• obi

    Ska båda sälja och köpa nytt tillsammans för att flytta ihop?

    Jag och min kille har varit tillsammans i 1 år. Jag bor i ett radhus på ena sidan av stan och han bor i en etta på andra sidan av stan. 35 min bilresa, under kötider ca 1 timme. Båda har våra familjer och vänner och arbete där vi bor. Vi vill ta nästa steg och bli sambos men kommer inte överens om hur vi ska göra.

    Jag köpte mitt hus för 1,5 år sedan. Jag älskar mitt hus och vill absolut inte sälja. Han bor i en bostadsrätt med 1 rum som han äger sedan några år tillbaka. 

    Jag har föreslagit att han kan hyra ut sin lägenhet eller sälja den eller ha stående tom (spelar ingen roll för mig) och flytta in hos mig. Han föreslår att vi båda ska sälja och köpa ett hus tillsammans antingen där han bor eller mitt emellan oss. Att flytta ihop i hans etta är inget alternativ för någon utav oss. 

    Vi ses under alla helger och semestrar och en vardagskväll i veckan. Har aldrig bott ihop annars. Jag tycker att det är läskigt att köpa något tillsammans innan vi ens vet om vi fungerar som sambos. Vad tycker ni? Vad hade ni gjort? 

    Han säger att många säljer båda två och köper tillsammans innan de ens bott ihop men jag känner ingen som gjort så, så finns det någon här så får ni gärna göra er hörda!

  • Svar på tråden Ska båda sälja och köpa nytt tillsammans för att flytta ihop?
  • Dixie

    Jag tycker det finns ett värde i att börja om på nytt gemensamt - för att det ska kännas som ert båda, inte bara att du gör utrymme i ditt hem för honom! 

    Ett alternativ kan väl annars vara att han hyr ut sin lgh, flyttar in till dig på "prov" tycker ni att det funkar bra som sambos, så köper ni något gemensamt inom ett år! 

  • Anonym (***)

    Vi flyttade ihop i min lilla lägenhet, sedan köpte vi en lägenhet tillsammans, där vi flyttade in efter cirka  1 år.

    Det bästa, tycker jag, är att ha flyttar in hos dig. Sedan kan ni planera nästa boende tillsammans.

  • Ruh

    Tycker att föregående som skrivit hade ett bra alternativ om prov på samboskap. Alla fungerar inte som sambos, och det vore trist om du blev av med ditt älskade hus till ingen nytta.

  • obi

    Jag har föreslagit att vi kan bo hos mig på prov först och att han hyr ut sin lgh under tiden men det vill han absolut inte. Jag har sagt att bara för att vi börjar bo hos mig betyder inte det att vi inte kan flytta någon annanstans i framtiden. Alltså att vid ett senare tillfälle sälja och köpa något tillsammans. Men jag tycker inte att man ska börja så. 

  • obi

    Han säger att det inte är något fel på mitt hus eller mitt område eller någonting. Det finns massor av fördelar med det, räknar han upp. Det är bara det att han vill bo nära sina föräldrar och bröder. "Hade huset varit där han bor hade han flyttat in direkt!" har han sagt.
    Ärligt talat tror jag knappt att han skulle gå med på att bo "mitt emellan" eftersom det skulle betyda nära stan vilket vi inte har råd med. Han säger bara så för att det inte går. Det enda han vill tror jag är att vi ska köpa något tillsammans på hans sida av stan.

    Han träffar sin familj mest på helgerna för att ingen har tid annars, vilket jag har sagt att han fortfarande kan göra om han bor hos mig då det inte är kötider på helger och som sagt tar en halvtimme. Men han säger att han vill ha möjligheten att kunna träffa de när som helst. 

  • Anonym (***)
    obi skrev 2015-03-26 23:39:14 följande:

    Han säger att det inte är något fel på mitt hus eller mitt område eller någonting. Det finns massor av fördelar med det, räknar han upp. Det är bara det att han vill bo nära sina föräldrar och bröder. "Hade huset varit där han bor hade han flyttat in direkt!" har han sagt.
    Ärligt talat tror jag knappt att han skulle gå med på att bo "mitt emellan" eftersom det skulle betyda nära stan vilket vi inte har råd med. Han säger bara så för att det inte går. Det enda han vill tror jag är att vi ska köpa något tillsammans på hans sida av stan.

    Han träffar sin familj mest på helgerna för att ingen har tid annars, vilket jag har sagt att han fortfarande kan göra om han bor hos mig då det inte är kötider på helger och som sagt tar en halvtimme. Men han säger att han vill ha möjligheten att kunna träffa de när som helst. 


    Alltså, jag tycker det låter lite så där, att vara så beroende av att bo när mamma och pappa, han verkar inte ha klippt navelsträngen. Visst är det bra att ha en bra relation med sin familj, absolut. Men han borde prioritera ert liv, kan jag tycka.
  • obi

    Ja jag blev glad när jag träffade honom och fick höra att han har så bra relation till sin familj och att de har mycket kontakt. Jag har träffat allihopa och tycker om de. Han vill alltid ta med mig på allas födelsedagar och julafton med de osv. Jag uppskattar allt det där! Han/vi får ju åka till de från mig på helgerna om vi bor ihop, även någon vardag om han vill det. Så jag har faktiskt svårt att förstå problemet..  Han och min familj kommer också bra överens så det är inte de han försöker undvika att träffa heller. Jag har en rätt tajt relation till min familj också.

    Jag har även föreslagit att han säljer sin 1a och köper en 2a eller 3a där han bor, som vi kan provbo i innan jag säljer mitt hus. Men då har han sagt att det är en risk han inte vill ta, för att om det inte fungerar och jag drar har han köpt något dyrare i onödan. Jag svarade att det faktiskt är ganska normalt som 29 åring att bo i en 2a även om man är själv. 

    Jag fattar inte, finns det något annat alternativ någon kan föreslå? Känns bara dumt att sälja huset! Han kommer bara med alternativ där jag måste sälja. 

  • puss
    obi skrev 2015-03-26 23:39:14 följande:

    Han säger att det inte är något fel på mitt hus eller mitt område eller någonting. Det finns massor av fördelar med det, räknar han upp. Det är bara det att han vill bo nära sina föräldrar och bröder. "Hade huset varit där han bor hade han flyttat in direkt!" har han sagt.
    Ärligt talat tror jag knappt att han skulle gå med på att bo "mitt emellan" eftersom det skulle betyda nära stan vilket vi inte har råd med. Han säger bara så för att det inte går. Det enda han vill tror jag är att vi ska köpa något tillsammans på hans sida av stan.

    Han träffar sin familj mest på helgerna för att ingen har tid annars, vilket jag har sagt att han fortfarande kan göra om han bor hos mig då det inte är kötider på helger och som sagt tar en halvtimme. Men han säger att han vill ha möjligheten att kunna träffa de när som helst. 


    Gå med på förslaget "mitt emellan" och be honom visa några förslag då. Då blir det ju uppenbart att han erbjuder detta bars för att det inte går.
Svar på tråden Ska båda sälja och köpa nytt tillsammans för att flytta ihop?