• Anonym (Arbetssökande)

    Går på intervjuer men blir aldrig vald

    Jag känner mig så frustrerad. Jag söker jobb just nu och kommer på en del intervjuer vilket är positivt men har gått på typ 5 intervjuer där jag inte blivit vald och jag förstår inte varför.

    Jag upplever att jag är trevlig, påläst och gör ett bra intryck. Men däremot slutade jag på mitt förra jobb och märker ibland att rekryterare undrar varför men eftersom jag är klar över varför så ger jag naturligtvis en förklaring.

    Kanske är det just att jag lämnade min förra anställning som gör att jag inte går vidare?

    Någon som fått nej på flera intervjuer men som till sist lyckats få jobb?

  • Svar på tråden Går på intervjuer men blir aldrig vald
  • Anonym (****)

    Det är för det mesta en fördel att redan ha ett jobb när man söker nytt.

  • Anonym (Arbetssökande)

    Jo men nu är läget så här och jag måste ju ändå börja jobba någonstans.. 

  • Dixie

    ett tips skulle vara att ring upp rekryteraren och fråga - säg att du är intresserad av hur du kan förbättra dina chanser i framtiden och undrar om det var något särskilt som gjorde att du inte gick vidare - har du tur får du ett ärligt svar! 

  • Anonym (Arbetssökande)

    Det var ett bra tips.. hoppas bara de är ärliga och inte säger nåt slentrianmässigt att de valde nån med mer erfarenhet eller nåt liknande...

  • Anonym (Arbetssökande)

    Ingen som har några solskenshistorier som kan ge mig lie hopp?

  • Anonym (Arbetssökande)
    Anonym (varför) skrev 2015-03-26 23:43:50 följande:

    Varför slutade du på ditt förra jobb?


    Eftersom jobbet inte alls var vad rekryteraren sagt på intervjun i princip samt dålig arbetsmiljö.
  • Anonym (****)
    Anonym (Arbetssökande) skrev 2015-03-26 23:48:11 följande:
    Eftersom jobbet inte alls var vad rekryteraren sagt på intervjun i princip samt dålig arbetsmiljö.
    Varför inte stanna tills du fått något nytt?
  • Anonym (Arbetssökande)

    Därför att man fastnar och har varken tid eller ork att byta jobb inom överskådlig tid.

  • Anonym (****)
    Anonym (Arbetssökande) skrev 2015-03-26 23:52:39 följande:

    Därför att man fastnar och har varken tid eller ork att byta jobb inom överskådlig tid.


    Om man verkligen vill byta jobb, så har man både ork och tid.

    Tyvärr tror jag detta kommer att försämra dina chanser, arbetslösa är inte attraktiva. Sedan tror jag anledningen till att du slutade också spelar in. Det är nog mer accepterat att man byter jobb för att man vill utvecklas och lära sig nytt, än om man slutar för att man inte trivs. Det kan tolkas som samarbetssvårigheter.

    Hade du jobbat kvar hade du kunnat säga att du vill byta för att du vill utvecklas etc, men eftersom du själv sagt upp dig, så förstår de ju att du inte trivts, vilket kan tolkas som samarbetssvårigheter.

    Att säga upp sig själv utan att ha något nytt känns väldigt drastiskt, och det kan skrämma många.
Svar på tråden Går på intervjuer men blir aldrig vald