• Äldre 27 Mar 09:28
    2027 visningar
    4 svar
    4
    2027

    Progesteronnivå dag 21?

    Jag har en strulig lutealfas som varierar mellan 8-10 dgr vilket gör att jag funderar på om min äl öht fungerar. Var hos gyn och lämnade blodprov på dag 21 i min cykel (fick glad gubbe dag 17 med trolig äl dag 18). Idag ringde jag och fick proverna, läkaren var ledig men sköterskan lämnade beskedet att provet låg på 21 och nämnde att det var "ganska bra" men det kändes inte som att hon visste riktigt. =)  Mensen satte igång igår kväll på ÄL + 9 (dag 27) så det här försöket har ju också gått åt skogen tyvärr. Men till min fråga - vad säger progesteronvärdet 21 på dag 21? Jag har telefontid med läkaren först på onsdag efm och skulle vilja ha lite annan input innan. =)


    ♥ ♥ Vår älskade dotter - född 7/7-2012 ♥ ♥
  • Svar på tråden Progesteronnivå dag 21?
  • Äldre 27 Mar 15:03
    #1

    21 tyder på äl,men det är i nedre godkända intervallet. Minst 20,men helst 30 bör man ha enligt nya rön. Lätt avhjälpt med extra progesteron dock.

  • Äldre 27 Mar 15:43
    #2
    Jag är bara jag skrev 2015-03-27 15:03:19 följande:

    21 tyder på äl,men det är i nedre godkända intervallet. Minst 20,men helst 30 bör man ha enligt nya rön. Lätt avhjälpt med extra progesteron dock.


    Tack! Lite som jag misstänkte.. Tror dock att det blir pergo igen men vi får se.

    Vet du hur det extra progesteronet påverkar äl? Eller är det mer som komplement till äl om den skett? Förstår du hur jag menar?
  • Äldre 27 Mar 16:30
    #3

    Proggisar tar man ju efter äl så det påverkar bara slemhinnan och lutealfasen. Pergo kan ju också ge tunn slemhinna så det kanske inte är mest lämpligt eller får du ingen äl annars?

  • Äldre 29 Mar 11:54
    #4
    Jag är bara jag skrev 2015-03-27 16:30:51 följande:

    Proggisar tar man ju efter äl så det påverkar bara slemhinnan och lutealfasen. Pergo kan ju också ge tunn slemhinna så det kanske inte är mest lämpligt eller får du ingen äl annars?


    Vet inte riktigt. Hade lite struligt innan dottern också men fick pergo + ovitrelle vilket lyckades på första försöket så det känns ju som att min äl inte är tillräckligt ok på egen hand. Har blivit gravid två gånger utan nåt medicinskt stöd men fått ma och mf då så jag litar inte på kroppen. Är nu under utredning för struma och tpo-antikroppar men har bra värden i övrigt på sköldkörteln, skulle vara om det påverkade också.. Suck..

    Tack för dina svar!
Svar på tråden Progesteronnivå dag 21?