• Anonym (Slut)
    Äldre 26 Mar 22:25
    470 visningar
    10 svar
    10
    470

    Hjälp mig!

    Jag behöver era kloka tankar och råd. Och jag ber er av hela mitt hjärta att inte döma mig eller vara för hårda.

    För drygt en vecka sedan födde jag världens finaste lille pojke. Fullt frisk och allt gick bra.

    Jag och sambon hade pratat mycket om hur det skulle bli men vi hade verkligen ingen aning - uppenbarligen!

    Tilläggas bör att vi bara hade varit tillsammans ca 4 mån när vi blev gravida.

    Vi har längtat så mycket efter denna fina pojke men nu när han är här känner jag mest panik. Jag älskar honom och finns där dygnet runt och brister absolut inte i min omvårdnad, inte heller min sambo. Men jag känner det som att jag förlorat mitt liv, min sambo. Vår lille sover typ 20-30 min åt gången och jag får ingen paus alls. Pappa duger inte utan han vill ligga vid mitt bröst - hela tiden. På natten sover han kanske 2 tim i sträck, max.

    Jag känner mig otillräcklig, förtvivlad, panikslagen och inte alls så som jag trodde. Jag är lycklig också och närnjag tittar på honom fylls mitt hjärta av kärlek. Men jag saknar mitt liv, min närhet till min sambo, SÖMN.

    Är det någon annan som känt såhär? Kommer det kännas bättre snart? Hur länge kommer han sova såhär minimalt? Saken är den att sover han inte så är han nästan ledsen hela tiden. Så det är gråt eller microsömn som erbjuds här hemma.

    Skulle verkligen vara tacksam för era tankar och råd.

  • Svar på tråden Hjälp mig!
  • Anonym (samma här)
    Äldre 26 Mar 22:31
    #1

    Första tiden när barnen var små tyckte jag var tuff. Jag känner igen mig i det du skriver men det blev bättre efter ett tag så håll ut.

  • Äldre 26 Mar 22:36
    #2

    När man får barn förändras allt. Helt plötsligt finns det en ny person som är viktigare än allt annat och som inte kan göra något själv utan är helt beroende av andra.

    Barnet är bara en vecka gammal. Den har levt i livmodern i 9 månader och det är det enda den känner till. Det tar ett tag innan den vänjer sig vid världen här ute.
    Nu kommer jag inte ihåg exakt när min son fick rutiner, men jag tror det blev mycket bättre efter 3 månader och man kunde då börja ha ett mer "normalt" liv.

    Den första tiden är tuff och med stora omställningar och lite sömn så försök sova så mycket som möjligt och se till att pappan tar hand om allt annat ett tag tills han duger.

  • Äldre 26 Mar 22:39
    #3

    Vet du.... Det är väldigt omtumlande och en gigantisk omställning att bli förälder och det är långt ifrån alltid som tankar och känslor under den absolut första tiden är odelat positiva. Du ska absolut inte känna skuld -jag tror att många i din situation gått igenom något liknande.

    Ge allt det nya lite tid så ska du se att det sätter sig.

    Om de negativa tankarna/känslorna tar överhanden och känns helt ohanterliga så tycker jag att du inte ska tveka det minsta om att söka hjälp.

    Grattis till att du blivit mamma och lycka till!

  • nozpa
    Äldre 26 Mar 22:48
    #4

    Det kommer att bli bättre. Snart undrar ni vart den lilla nattpigge tog vägen. Ni funderar över när ni ens behövde kliva upp på natten och inser att ni har ganska mycket tid bara ni 2 trots att ni är föräldrar.

    Man hamnar lite på autopilot i början.

  • Anonym (Slut) Trådstartaren
    Äldre 27 Mar 11:07
    #5

    Tusen tack för era svar! Extra mycket tack för att ni inte dömmer mig eller fick mig att känna mig ännu dummare än vad jag redan känner mig. Det har bara gått drygt en vecka och jag är redan helt uppgiven - det känns inte okej och jag skäms. Jag blir så fruktansvärt ledsen och besviken på mig själv.

    Jag försöker verkligen tänka att detta inte är för evigt och att det blir bättre om några månader men "några månader" känns som en väldigt lång tid när jag är trött och övercäldigad NU.

    Har ett antal vänner som också fått barn senaste tiden och de pratar bara om hur fantastiskt det är, att deras små sover hela tiden, att allting funkar sååå bra.

    Men vår lille verkar ha bestämt sig för att jag är den enda i hela världen som duger. Min sambo försöker verkligen avlasta mig men det blir mest skrik och tårar då. Sen så fort han kommer till mig så blir han lugn. Men det innebär att jag sitter fast hela tiden. Hinner knappt gå på toa eller duscha.

    Som sagt, jag är verkligen tacksam över era tankar och uppmuntrande ord. Jag behöver höra att det kommer bli bättre.

  • LFF
    Äldre 27 Mar 11:22
    #6
    Anonym (Slut) skrev 2015-03-27 11:07:56 följande:

    Tusen tack för era svar! Extra mycket tack för att ni inte dömmer mig eller fick mig att känna mig ännu dummare än vad jag redan känner mig. Det har bara gått drygt en vecka och jag är redan helt uppgiven - det känns inte okej och jag skäms. Jag blir så fruktansvärt ledsen och besviken på mig själv.

    Jag försöker verkligen tänka att detta inte är för evigt och att det blir bättre om några månader men "några månader" känns som en väldigt lång tid när jag är trött och övercäldigad NU.

    Har ett antal vänner som också fått barn senaste tiden och de pratar bara om hur fantastiskt det är, att deras små sover hela tiden, att allting funkar sååå bra.

    Men vår lille verkar ha bestämt sig för att jag är den enda i hela världen som duger. Min sambo försöker verkligen avlasta mig men det blir mest skrik och tårar då. Sen så fort han kommer till mig så blir han lugn. Men det innebär att jag sitter fast hela tiden. Hinner knappt gå på toa eller duscha.

    Som sagt, jag är verkligen tacksam över era tankar och uppmuntrande ord. Jag behöver höra att det kommer bli bättre.


    De ljuger Flört

    Skämt å sido! Det är en enorm omställning att få barn, att dessutom få en liten klängis där bara mamma duger är än värre. Det din sambo kan göra för att avlasta är att se till att du har allt du behöver så du inte behöver tänka på annat än lilleman.

    Vi fick tvillingar och i början dög pappa men sen kom just en sån där period då det bara var mamma som dög. Jag lugnade och tröstade en, lämnade över till pappa då nr två var upprörd och det tog inte lång tid innan nr ett var upprörd igen. Mycket av min tid spenderades i sängen med två stycken som låg på mig. 

    Prata även med din BVC-sköterska om dina tankar och funderingar. Det kan vara så att du fått en lättare förlossningsdepression som du behöver hjälp med att komma ur.

    Och du, det blir bättre!

    Kramar om!
  • Äldre 27 Mar 11:28
    #7
    MammaVirr skrev 2015-03-26 22:39:12 följande:

    Vet du.... Det är väldigt omtumlande och en gigantisk omställning att bli förälder och det är långt ifrån alltid som tankar och känslor under den absolut första tiden är odelat positiva. Du ska absolut inte känna skuld -jag tror att många i din situation gått igenom något liknande.

    Ge allt det nya lite tid så ska du se att det sätter sig.

    Om de negativa tankarna/känslorna tar överhanden och känns helt ohanterliga så tycker jag att du inte ska tveka det minsta om att söka hjälp.

    Grattis till att du blivit mamma och lycka till!


    Det är helt normalt. Så har jag känt vid varje barns födelse. Det är jättejobbigt den första tiden då allt är så nytt och en ny liten människa är i sånt stort behov, speciellt av dig som mamma.

    Man kommer in i rutiner och tillslut lättar det, även om det inte känns så just nu.

    Du behöver inte vara orolig. Jag har tagit hand om 3 barn helt själv och det har gått jättebra.
    Känner du att det inte går att hantera, så kan du såklart söka stöd/hjälp. Det är inget att skämmas för!!

    Lycka till!!
    "The human thinks he is superior, but forget that he was once a drop of semen"
  • Äldre 27 Mar 11:28
    #8
    MammaVirr skrev 2015-03-26 22:39:12 följande:

    Vet du.... Det är väldigt omtumlande och en gigantisk omställning att bli förälder och det är långt ifrån alltid som tankar och känslor under den absolut första tiden är odelat positiva. Du ska absolut inte känna skuld -jag tror att många i din situation gått igenom något liknande.

    Ge allt det nya lite tid så ska du se att det sätter sig.

    Om de negativa tankarna/känslorna tar överhanden och känns helt ohanterliga så tycker jag att du inte ska tveka det minsta om att söka hjälp.

    Grattis till att du blivit mamma och lycka till!


    Det är helt normalt. Så har jag känt vid varje barns födelse. Det är jättejobbigt den första tiden då allt är så nytt och en ny liten människa är i sånt stort behov, speciellt av dig som mamma.

    Man kommer in i rutiner och tillslut lättar det, även om det inte känns så just nu.

    Du behöver inte vara orolig. Jag har tagit hand om 3 barn helt själv och det har gått jättebra.
    Känner du att det inte går att hantera, så kan du såklart söka stöd/hjälp. Det är inget att skämmas för!!

    Lycka till!!
    "The human thinks he is superior, but forget that he was once a drop of semen"
  • Anonym (jogb)
    Äldre 27 Mar 11:32
    #9
    Anonym (Slut) skrev 2015-03-26 22:25:27 följande:

    Jag behöver era kloka tankar och råd. Och jag ber er av hela mitt hjärta att inte döma mig eller vara för hårda.

    För drygt en vecka sedan födde jag världens finaste lille pojke. Fullt frisk och allt gick bra.

    Jag och sambon hade pratat mycket om hur det skulle bli men vi hade verkligen ingen aning - uppenbarligen!

    Tilläggas bör att vi bara hade varit tillsammans ca 4 mån när vi blev gravida.

    Vi har längtat så mycket efter denna fina pojke men nu när han är här känner jag mest panik. Jag älskar honom och finns där dygnet runt och brister absolut inte i min omvårdnad, inte heller min sambo. Men jag känner det som att jag förlorat mitt liv, min sambo. Vår lille sover typ 20-30 min åt gången och jag får ingen paus alls. Pappa duger inte utan han vill ligga vid mitt bröst - hela tiden. På natten sover han kanske 2 tim i sträck, max.

    Jag känner mig otillräcklig, förtvivlad, panikslagen och inte alls så som jag trodde. Jag är lycklig också och närnjag tittar på honom fylls mitt hjärta av kärlek. Men jag saknar mitt liv, min närhet till min sambo, SÖMN.

    Är det någon annan som känt såhär? Kommer det kännas bättre snart? Hur länge kommer han sova såhär minimalt? Saken är den att sover han inte så är han nästan ledsen hela tiden. Så det är gråt eller microsömn som erbjuds här hemma.

    Skulle verkligen vara tacksam för era tankar och råd.


    Är inte förälder själv,men här kommer mina tankar ändå :)
    Se det som ändå är positivt!
    Ni är friska allihop.
    Våga släpp in sambon,han både kan,vill och ska ta hand om sonen.
    Prata med varandra om vad som är jobbigt och om hur ni ska lösa saker som uppstår eller kan uppstå.
    Lista på rutiner kan vara bra för att underlätta vid trötthet.
    Ensamtid är med viktigt,gå en promenad,ta ett bad.
    Se till att inte glömma bort att äta!
    Vila när barnet vilar.


  • Anonym (Slut) Trådstartaren
    Äldre 27 Mar 14:23
    #10

    Ni är så himla fina, tack tack tack! Har läst alla era inlägg flera gånger och de ger mig kraft och hjälper mig en öiten bit på vägen att inte vara så fruktansvärt besviken på mig själv.

Svar på tråden Hjälp mig!