• Anonym (förbr­yllad)
    Äldre 26 Mar 23:39
    945 visningar
    10 svar
    10
    945

    är mitt barn sen i utvecklingen?

    Min son 14 mån ( i korta drag)

    Går några steg men kryper allt som oftast.

    kan ett ord 'mamma, och säger det till egentligen allt och alla.

    Förstår lampa mamma pappa mormor morfar farmor farfar

    Kan vinka och klappa händer

    Kan inte:

    Hämta något på beställning

    leka med leksaker( tuggar bara på allt)

    Peka på vad han vill ha. ( pekar ibland men bara ut i tomma intet, använder det liksom inte till något)

    Peka ut saker man frågar om i en bok

    Har haft en kusin boende här några dagar och idag började hon fråga lite fint om sonen utvecklas som han ska.

    Jag blev alldeles kall inombords.

    Har aldrig tänkt att han brister i sin utv, men hon har tre äldre barn, detta är mitt första, så hon vet väl bättre

  • Svar på tråden är mitt barn sen i utvecklingen?
  • Lindse­y Egot the only one
    Äldre 27 Mar 02:51
    #1

    Du borde köpa en bok om barns utveckling. För antingen skämtar du i din trådstart som tror att bebisar och ettåringar leker lekar med leksakerna. Eller så vet du extremt lite om barn något jag har fått erfara att väldigt många inte har. Har sett när mammor frågat varför deras barn försöker vända sig. Man tar sig för pannan

  • Anonym (!!!)
    Äldre 27 Mar 08:23
    #2
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-03-27 02:51:50 följande:

    Du borde köpa en bok om barns utveckling. För antingen skämtar du i din trådstart som tror att bebisar och ettåringar leker lekar med leksakerna. Eller så vet du extremt lite om barn något jag har fått erfara att väldigt många inte har. Har sett när mammor frågat varför deras barn försöker vända sig. Man tar sig för pannan


    Min yngsta dotter sprang vid 14mån kunde peka ut alla sina kroppsdelar. Kunde ca 10ord,hämta saker på befallning(tex hämta dina skor) nynnade på melodier till barnsånger,rullade med bilen,"gick" med hästen,bäddade ner en docka i sin vagn mm mm mm. Men hon kanske är ett underbarn då eller??
  • Äldre 27 Mar 08:31
    #3

    Visst sjutton leker de med leksaker när de är ett?! Mina bäddade ner dockor och bjöd på fika och körde bilar. Det hindrar dem visserligen inte från att tugga på allt (sant ännu idag när de är 3 och 6).

    Tror inte mina var extremt tidiga på sånt. Men barn har väldigt olika intressen och utvecklar olika färdigheter olika tidigt. Så det behöver inte vara något fel. Men jag skulle nog ställa en kontrollfråga på BVC om den biten.

  • sextio­talist
    Äldre 27 Mar 08:34
    #4
    +1
    Anonym (!!!) skrev 2015-03-27 08:23:11 följande:
    Min yngsta dotter sprang vid 14mån kunde peka ut alla sina kroppsdelar. Kunde ca 10ord,hämta saker på befallning(tex hämta dina skor) nynnade på melodier till barnsånger,rullade med bilen,"gick" med hästen,bäddade ner en docka i sin vagn mm mm mm. Men hon kanske är ett underbarn då eller??
    Barn är olika, att ditt barn var tidigt med vissa saker innebär inte att hon är ett underbarn, hon är bara tidig.
    Min grabb var tidig med massor av saker, men de som var sena kom ikapp. Min grabb gick vid 9 månader, en kompis grabb gick vid 18 månader. Den som gick vid 18 månader är en hejare på att dansa och har en suverän koordination, min tidigt motoriska grabb är medel numera.
    Mitt ena syskonbarn var sen med allt (prat, gång etc), är duktig på idrott och den bästa i klassen (gymnasiet)
    Så man ska inte hänga upp sig på detta, så länge det sker inom normalspannet.
    Din dotter är inom normalspannet, även ts son
  • Anonym (!!!)
    Äldre 27 Mar 08:40
    #5
    sextiotalist skrev 2015-03-27 08:34:42 följande:
    Barn är olika, att ditt barn var tidigt med vissa saker innebär inte att hon är ett underbarn, hon är bara tidig.
    Min grabb var tidig med massor av saker, men de som var sena kom ikapp. Min grabb gick vid 9 månader, en kompis grabb gick vid 18 månader. Den som gick vid 18 månader är en hejare på att dansa och har en suverän koordination, min tidigt motoriska grabb är medel numera.
    Mitt ena syskonbarn var sen med allt (prat, gång etc), är duktig på idrott och den bästa i klassen (gymnasiet)
    Så man ska inte hänga upp sig på detta, så länge det sker inom normalspannet.
    Din dotter är inom normalspannet, även ts son
    Jag tror inte hon är ett underbarn heller. Tycker hon var normal i utvecklingen. Jag var ironisk.
  • Anonym (!!!)
    Äldre 27 Mar 08:43
    #6
    sextiotalist skrev 2015-03-27 08:34:42 följande:
    Barn är olika, att ditt barn var tidigt med vissa saker innebär inte att hon är ett underbarn, hon är bara tidig.
    Min grabb var tidig med massor av saker, men de som var sena kom ikapp. Min grabb gick vid 9 månader, en kompis grabb gick vid 18 månader. Den som gick vid 18 månader är en hejare på att dansa och har en suverän koordination, min tidigt motoriska grabb är medel numera.
    Mitt ena syskonbarn var sen med allt (prat, gång etc), är duktig på idrott och den bästa i klassen (gymnasiet)
    Så man ska inte hänga upp sig på detta, så länge det sker inom normalspannet.
    Din dotter är inom normalspannet, även ts son
    Min dotter gick vid 8mån. Vid 9 gick hon obehindrat och vid 10mån sprang hon. Första order kom vid 7mån. Nu är hon 2år och kan 20 sånger utantill samt över 300 ord.
  • sextio­talist
    Äldre 27 Mar 08:50
    #7
    Anonym (!!!) skrev 2015-03-27 08:43:12 följande:
    Min dotter gick vid 8mån. Vid 9 gick hon obehindrat och vid 10mån sprang hon. Första order kom vid 7mån. Nu är hon 2år och kan 20 sånger utantill samt över 300 ord.
    Och...
    Min grabb var nästan lika tidig på mycket, men har i många avseende blivit "omsprungen" av kusinen som var senare på allt (och då rejält sent när det gäller vissa saker).
    Så länge det är inom normalspannet så säger det noll och intet om hur barnet kommer utvecklas och bli som vuxen.
  • Anonym (förbr­yllad) Trådstartaren
    Äldre 27 Mar 08:59
    #8

    Oj! Han låter ju väldigt sen nu helt plötsligt! Hur kan jag ha missat detta?

  • sextio­talist
    Äldre 27 Mar 09:02
    #9
    Anonym (förbryllad) skrev 2015-03-27 08:59:29 följande:

    Oj! Han låter ju väldigt sen nu helt plötsligt! Hur kan jag ha missat detta?


    Äh, bry dig inte om detta. Mitt ena syskonbarn var mycket, då menar jag mycket senare än vår grabb och idag så är han förbi min grabb.

    Så länge ditt barn är inom normalspannet så är det ingen fara.
  • Äldre 27 Mar 09:03
    #10
    +1

    Det är inte ovanligt att barn inte går innan 18 månader och inte säger mer än nått enstaka ord vid 2 år. Hade BVC varit oroliga hade de tagit upp det. Din son är helt normal.

Svar på tråden är mitt barn sen i utvecklingen?