• Anonym (Fredde)

    Gåva från kollega

    Hej!
    (Sorry om kategorin är fel, moderator får gärna flytta den)
    Min sambo kom hem här om dan och berättade aningens trevande att hon skulle få en tre år gammal, nästan helt oanvänd, bärbar-dator av en kollega. En sk "släp-top" kollegan sa att han skulle haft den till speldator men att det alldrig blivit av och den bara legat under sängen och tagit plats. Jag blev lite häpen och måste säga att jag fick en liten klump magen. Hon berättade att hon på jobbet pratat om att skaffa en ny dator eftersom hennes gamla är lite seg och då fått erbjudandet. Till saken hör att min sambo inte heller direkt nämnt den här personen särskilt mycket vilket hon gör om andra. Han visade sig nu vara singel, lite yngre än oss, och har jobbat i samma team med min sambo sen en tid tillbaka. Min magkänsla fick mig att reagera att kollegan kanske vill mer då man ger bort en så dyr sak. Min sambo tycker inte att jag ska oroa mig men hon förstår mig att det kan kännas lite konstigt. Hon själv reagerade över att jag fick hem en barnleksak från en kvinnlig kollega till våra barn för några år sen, anledningen var att hennes barn är tio år äldre än våra skulle kasta massa leksaker. Det var aldrig något vi pratade om, men tydligen kände hon samma sak som jag nu.
    Det som skulle kännas jobbigt är ju om min sambo skulle ha en sk "jobbman"-relation med en annan man på sitt jobb. Även om det aldrig leder till något mer. Visst jag kan ju inte göra något åt det, men hur skulle ni känna?
    /Fredde
  • Svar på tråden Gåva från kollega
  • Anonym (Plrrbt)

    Alltså jag förstår nog inte alls. En kollega vill ge en gammal dator till din partner? (Jo en laptop som legat i tre år är gammal och i princip värdelös) Vad är problemet? Varför skulle det inte va ok? Det är väl jättebra!

  • Harmagedon

    Men herregud han skulle ju bara få några hundralappar för den om han la ut den och tyckte väl inte det var värt besväret. Glad om den kommer till nytta liksom.

    På mitt jobb skänks det barnprylar och elektronikbitar till höger och vänster. Ingen håller nog räkning på vem som fått vad av vem utan alla är bara glada att prylarna kommer till användning. Vi har en köp&sälj spalt på intranätet men den är i stort sett död eftersom de flesta ger bort sina överblivna prylar.

  • Anonym (Plrrbt)

    Sen skulle jag väl personligen inte vilja ha en tre år gammal dator om mitt klagomål på den jag redan hade var att den är gammal och seg, en ny och pigg kostar ju bara några tusen. Men det kan ju vara bra att ha så länge eller som back-up.

    Jag har 85 kollegor på min arbetsplats. Ibland fikar jag med nån jag vanligen inte snackar med (och knappt vet namnet på) och då skulle just en sån här grej kunna uppstå.

  • Anonym (?)

    Men jösses. Man undrar ju lite vad ert förhållande bygger på? Jag är själv en sån person som ibland ger bort något jag inte behöver själv utan någon som helst baktanke. Och dessutom singel utan att för en enda sekund tänka att någon skulle uppfatta det som en flirt. Sist gav jag en TV till en manlig gift kollega som har 4 barn. Jag behövde inte den och han behövde en till de större barnen. Simple as that. Jobba på tilliten i ert förhållande skulle jag råda.

  • Venne

    Det är en gammal dator som knappt är värd nåt... Det betyder ingenting överhuvudtaget.

  • hiigard

    Jag fick ÅTTA pussel (till barnen) av en granne som skulle kasta dem men gav dem till mig i stället. Han är väldigt snygg. Undrar om han stöter på mig.
    Jag gav en uppblåsbar barnbassäng till en (kvinnlig) granne. Jag är nog smyglesbisk.

  • nymedlem

    Många skriver att den inte är värd nåt. Men speldatorer brukar vara ganska dyra faktiskt och denna var väl oanvänd?!

    Med det sagt tror jag absolut inte killen hade nån baktanke. Jag hade lätt kunna ge bort något som bara ligger och skräpar till en kollega.

  • Anonym (Plrrbt)
    nymedlem skrev 2015-03-27 09:58:48 följande:

    Många skriver att den inte är värd nåt. Men speldatorer brukar vara ganska dyra faktiskt och denna var väl oanvänd?!

    Med det sagt tror jag absolut inte killen hade nån baktanke. Jag hade lätt kunna ge bort något som bara ligger och skräpar till en kollega.


    En tre år gammal speldatorslaptop kan kanske vara värd någon tusenlapp eller två jo, men grafikkort, OS, mm kommer troligen vara utdaterade. För att inte tala om de timmar av uppdatering som behövs när den kopplas upp mot nåt nät... Och även om den är värd något så används den inte alls och då är den inte värd något och för alla inblandade är det betydligt bättre att den går till någon som kommer använda den än att den fortsätter samla damm och bli ännu mer värdelös.
  • Aniiee
    nymedlem skrev 2015-03-27 09:58:48 följande:

    Många skriver att den inte är värd nåt. Men speldatorer brukar vara ganska dyra faktiskt och denna var väl oanvänd?!

    Med det sagt tror jag absolut inte killen hade nån baktanke. Jag hade lätt kunna ge bort något som bara ligger och skräpar till en kollega.


    Mitt ex köpte en speldator en gång för 45 000. Tre veckor senare var den inte värt mer än 30 000. Det går förbannat fort från att en dator är en ny hyperbra dator med senaste hårdvaran till att vara lite halvtaskig med utdaterad hårdvara....
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Anonym (Plrrbt)

    Jag upphör aldrig att förvånas över datorannonser på blocket. Folk tror på fullt allvar att en laptop som kostade 6000 för två år sen kan säljas för 4500 idag... När jag kan köpa en ny bättre för samma summa...

  • Aniiee
    Anonym (Plrrbt) skrev 2015-03-27 13:01:42 följande:

    Jag upphör aldrig att förvånas över datorannonser på blocket. Folk tror på fullt allvar att en laptop som kostade 6000 för två år sen kan säljas för 4500 idag... När jag kan köpa en ny bättre för samma summa...


    Det finns till och med folk som vill ha lika mycket för sin fem år gamla dator som de själva gav för fem år sedan......
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
Svar på tråden Gåva från kollega