• Karin23

    Värk?

    He! Fått molande värk och kraftigare lukt på flygningarna(ökat pH värde?. Jag ska inte ha mens förrän om ca 17 dagar. Äre Pms redan eller ägglossning eller snart pågång ägglossning? enligt miljarder appar ska jag ha den mellan 28 mars-4 april om man jämför alla. Fått min första mens efter uttag (16 februari) av p-staven den 9 mars-12 mars.

    Förvirrad.


    ägglossning, ägglossningssymtom
  • Svar på tråden Värk?
  • SecretlyMe
    Karin23 skrev 2015-03-27 08:40:59 följande:

    He! Fått molande värk och kraftigare lukt på flygningarna(ökat pH värde?. Jag ska inte ha mens förrän om ca 17 dagar. Äre Pms redan eller ägglossning eller snart pågång ägglossning? enligt miljarder appar ska jag ha den mellan 28 mars-4 april om man jämför alla. Fått min första mens efter uttag (16 februari) av p-staven den 9 mars-12 mars.

    Förvirrad.


    Det låter som ägglossning! :) Vissa säger att de kan känna en förändrad lukt på sina flytningar vid ägglossning (jag har läst om detta i en app som heter Fertility Friend, men hur hög sanningshalt det är vet jag inte) och med tanke på din molvärk så tycker jag det stämmer överens med ägglossning :) Om den är på G eller sker just nu kan jag däremot inte svara på, men vill du bli gravid är det bäst att du passar på att mysa till det lite i helgen med din partner! :) Lycka till!
  • Karin23

    Ok! :) Jag har aldrig riktigt haft koll på min ägglossning pga pstav i 8 år och aldrig försökt bli gravid förrän nu. Haha jo får göra det ;) Brukar det finnas knep för bättre odds tror du?mvh

  • SecretlyMe
    Karin23 skrev 2015-03-27 09:17:59 följande:

    Ok! :) Jag har aldrig riktigt haft koll på min ägglossning pga pstav i 8 år och aldrig försökt bli gravid förrän nu. Haha jo får göra det ;) Brukar det finnas knep för bättre odds tror du?mvh


    Nej, jag visste inte ens vad ägglossning och sånt var och betydde förrän jag blev oplanerat gravid! Sexualkunskap i skolan i all ära, men man har inte läst till sig lika mycket nu som då :)

    Ett tips är att du kan använda ägglossningstester för att se när din ägglossning infaller. De testen fungerar som så att när både kontrollstrecket och teststrecket är lika starka är det positivt och betyder att du har ägglossning inom 12-48h :) Då ska man verkligen passa på att ha sex!

    Vissa kör "varannan-dag"-metoden, då spermier kan leva många timmar i livmodern och vänta på ägget, upp till ungefär tre dagar men absolut max en vecka :)

    Andra tycker tempmetoden fungerar, vilket innebär att man tar sin temp samma tid varje morgon innan man kliver upp. Då får man ut sin basala kroppstemperatur. Dagen innan ägglossning sjunker temperaturen med ungefär 0,3-0,4 grader för att dagen efter öka med 0,5-1,0 grader och hålla sig hög fram till mensen. Om tempen är fortsatt hög på bim-dagen kan det vara ett tecken på graviditet :) Tempen sjunker pga progesteronet som är det hormon som ökar efter ägglossning och sjunker vid mens om man inte är gravid.

    Annars gäller ju det vanliga; inte ha för mycket övervikt, inte röka/snusa, dra ner på alkohol och koffein samt ha en hälsosam livstil :)

    Hoppas du orkade läsa allt, jag har lätt för att bli långdragen haha ;p
  • SecretlyMe

    Läst till sig lika mycket då som nu* ska det stå ;)

  • Karin23

    Otroligt tacksam för ditt engagemang! Ska handla ägglossnings test idag när jag storhandlar. Jo sexualundervisning i skolan var ju lika med noll för min del, inget skolan prioriterade. Kommer lösa om din fakta fler gånger:) slutade dricka för två månader sen och började med folsyretabletter dagligen då:) Jag är själv en jäkel på att läsa på, men ibland snurrar allting runt i huvudet och mycket fakta går emot varandra så ibland är det bara bättre att fråga folk med erfarenhet:)

  • SecretlyMe
    Karin23 skrev 2015-03-27 10:10:04 följande:

    Otroligt tacksam för ditt engagemang! Ska handla ägglossnings test idag när jag storhandlar. Jo sexualundervisning i skolan var ju lika med noll för min del, inget skolan prioriterade. Kommer lösa om din fakta fler gånger:) slutade dricka för två månader sen och började med folsyretabletter dagligen då:) Jag är själv en jäkel på att läsa på, men ibland snurrar allting runt i huvudet och mycket fakta går emot varandra så ibland är det bara bättre att fråga folk med erfarenhet:)


    Man får sålla bort lite när man läser, jag försöker få fakta från erfarna men även från betrodda källor, exempelvis 1177.se :) Jag har suttit och läst på i 3 år nu och varit en riktigt frågvis jäkel. Men annars lär man sig ju aldrig ;)

    Vad kul att du gillar mina tips! Bra idé att prova ägglossningstester, då får du iallafall ett hum om när den infaller vilket kan kännas skönt för många.

    Jag dricker oxå väldigt sällan och snittar väl på en kväll var tredje/fjärde månad. Det inföll av sig själv då jag inte längre kände ruset och suget över det.

    Folsyratabletter har jag oxå provat men av någon anledning har jag slutat. Jag misstänker ett samband med dom att det är därför min mens varit sen. Så jag har för tillfället valt att inte använda det förrän jag blir gravid om det är nödvändigt :)
  • Karin23

    Jo 1177 brukar jag också förlita mig på, samt gjorde en lista till barnmorskan i samband med möte efter uttag av p-staven. Planerar du fler? Är det normalt att ha riktigt jävla ont i äggstockarna under ägglossning? Det har jag precis nu så illamående slår härliga till och blev dålig i magen utan orsak. Kör precis som du med alkoholen i det omfånget, känner heller inte så stort sug och det hjälper ju på vägen att trappa ner:) Vi har folsyrebrist i familjen kvinnorna så även därför jag förbereder innan. Jag frågar också hellre för mycket än för sällan så man verkligen känner sig säker:)

  • SecretlyMe
    Karin23 skrev 2015-03-27 20:55:24 följande:

    Jo 1177 brukar jag också förlita mig på, samt gjorde en lista till barnmorskan i samband med möte efter uttag av p-staven. Planerar du fler? Är det normalt att ha riktigt jävla ont i äggstockarna under ägglossning? Det har jag precis nu så illamående slår härliga till och blev dålig i magen utan orsak. Kör precis som du med alkoholen i det omfånget, känner heller inte så stort sug och det hjälper ju på vägen att trappa ner:) Vi har folsyrebrist i familjen kvinnorna så även därför jag förbereder innan. Jag frågar också hellre för mycket än för sällan så man verkligen känner sig säker:)


    Planerar fler? Haha absolut, för jag har inga barn alls så nog planerar jag att få ett åtminstone ;)

    Det är individuellt hur man känner av sin ägglossning och alla sätt är nog minst lika normala. Jag får som du, en ganska stark smärta i äggstockarna och ibland får jag så ont att jag inte kan stå rakt. Jag får även ont vid sex under ägglossning så jag känner väl av när den sker egentligen hehe. Men man tvivlar ju alltid och är rädd att missa, jag vill ha svart på vitt att äl sker :p

    Det är jättebra att du tar det säkra före det osäkra, det är sunt att tänka så :) Jag själv försöker just nu gå ner i vikt men i långsam takt för att inte skapa en stress i kroppen. 2012 gick jag ner 20kg på fyra månader men gick upp 10kg när jag slutade röka. Nu har jag svårt att gå ner igen eftersom jag har ett sockerberoende men det är därför jag inte hetsbantar utan gör noga val och beslut :) Har funkat bra hittills!
Svar på tråden Värk?