråga om du kan berätta mer. Varför kan du inte avancera. Flytta till annan plats i landet. Jag jobbar också inom kultursektorn. Tjänar ca 30 000kr
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (,,,,) skrev 2015-03-26 21:45:35 följande:

    Asså förlåt. Men Kultursektorn är ökända för kass lön.
    Det säger de till och med på de kulturvetenskapliga utbildningarna! (Kulturkofta själv)

    Var stående skämtet under termin ett. Kulturyrket blir man inte rik på.


    Nej, jag vet. De är ju så och det visste jag ju. Det var bara när jag fick pappret i handen som jag kände att "gjorde jag verkligen rätt nu".

    Det är ett kul jobb i alla fall. Och i ärligetens namn inte så mycket ansvar (om man jämför med andra yrken).
  • Anonym (Ledsen)
    gbgumman skrev 2015-03-26 21:47:38 följande:
    Får man fråga om du kan berätta mer. Varför kan du inte avancera. Flytta till annan plats i landet. Jag jobbar också inom kultursektorn. Tjänar ca 30 000kr
    Att flytta blir väl lite svårt när jag har familj här. Liite kan jag väl komma upp i lön, ,men dna 30 000 känns väldigt avlägset.
  • gbgumman

    Tror nog kommer kunna få högre lön. Skaffa erfarenhet och byt jobb/tjänst sedan. Det funkar faktist även i vår bransch. Vad är det du gör. Jag är bibliotekarie.

  • sportpappa

    Jag är civilingenjör och min ingångslön (iofs för 13 år sedan) var 21600 kr. Iofs har jag haft en bra löneutveckling sedan dess, men då har jag bytt anställning och projekt ett otal gånger och är nu inne på mitt femte egna företag. Exakt vad man kommer att göra i framtiden vet man inte utan man snirklar sig fram genom livet och tar tillvara på de möjligheter som dyker upp.

    Du har alla möjligheter i världen att förändra din lön på olika sätt. Även om du har en utbildning inom ett visst område så måste du inte jobba med just det området. Din kompetens kan komma till nytta på mängder av olika sätt. Det gäller bara att vara öppen och sträva mot något. Om du förväntar dig att du inte får någon nämnvärd löneutveckling eller kommer att avancera så blir det största sannolikhet så.

  • Anonym (....)

    Ja det är ingen toppenlön, men förskollärare och sjuksköterskor har 3,5 års utbildning och har ibland lägre ingångslön än så+ dålig löneutveckling. Lärare läser längre och kan ha ännu lägre löner. Ändå behövs mer förskollärare och sjuksköterskor, så varför höjs inte lönerna mer? Inom kultursektorn är det inte riktigt samma efter0 Meddelandenfrågan så där förstår jag ändå att lönerna kan vara låga.

  • Anonym (iknow)
    Anonym (....) skrev 2015-03-26 22:45:45 följande:

    Ja det är ingen toppenlön, men förskollärare och sjuksköterskor har 3,5 års utbildning och har ibland lägre ingångslön än så+ dålig löneutveckling. Lärare läser längre och kan ha ännu lägre löner. Ändå behövs mer förskollärare och sjuksköterskor, så varför höjs inte lönerna mer? Inom kultursektorn är det inte riktigt samma efter0 Meddelandenfrågan så där förstår jag ändå att lönerna kan vara låga.


    Förskollärare har en BRA ingångslön. De flesta har en ingångslön på runt 27.000 som förskollärare.
  • gbgumman
    Anonym (....) skrev 2015-03-26 22:45:45 följande:

    Ja det är ingen toppenlön, men förskollärare och sjuksköterskor har 3,5 års utbildning och har ibland lägre ingångslön än så+ dålig löneutveckling. Lärare läser längre och kan ha ännu lägre löner. Ändå behövs mer förskollärare och sjuksköterskor, så varför höjs inte lönerna mer? Inom kultursektorn är det inte riktigt samma efter0 Meddelandenfrågan så där förstår jag ändå att lönerna kan vara låga.


    Vilken nedrig kommentar. Jag stod länge på lärares sida. Men bytte för ett par år sedan. Självgoda och blida för andras slit är många Har dessutom träffat lärare som verkligen inte förtjänar någon lön alls. Så ointresserade av sitt jobb att man vill gråta. De ville helst gå till biblioteket för att få läsa mama eller sköna hem eller sitta i ett hörn och fingra på mobilen. Samtidigt som barnen uppförde sig som svin med en stackars assistent som gör sitt bästa att klara situationen tillsammans bibliotekspersonalen. Många är duktiga och bra men nu har jag sett så många hemska exempel att jag blivit arg. Svara på mail och läsa avtal vägrar de. Ljuger gör en del också. Trist för dem när sådant på omvägar kommer fram.
  • Anonym (Y)

    Anonym (iknow) .... Ursäkta men: Du vet INGET!!!


    Anonym (iknow) skrev 2015-03-26 22:58:31 följande:

    Förskollärare har en BRA ingångslön. De flesta har en ingångslön på runt 27.000 som förskollärare.


    Om man tittar på lönestatestiken för förskollärare så skulle du se att medellönen för en förskollärare är 24100kr .... Efter 10,3 år och en ålder på 37,5..... ÄVEN om ingångslönerna har gått upp lite så i största delen av landet ligger den på runt 22-23000 ..... 27000 i ingångslön kan du kanske få i Stockholm men INTE i majoriteten av kommunerna i Sverige!

    Så kom inte och säg att förskollärare har en bra ingångslön .
  • TigerLilySwe
    Anonym (....) skrev 2015-03-26 22:45:45 följande:

    Ja det är ingen toppenlön, men förskollärare och sjuksköterskor har 3,5 års utbildning och har ibland lägre ingångslön än så+ dålig löneutveckling. Lärare läser längre och kan ha ännu lägre löner. Ändå behövs mer förskollärare och sjuksköterskor, så varför höjs inte lönerna mer? Inom kultursektorn är det inte riktigt samma efter0 Meddelandenfrågan så där förstår jag ändå att lönerna kan vara låga.


    Ah nej, minsann. Det där stämmer då rakt inte. De yrkesgrupperna du nämner har väsentligt högre ingångslön och har allmänt gullats med de senaste åren. Både rätt och orätt för en hel del lärare skulle min själ inte ha en spänn extra, dom är inte mycket att hänga i granen. Nej, dom ess man träffar är inte många men när man väl gör det, ja jösses, det är en sann fröjd. Jag lyfter på hatten, rakt av. 22 000 för fyra år, trist, förstår dig.
  • Anonym (....)

    Det var inte min mening att vara otrevlig och trampa någon på tårna. Ser så här i efterhand att det är lätt att tolka mig så. Jag menade inte att de inom kultursektorn inte förtjänar högre lön, utan funderade bara över detta med att låga löner finns i andra branscher där högskoleutbildning OCKSÅ krävs.
    Och att jag inte förstår hur man tänker när man har såpass låga löner samtidigt som man vill locka fler till yrket.
    Det är säkert olika hur hög lön man kan lyckas förhandla upp sig till, men om man kollar lönestatistik så är den låg för lärare, förskollärare och sjuksköterskor,

    Har tex en kompis som är förskollärare och hon började jobba för 3 år sedan och hade lite över 20500 i ingångslön, nu efter 3 år tjänar hon 22000.
    Sedan vet jag inte alls detta med dåliga lärare, det kanske stämmer, men hur har man tänkt få BRA folk att utbilda sig i flera år till ett yrke som ofta är slitigt (utmattningsdepression mm är överrepresenterat inom skolyrkena), där lönen OFTA (inte alltid) dessutom är låg?  

  • Anonym (VD för priv skola)

    Jag äger personligen 5 skolor i Stockholmsregionen, vi har sammanlagt 450 anställda var av ca 400 av dessa 'är lärare. 

    Det är svårt att dela ut en bra lön till alla lärarna om man vill göra vinst och till fredsställa aktieägarna, vilket är sv största vikt för företaget.

    Jag tycker personligen att om inte lärarens elever presterar, så ser jag ingen möjlighet att höja vederbörandes lön. 

Svar på tråden Lite ledsen äver min låga lön. . :-(